Az ausztrál hadsereg több millió dollárt áldoz arra, hogy a lehető legjobban felkészítsék embereiket a harctéri nyomásra.

Bár a virtuális valóság még nincs azon a szinten, hogy elsöprő áttörést érjen el az otthoni felhasználóknál, oktatási, egészségügyi, vagy éppen katonai célokra elérésére egyre gyakrabban vetik be. Az ausztrál hadseregnél például most olyan projektbe fogtak, amely mindhárom területet érinti.

Inkább előbb, mint később

A Newcastle Egyetem kutatási programjának 2,2 millió dolláros támogatását jelentette be a kontinensnyi ország védelmi minisztériuma. Ennek célja, hogy a hadsereg alkalmazottait minél jobban felkészítsék azokra a helyzetekre, amelyekkel éles bevetések során kell szembenézni. A program nem csak és kizárólag harcoló alakulatokra vonatkozik, hanem orvosi, logisztikai és egyéb egységeknél szolgálókra is. A párhuzamosan ellátandó feladatok számossága, fontossága, a rossz döntések komoly következménye akkor is extra stresszt okozhat, ha éppen nem röpködnek golyók a katona füle mellett.

A helyzet kezelésére pszichológusok és neurológusok felügyelete mellett készítenek a való világhoz hasonló virtuális környezetet a programon résztvevőknek, akik így ellenőrzött körülmények között, mégis élethű módon gyakorolhatják be, miként képesek kezelni a rájuk váró kihívásokat. A tervek szerint a már prototípus formájában létező projekt fél éven belül indulhat teljes gőzzel.

Mivel a gyakorlatozás során biometrikai eszközök sokaságával monitorozzák a katonákat, így a kutatók adatokkal alátámasztott, kvázi objektív képet kaphatnak arról, ki halad megfelelően, illetve kin látszik az, hogy annyira nehezen kezeli a helyzetet, hogy éles körülmények közé egyáltalán nem tanácsos küldeni.

A projekt egyébként nem feltétlenül áll meg a katonai felhasználásnál. A kutatók már most vizsgálják a lehetőségét annak, hogy ezt a szimulációs környezetet miként lehet átültetni különböző civil, üzleti munkakörökre. Ebben van is ráció, hiszen egy átlagos irodai nap alatt is bőven van mitől kiakadnia a stresszdetektornak.

Mással és máshol is próbálkoznak

Visszatérve a hadseregre: a virtuálisvalóság-sisakokat a világ számos másik pontján is használják a katonai szervezetek. Izraelben például Oculus Rifttel és egy speciális szoftverrel készítik fel az egységeket a Hamasz alagútjainak feltárására. Az USA-ban pedig már évtizedes múltja van a VR bevetésének. Ott a poszttraumás betegségek kezelésében vetik be jó hatásfokkal a technológiát.

 

A VR mellett pedig egyre több figyelmet kap a kiterjesztett valóság (AR) is. Ebben szintén élenjáró az ausztrál hadsereg, hiszen egy éve jelentették be, hogy a Microsoft HoloLens eszközével igyekeznek javítani hatékonyságukat, például döntéshozást támogató felületet adnak a légierő parancsnoki központjában dolgozóknak.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.