Ha egy termék árát a gyártója negyedévente drasztikusan csökkenti, az ritkán jelent túl jót a forgalom alakulásáról. Márpedig a Facebook által megvásárolt Oculus sisakjával és kontrollerével pontosan ez történik. A tavaly még 800 dollárért kínált virtuálisvalóság-csomag a frissen meghirdetett akcióban már "csak" 400 dollárba kerül.
Nem úgy alakult...
A felezéshez alig több mint egy negyedév kellett, hiszen a Facebook először március elején vágott a készlet mindkét eleméből. Az eredetileg 600 dollárra belőtt headset és a 200 dolláros Touch mozgásérzékelő egyaránt 100-100 dollárral lett olcsóbb tavasszal. Nyári akció címén pedig most újabb 200 dolláros árleszállításnak lehetünk tanúi.
Mostanra tehát teljesen egyértelműnek látszik, hogy a virtuális valóság piacát egy jól sikerült Kickstarter kampánnyal úttörőként megindító Oculus még a hatalmas anyacég támogatásával sem képes lépést tartani a sorra felbukkanó riválisokkal. Egy idén korábban napvilágot látott elemzés szerint a Facebook eszköze a nagy játékosok közül messze a legkevesebb eladást produkálta tavaly, és várhatóan idén sem lesz ez másként. (Hacsak őszre nem tartogatnak egy még durvább akciót.)
A SuperData anyaga szerint a többiek szinte állva hagyják a Facebook üdvöskéjét. Mondjuk a Google szerepeltetése ebben a listában kicsit félrevezető, hiszen a keresőóriás megoldásához nem kell sem PC, sem konzol, a Daydream elvan egy kompatibilis telefonnal is, ami miatt sokkal olcsóbb belépési pontot kínál. De hasonló helyzetben van a Samsung is. Ők ketten képviselik a megfizethető, ám minőségileg nem az elérhető legjobb élményt nyújtó kategóriát.
A többiek viszont mind a prémium kategóriára lőnek. Ebben az elit harcban jöhet jól a Facebooknak, hogy a nyári akcióval az Oculus ára már a HTC Vive alá ment, valamint nagyságrendileg ugyanannyiba kerül mint a Sony vr-eszközének legolcsóbb változata.
Megvan a tyúk, jöhet a tojás
Az Oculus tartalomfejlesztési vezetője korábban elismerte, hogy az olcsóbb versenytársak egy kicsit elhúztak mellettük (legalábbis az eladásokban), de a mostani áresés kapcsán kincstári optimizmussal nyilatkozott. Jason Rubin a CNET megkeresésére elmondta, hogy szerinte ez a 400 dolláros szint már az az összeg, amire kinyílnak a technológiai iránt érdeklődők pénztárcái. Az Oculus alelnöke azonban nem kívánt további információkat adni arról, hogy várhatók-e a közeljövőben újabb ármódosítások.
Rubin szerint a cég teljesen elégedett a dolgok eddigi alakulásával, hiszen a virtuális valóság tömegekhez való eljuttatásához idő kell. Az eladásokat két fő tényező hajtja: az ár és a fellelhető tartalom. Utóbbinál ugye egy tipikus Mi volt előbb, a tyúk vagy tojás? problémával álltak szemben, hiszen amíg nincs elég készülék a fogasztóknál, addig nem érdemes tartalmat fejleszteni rá. Viszont ha nincs tartalom, akkor nem veszik meg az eszközt. A Facebooknál ezt egy laza 250 milliós tartalomfejlesztési kerettel oldották meg. Rubin szerint ezzel már "kész van a csirkéjük", következhet a tojások betakarítása.
Hogy egy kicsit tovább árnyaljuk a képet, azt még mindenképpen érdemes feleleveníteni, hogy tavasszal távozott az Oculus egyik alapítója. Azt megelőzően pedig az év elején a cég ellen ítéltek egy 500 millió dolláros, szellemi jogok birtoklásával kapcsolatos ügyben. Szóval ha mindezeket a rossz eladási adatok és a kényszerű árleszállítás mellé rakjuk, meglehetősen bizonytalan, hogy sikerül-e eleget begyűjteni azokból a bizonyos tojásokból.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak