A virtuális valóságban utazó egyik legjelentősebb vállalat, a Facebook tulajdonába került Oculus VR alapítója elhagyja gyermekét, derült ki a minap. Ugyan a céget sokan John Carmackhoz kötik (aki továbbra is dolgozik a virtuális valóságon), annak létrehozása azonban Palmer Luckey (és Brendan Iribe) nevéhez kapcsolódik.
Háttérbe szorult
Az Oculust 2014-ben vásárolta fel mintegy 2 milliárd dollárért a Facebook, azóta dolgozott a közösségi hálózatot üzemeltető vállalat virtuális valósággal foglalkozó részlegének vezetésével Luckey. Távozása azért nem teljesen váratlan, sőt, egy ideje már érett. Tavaly november óta szinte eltűnt a nyilvánosság elől, amikor a Donald Trumpot támogató Nimble America aktivistacsoporttal összeakasztotta a bajszát. Ennek kapcsán egyébként kénytelen volt bocsánatot kérni, amiért a történtek negatívan befolyásolták az Oculus piaci fogadtatását.
Januárban aztán még inkább háttérbe szorult Luckey személye a Facebookon belül, amikor Zuckerberg cége felvette Hugo Barrát, a Xiaomi korábbi alelnökét. Amint arról írtunk, a Google-től érkező Barra három és fél évig igyekezett globális játékost formálni a kínai startupból, míg az év elején, személyes okokra hivatkozva, inkább visszament a Szilícium-völgybe (pontosabban a Facebookhoz).
Gyorsan lecsengett érdeklődés
Visszatérve Luckey-ra: az Oculus VR alapítója 2014-ben még reklámarca is lett annak a poszternek, ami a vállalat Kickstarter támogatásból több milliárd dolláros felvásárlási célponttá válását hivatott megünnepelni. 2015 augusztusában pedig felkerült a Time magazin címlapjára; az újság cégét úgy írta le, mint a vállalat, ami meg fogja változtatni a világot.
A kezdeti lendület, az Oculus VR-t körbe lengő felfokozott érdeklődés aztán szépen lecsillapodott. Különösen azután esett vissza a hype, ahogy az Oculus Rift első langyos értékelései napvilágot láttak. Sok panasz érkezett a termék magas árára és a lelassult fejlesztési tempóra.
Nem segített az sem, hogy februárban az Oculus elvesztette azt a pert a ZeniMax ellen, mely a virtuális valósággal kapcsolatos szellemi jogi tulajdonjogok bitorlását boncolgatta. A virtuális valóság koncepciójának gyakorlatba való átültetésén dolgozó Oculus egy texasi bíróságon vesztett; az őt félmilliárd dollárra perelő ZeniMax Media szerint előbbi engedély nélkül használta fel szellemi tulajdonát. A botrány kirobbantója egyébként a már említett John Carmack nevéhez fűződik; a felperes állítása szerint az ID Software-ről ismert programozózseni olyan jogvédett fejlesztéseket vitt magával az Oculushoz, melyek szerzői joga a ZeniMaxot illeti.
Irány az Uber?
Egyelőre hivatalos információ nincsen arról, hol folytatja karrierjét a virtuális valóságot hétköznapi életbe elhozni akaró Luckey. Nem kizárt, hogy a személyszállítást közösségi megosztáson alapulva megreformáló Ubernél köt ki végül; a vállalat ugyanis éppen üzemeltetési igazgatót (COO) keres.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak