Egy nappal a Microsoft után az Amazon is nyilvánosságra hozta a január és március közötti időszak (ebben az esetben az első pénzügyi negyedév) eredményeit, amelyben 59,7 milliárd dolláros bevétel mellett 3,6 milliárd dollár nettó nyereségről számolt be. Az előbbi majdnem pontosan megfelet a piaci várakozásoknak, utóbbival viszont az egy részvényre jutó eredmény majdnem pontosan másfélszerese lett az előzetesen kalkulált 4,7 dollárnak. A közzétételt követően társaság részvényeinek árfolyama jelképesen felfelé mozdult a késői kereskedésben.
Tavaly ilyenkor az Amazon 51milliárdos bevételt és 1,6 milliárdos profitot jelentett, vagyis a mostani eredmények éves összehasonlításban mindenképpen jól mutatnak. Nagy meglepetésekre a második negyedévben sem kell számítani, ugyanis a vállalat friss prognózisában 59,5 és 63,5 milliárd dollár közé teszik a várható forgalmat, ami nagyjából megfelel az elemzők által belőtt 60,9 milliárd dolláros szintnek. Különösen, hogy az Amazon felhős üzlete, az AWS folyamatos nyerésben van, az első negyedévben már 7,7 milliárd dollárt hozott a társaságnak.
Az AWS ezzel 42 százalékos éves növekedést produkált, és továbbra is a profitközpont szerepét játssza az Amazonnál, amennyiben a cég bevételeinek 13 százalékát szállította, miközben 2,2 milliárdos működési eredményt mutatott fel – ez egyébként 59 százalékkal fejelte meg a tavalyi értéket. A felhős részlegnél viszont a kiváló teljesítmény is arra volt elég, hogy éppen csak hozza a piaci elvárásoknak megfelelő számokat – sőt, a 42 százalékos növekedést mindenki a tavaly ilyenkor közölt 49 százalékhoz hasonlítja.
Továbbra is rengeteget forgatnak vissza
A beszámolók kiemelik, hogy az Amazon nyereségességének javulása nem kis mértékben köszönhető a költségek lefaragásának, vagyis annak, hogy a bevételeknél jóval kisebb mértékben növekedtek az értékesítések olyan járulékos ráfordításai, mint a nagykereskedelmi árak változása, a raktározással és kiszállítással kapcsolatos kiadások vagy az adminisztrációs költségek. Ez az Amazon szerint ez már a korábbi, 2016-ban és 2017-ben megejtett logosztikai és adatközponti beruházások hozadéka.
A legtöbben most is kiemelik az Amazon hirdetési bizniszét, amely azzal nyújtott csalódást keltő teljesítményt, hogy megtorpant az exponencilis növekedésben. Az "egyéb" tevékenységek mellé (ez legnagyobb részben maga a hirdetési üzlet) ezúttal 2,7 milliárd dolláros forgalom került, ami 34 százalékkal magasabb a tavalyi első negyedéves bevételeknél. Bár ez a tempó bőven egészséges növekedést jelent, a befektetők rögtön az ünnepi időszak számaival vetették össze, amelyek akkor még közel 100 százalékos bővülést mutattak, de a tavalyi első negyedévet is majdnem 75 százalékos éves fejlődéssel zárták.
Az Alexa asszisztenshez köthető eredmények megint nem szerepelnek külön tételként az Amazon negyedéves jelentésében. Bár a cég hagyományosan csak olyasmit szeret számszerűsíteni, amit bátran kitehet az ablakba, az Alexa esetében egyelőre arról van szó, hogy a technológia az Amazon kiskereskedelmi tevékenységét támogatja számtalan módon, ezzel pedig hozzájárul a vállalat bevételeinek legnagyobb részét termelő üzlet sikeréhez.
A Big Tech vállalatok között az Amazon tőzsdei teljesítménye a legjobbak között volt az elmúlt időszakban, a cég részvényei már ebben a naptári évben is majdnem 30 százalékot erősödtek. Az Amazon ennek köszönhetően az Apple és a Microsoft mögött a világ harmadik legértékesebb vállalatának számít. Hogy a friss negyedéves adatok nyomán a társaság papírjaialig 1 százalékos elmozdulást mutattak, az nem kis részben a következő negyedévre előirányzott 2,6-3,6 milliárd dolláros profitnak köszönhető, a piac itt ugyanis legalább 4,2 milliárdra számított – az Amazon pénzügyi vezetője szerint a nyereséget egy olyan, 800 milliós beruházás kurtítja meg, amely a Prime szolgáltatás ügyfeleinek biztosított, ingyenes és aznapi kiszállítási lehetőség fejlesztésére szolgál majd.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak