Mivel egyelőre nincs jobb ötlet a láthatáron, a Meta is bevezeti a Twitternél már bevezetett 8-11 dolláros kék pipa mintájára a maga kék pipáját. Csak épp 12-15 (egészen pontosan 11,99-14,99) dollárt kér érte: nagyobb felhasználói bázis – drágább előfizetés. A vállalat vasárnap jelentette be, hogy megkezdte a Meta Verified nevű havi előfizetéses szolgáltatás tesztelését. Ha valaki hajlandó kipengetni a platformtól függő előfizetési díjat, akkor kap a Facebook/Instagram-profiljára egy kék plecsnit, amely jelzi, hogy ő az, akinek mondja magát. Ehhez persze igazolnia is kell a személyazonosságát egy arra alkalmas hivatalos okmánnyal. (Remélhetőleg a rajta található adatok nem szivárognak elfele egy Cambridge Analytica típusú céghez.)
A "platformtól függően" azt jelenti, hogy webes felületről megvásárolva csak 12 dollárt kell fizetni az előfizetésért, de ha valaki iOS-en vagy Androidon keresztül bonyolítja az ügyletet, az 15 dollárjába kerül. (A különbségből fedezi a Meta a mobilos platformszolgáltatók által felszámított extra jutalékot.) A szolgáltatást a héten indítják el kísérleti jelleggel Ausztráliában és Új-Zélandon, és fokozatosan vezetik be más országokban. Az előfizetők állítólag nagyobb védelmet kapnak a személyiséglopás ellen. De ígértek még személyes supportot, nagyobb láthatóságot (pl. a keresésnél), és olyan, egyelőre közelebbről nem részletezett exkluzív funkciókat, melyek segítik az előfizetőt, hogy egyedi módon fejezhesse ki magát.
Pénz: produktivitás, kreativitás
Mivel a közösségi alkalmazások fenntartása, fejlesztése elég költséges, nyilvánvaló, egy komolyabb oldalt hobbiból nem lehet finanszírozni. Ezért inkább eladják a felhasználók adatait. Csakhogy a hirdetők háklisak, a hirdetési piac hektikus. A Twitternél az előfizetéssel a hirdetési bevételek drámai visszaesését próbálják ellensúlyozni: Elon Musk érkezése után a nagyobb cégek sorra mondták le vagy függesztették fel hirdetési kampányaikat a moderálási elvek változásai miatt. De hasonló eszközhöz nyúlt tavaly a Snap és a Telegram is – utóbbi esetében érthető is, hiszen egyelőre még nem adja el boldog-boldogtalannak felhasználói adatait.
A Meta esetében más a helyzet. Az Alphabet/Google-lel közösen a digitális hirdetési piac több mint felét uraló vállalatnál a több lábon állás lehet a cél, hogy legalább részben függetleníthesse magát a hirdetési piac hektikusságától. Mark Zuckerberg alapító-vezérigazgató korábban többször is beszélt arról, hogy több új termék bevezetését tervezik, amelyek "lehetővé teszik az alkotók számára, hogy sokkal produktívabbak és kreatívabbak legyenek". A vállalat óvatosságát pedig azzal magyarázta, hogy a nagy felhasználói bázis miatt az ilyen szolgáltatások támogatása jelentős költségekkel jár. Úgy látszik, sikerült átvágni a gordiuszi csomót.
Az első új szolgáltatás, a Meta Verified pedig remélhetőleg olyan produktivitási és kreativitási tűzijátékot generál a Facebookon és az Instagramon, hogy Kiszel Tünde adja a másikat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak