A Facebook több mint 16 milliárd dollár értékben vásárolta meg 2014-ben a népszerű WhatsApp alkalmazást. A mobilalkalmazás azóta is megőrizte viszonylagos függetlenségét, amit jól mutat, hogy ez az egyetlen olyan szolgáltatása a közösségi hálózat mögött álló vállalatnak, melynek működése (többnyire) engedélyezett Kínában.
Extra szolgáltatások extra költségen
Nem döntött azonban eddig bevételi rekordokat az üzletág, és akkor még igen finoman fogalmaztunk. Ezen a helyzeten akar most változtatni az üzemeltető: a WhatsApp bejelentette, hogy nyitni fog az üzleti felhasználók felé. A lépéstől a Facebooktól való anyagi függőség csökkenését várja a vállalat, sőt, a távlati cél az, hogy ne csupán elvegyenek, hanem hozzá is járuljanak a közös kasszához.
Nem teljesen reménytelen a cél, hiszen a WhatsApp mintegy 1,3 milliárdra rúgó táborában már most is bőven akadnak a fenti szegmensből érkező felhasználók. Ők kapnak most olyan lehetőségeket, mint automatikus üdvözletek küldése, üzenetforgalmukról készülő statisztikák elérhetővé tétele, működési/elérhetőségi idő megjelenítése profiloldalukon és így tovább.
Matt Idema szerint az üzleti célú fiókok nagy üzenetmennyiséggel kénytelenek megbirkózni. A vezérigazgató szerint abban kívánnak segítséget nyújtani számukra a fent említett, hatékonyságot fokozó eszközökkel, hogy tartani tudják a lépést ezzel az egyre növekvő nyomással. A Facebooktól tavaly átigazolt vezető szerint ez a WhatsApp számára üzleti lehetőséget is jelent egyben; a jövőben valamilyen formában pénzt fognak kérni az extra szolgáltatásokért cserébe. Ennek részleteit – mikor kerül rá sor, hogyan fognak kinézni ezek a lehetőségek stb. – azonban egyelőre túl korainak tartotta megvitatni.
Mindazonáltal az üzleti szféra számára kínált accountok a napokban elérhetővé válnak. A WhatsApp Business alkalmazáson keresztül lehet kipróbálni őket a Google Play hozzáféréssel rendelkezőknek. Közülük is azoknak, akik Nagy-Britanniában, Indonéziában, Olaszországban, Mexikóban és az Egyesült Államokban élnek. De annak sem kell sokáig várnia, aki más országokból tenné próbára a lehetőséget, vagy iPhone-ja van: a következő hetekben sor kerül a széles körű nyitásra.
Hatalmas felhasználói bázis, nulla bevétel
Sosem volt az az igazi fejőstehén a szolgáltatás, de 2016-ban gyakorlatilag meg is szűntek a cég felhasználói bázisból származó közvetlen bevételei. Ezt megelőzően ugyanis éves szinten 1 dollárt kért a használatért vállalat, de a Facebook tavalyelőtt úgy határozott, hogy a Viberrel és a kínai konkurensekkel vívott csatában a felhasználóiszám-növekedésért cserébe lemond erről az összegről.
Szintén a népszerűség megtartása (és növelése) végett hozta azt a döntést a WhatsApp CEO-ja, Jan Koum, és a Facebook alapító vezérigazgatója, Mark Zuckerberg, hogy a szolgáltatásban ne jelenjenek meg reklámok. A triviális bevételnövelő intézkedés elhagyásával valójában a közösségi média mögött álló vállalat tartja jelenleg anyagi lélegeztető gépen a WhatsAppot.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak