Ha igaznak bizonyulnak a The Wall Street Journal által nyilvánosságra hozott információk, akkor igencsak nehéz évkezdés előtt áll a világ legnagyobb közösségi hálózatait üzemeltető Facebook.
Álljon meg a menet!
A lap úgy tudja, hogy a versenyjogi témákért felelős Szövetségi Kereskedelmi Bizottságban (Federal Trade Commission - FTC) komolyan mérlegelik azt, hogy hatalmi szóval tiltsák meg a vállalatnak azt, hogy a különböző infrastruktúra alatt futó brandjeit egységesítse. A hatósági végzés állítólag elvenné azt a kiváltságot is a Facebooktól, hogy utóbbi határozhassa meg, a külső alkalmazások fejlesztői milyen keretek között működhetnek együtt a szolgáltatásaival.
A kiszivárgott információkat az FTC szóvivője nem kívánta kommentálni. Nem úgy a befektetők, akik a hír megjelenését követően nagyjából 3 százalékos mínuszba rángatták a cég papírjainak árfolyamát.
Persze a fentiek nem következnek be varázsütésre, ám ha valóban jók a fülesek, akkor a gépezet már januárban beindulhat. A korlátozások életbe lépéséhez elsőként egy öt főből álló bizottságnak kell pozitív döntést hozni, majd ennek birtokában fordulhat bírósághoz az FTC, ahol kérheti a rendelkezései érvényesítését.
Füstbe ment terv?
Szintén lapértesüléseknek köszönhetően még idén januárban derült ki, hogy a Facebook különböző csevegőalkalmazásai egy platfromra terelésén dolgozik. A Messenger, a WhatsApp és az Instagram egy rendszerbe integrálásán már a bejelentéskor is dolgoztak és az akkori tervek szerint valamikor 2020-ban készülnének el vele.
Belsős informátorok szerint házon belül sem váltott ki osztatlan sikert a terv. Mark Zuckerberggel több WhatsApp-alkalmazott is nyíltan vitába szállt, és amikor a döntés okairól faggatták, homályosan megfogalmazott válaszokat kaptak. A felháborodást fűthette, hogy a Facebook alapítója a WhatsApp bő öt évvel ezelőtti felvásárlásakor még azt ígért, hogy a szolgáltatás megtartja önállóságát.
Persze nem véletlenül erőlteti ezt a gigantikus projektet Zuckerberg, hiszen a lehetséges előnyök kézenfekvőek. A cégnél jelen pillanatban silószerűen meglévő információs adatbányák egy tárolóba öntésével sokkal komolyabb fegyver áll majd a Facebook rendelkezésére. Jobban célzott, több helyre és változatosabb formában elhelyezhető hirdetések jöhetnek, újabb fizetős szolgáltatások indítása válik lehetségessé válik.
A csevegőalkalmazások egymáshoz simításával megvan az esély arra, hogy a cég alapszolgáltatása, a közösségi hálózat is újabb felhasználókat, nagyobb aktivitást érjen el. Az integrációval ráadásul a cég bebetonozza magát az üzenetküldők piacán, és sokkal erősebb szereplőként léphet fel a riválisokkal szemben. A Facebook ezen a területen olyanná válhat, mint ami a Google lett a keresők piacán.
Első lépés
Mindezen törekvések most hirtelen veszélybe kerülhetnek az FTC megszellőztetett akciójával. Ha tényleg megtörténik, akkor ez lehet az első igazán komoly, a cég számára is fájdalmas lépés azóta, hogy a nagy technológiai óriások túlhatalma ellen egyre erősödő félelmek és aggályok fogalmazódtak meg szerte a világban.
A Facebook mellett többek között a Google-t, az Amazont és az Apple-t is érintő politikai, szabályozói nyomás az idén kezdett magasabb fokozatba kapcsolni, és vizsgálatok, eljárások, bírságok sokasága zúdult a gigászokra. Ezek többsége azonban vagy nem jutott még végső szakaszba, vagy éppen a kiszabott büntetés nem olyan nagyságrendű, amit ne tudnának benyelni a monopolisztikus helyzetükből fakadóan rendkívüli profitot zsebre rakó vállalatok.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak