Nehezen kezeli a Facebook az adatkezelési gyakorlata miatt kialakult botrányt (a Cambridge Analytica incidensével itt és itt, a vállalat reakcióival pedig itt foglalkoztunk), de ez jó lehetőséget biztosít más cégeknek. A Mozilla Foundation például nagyon gyorsan reagált: miután határozatlan időre felfüggesztette a hirdetéseit a közösségi oldalon, kiadott egy olyan böngésző-kiegészítőt is a Firefoxhoz, amely megakadályozza a Facebookot a felhasználók nyomon követésében. A Facebook Container úgy zárja konténerbe a közösségi oldalt, hogy az nem tud adatokat gyűjteni a felhasználó egyéb netes tevékenységeiről a célzott reklámjaihoz.
Két éve bevezetett technikát használnak
A Firefox egy 2016-ban bevezetett újítását vetette be a Facebook követése ellen. A Nightly Firefox 50 kódnevű tesztverzióban jelent meg a Container funkció, amely az egyes weboldalak elkülönített kezelésére szolgál. A konténerben megnyitott oldal nem látja a többi fül tartalmát, és a kiszolgáló csak az adott konténerrel tud kommunikálni nem tud hozzányúlni más olvasható és írható adatokhoz (cookie-k, gyorsítótár stb.). Így a szerver nem tudja kiolvasni például más weboldalak követéshez vagy bejelentkezéshez használt cookie-jait. Ez a módszer abban különbözik a privát böngészéstől, hogy konténeres fül bezárása után is megmaradnak a böngészési adatok.
Erre épít a Facebook Container is azzal, hogy automatikusan konténerbe rakja a Facebookot, amikor megnyitjuk. Amikor telepítjük, első teendője az, hogy töröl minden korábban eltárolt Facebook-adatot, köztük a cookie-kat is.
A fülön kis ikon jelzi, hogy a Facebook konténerbe szeparálva fut
A Facebook követésének megzabolázásához azért volt szükség Firefox-kiegészítőre, mert így tudta megoldani a Mozilla, hogy Facebooktól elzárt oldalakon is működjenek azok a funkciók, melyek kötődnek a közösségi oldalakhoz. (A leggyakrabban használt ilyen funkció a like és megosztás.) Persze ha a valaki használja ezeket, azzal már lehetőséget – és engedélyt is – ad a Facebooknak arra, hogy rögzítse a felhasználói tevékenységét.
Csúszik az okoshangszóró is
A Facebooknál is érzékelik, hogy valami nagyon nincs rendben közösségi oldal működésében, csak épp az a baj, hogy a problémák voltaképpen az üzleti modellben gyökereznek. A Facebook ugyanis abból él, hogy közvetve vagy akár közvetlenül bárkinek eladja a felhasználóiról összegyűjtött adatokat, aki hajlandó fizetni érte.
A botrány azonban nagyon bekavart. Olyannyira, hogy a Bloomberg értesülései szerint nagyon fontos termékek bemutatását is elnapolta a vállalat. A májusi fejlesztői konferencián, az F8-on debütált volna például a Facebook videokommunikációra alkalmas okoshangszórója. A bemutatót azonban elhalasztották, pedig februárban már tesztelték a két kivitelben fejlesztett eszközöket.
Az Aloha és Fiona kódnevű eszközök leginkább az Amazon Echo Show-jára hajaznak. Ugyanúgy hangvezérléssel működnek, de érintőképernyőjük jóval nagyobb lesz (az Amazon Show-é 7 inches, míg a Facebook 15 inches érintőképernyőt használ). A fejlettebb verzióban állítólag lesz arcfelismerési funkció, amivel a Facebookra is be jelentkezni.
Facebook Aloha: egyelőre nem foglalja el az otthonokat
Eredetileg májusban már piacra szerették volna dobni az eszközöket, de a fejlesztés üteme kicsit megcsúszott, így a piaci megjelenést nyárra halasztották. Ennek ellenére az terv az volt, hogy a májusi F8-on bemutatják a konferencia könzönségének. A Bloomberg információ szerint a halasztásnak az az oka, hogy újra át kell vizsgálni az okoshangszórók adatgyűjtési metódusát, és egyébként sem tartják időszerűnek egy ilyen eszköz bemutatását a botrány kellős közepén. Az ugyanis már mindenki számára nyilvánvaló – ahogy az Amazonnál is –, hogy az okoshangszóró egy újabb eszköz arra, hogy még árnyaltabb profilt tudjanak felállítani felhasználóikról.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak