Ezt állítják a karriertanácsadók. Meglehet, igazuk van, elvégre ők láttak már egyet s mást.

Még mindig tart az a trend, hogy túl sok eszkimó – értsd: vállalata nyitott pozícióira embert kereső HR-es – vadászik kevés fókára, avagy a munkaerőpiacon szabadon elérhető szakemberre; azaz dübörög a keresleti piac. Ennek ellenére, vagy éppen ezért, az alkalmazottak is sokkal mozgékonyabbak, mint korábban: szívesebben váltanak munkahelyet egy érdekesebb feladat, kedvezőbb munkafeltételek vagy jobb juttatások miatt.

Keressünk helyben új lehetőséget!

A keresleti piac ellenére mégis vékony jégre lép az, aki állásban van, de más cég felé kacsintgat. Ha ugyanis megrendül benne a munkahelyi vezető bizalma, könnyen az utcán találhatja magát, ami rontja a jó állás lehetőségét. Ez is úgy működik, mint a párkapcsolat: mindig az a vonzóbb, aki foglalt. Ő nyilván tud valamit, ami jó, értékes; aki pedig szabad pályán van, valószínűleg okkal került oda – véli nagyon sok munkáltató. Szakértők szerint a szabad pályán lévő jelöltek általában csak akkor élveznek előnyt, ha valami olyasmit tudnak, amire nagyon nagy az igény az adott vállalatnál.

De hogyan keressünk, hogy közben megtartsuk a biztosat?

Mint minden komolyabb döntésnél, a munkahelyváltásnál is az első kérdés: miért akarunk menni? Ha azért, mert nem vagyunk kompatibilisek a cégkultúrával, keveselljük a fizetést, nem jövünk ki a főnökünkkel – és kilátás sincs a helyzet javítására, akkor menni kell. Ám ha nem ilyen reménytelen a helyzet, akkor az első lépés a belső lehetőségek felmérése. Mitől lennénk még elégedettebbek? Ha otthonról dolgozhatnánk? Vagy ha mást csinálnánk cégen belül? Esetleg a magasabb fizetéstől?

Az ilyen puhatolózáshoz partner is kell – mondják a karriertanácsadók –, olyan munkahelyi vezető, akiben az alkalmazott teljes mértékben bízik, és aki valóban segíthet a problémák megoldásában. De a puhatolózásra is fel kell készülni: ha nem vezetnek eredményre, akkor gyorsan és elegánsan le kell lépni.

A felkészülés: önéletrajz, közösségi média, referenciák

A felkészüléshez első lépésben frissíteni kell a szakmai önéletrajzot, be kell szerezni vagy aktualizálni a korábbi referenciákat, és érdemes frissíteni a közösségimédia-profilt, elsősorban nyilván a LinkedIn-en. Ez utóbbival kapcsolatban érdemes óvintézkedésként kikapcsolni a nyilvános értesítéseket, hogy például a főnökünk ne lássa, hogy új kihívásokat keresünk. (A tanácsadók szerint rossz stratégia, ha valaki csak akkor nyúl a LinkedIn-profiljához, ha munkát keres. A profilnak mindig naprakésznek kell lennie, mert az növeli az új munka esélyét.) Érdemes felfrissíteni a személyes kapcsolati hálót is, hogy minél több forrásból jussunk információhoz új pozíciókról, lehetőségekről.

Ha mindezt elvégezte, jöhet a konkrét keresés, például az önéletrajz szétküldése. Ennél nagyon körültekintően kell eljárni, nem célravezető boldog-boldogtalannak elküldeni, mert az így nagyobb valószínűséggel jut vissza a hír a jelenlegi munkahelyhez. Összességében ugyanis célszerű titokban tartani a munkakeresést, mert ha kiderül, az akár el is lehetetlenítheti a helyzetünket. A vállalat szempontja is érthető. Ha fontos pozícióról van szó, akkor gondoskodnia kell a pótlásról, és szeretné mielőbb lezárni a folyamatot: a nem motivált, távozni kívánó alkalmazottat szeretné egy motiváltra cserélni.

Hol és mikor érdemes keresni?

Van egy érdekes munkahelykeresési stratégia, amit a HR-tanácsadók bumeráng jelenségnek hívnak. Ilyenkor az új munkahelyet kereső alkalmazott valamelyik előző munkahelyére jelentkezik be. Ez persze csak akkor lehetséges, ha az elválás annak idején konfliktusmentes volt.

A bumeráng szituációból mindkét fél nyerhet: az alkalmazott ismeri a cégkultúrát, az ott használt technológiát, így sokkal gyorsabban fel tudja venni a fonalat, mint egy friss ember. Ez ma már lényegesen elfogadottabb, mint volt néhány éve. A vállalatok is megbarátkoztak azzal a helyzettel, hogy az alkalmazottaik akár két-három évente is váltanak, és szívesen visszafogadják azokat, akikkel zökkenőmentes volt az együttműködés, mondván: új készségeket, tapasztalatokat szereztek, miért ne dolgoznánk újra velük.

A "mikor?" kérdésre pedig a válasz: most. Szakértők szerint a nyár vége a legjobb időpont arra, hogy belefogjunk az álláskeresésbe. Ilyenkor még kevesebb az álláskereső, mert a többség megvárja az iskolakezdést, és annak a nyűgeit letudva kezd el nézelődni.

És még két jó tanács

A felmondás stresszes helyzet a munkavállalónak és a cégnek is. Nem érdemes tetézni a feszültséget amatőr hibákkal, és gondolni kell a jövőre is – lásd bumeráng stratégia. Legyen az elválás lehetőség szerint barátságos, de mindenképpen korrekt.

Az egyik leggyakrabban elkövetett hiba, hogy jelenlegi cégünk erőforrásait (munkaidő, infrastruktúra stb.) használjuk a keresésre: a vállalati telefonon beszélünk meg találkozókat, a munkahelyi mailcímünkön levelezünk stb. Egyáltalán: munkaidőben nem dolgozunk, hanem állást keresünk. Ez nem csak etikátlan, de hamarabb felfigyel rá a főnökünk is. Ráadásul ha a piacon híre megy, rontja a keresési esélyeinket.

Az állásinterjúkon ne ócsároljuk jelenlegi munkáltatónkat. Ezzel is saját esélyeinket rontjuk. Ha az interjúztatók rákérdeznek a váltás okaira, akkor inkább a saját pozitív várakozásinkról beszéljünk: új, komolyabb feladatokat keresünk, feljebb szeretnénk lépni, de a jelenlegi helyen erre nem volt lehetőség stb. A főnököt szidni nem ildomos, mert a felvételiztetők között nagy valószínűséggel ott ül a következő főnök, akinek esetleg eszébe jut, hogy egy-másfél év múlva róla mondunk ilyeneket egy másik cégnél. És lehet, hogy ő sem a jelenlegi vállalatánál akar megöregedni...

Közösség & HR

Ördögi körbe kerülhettek az MI-fejlesztők

Az MI-robbanás üzletileg egyre inkább fenntarthatatlannak tűnik, és a kritikusok szerint szükségszerű összeomláshoz vezet, mert a technológia eredményei nem támasztják majd alá az elkerülhetetlen áremeléseket.
 
A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.