A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk a vállalat harmadik negyedéves eredményei kapcsán maga is arra utalt, hogy a jelenleg már forgalomban lévő járműveik túlnyomó többségét akkor sem lehet majd alkalmassá tenni a teljes önvezetésre, ha a tulajdonosok korábban már ezért a hardverért is leszurkoltak ezer dollárt, hogy a gyártó ígérete szerint később lehetővé tegye számukra a technológia alkalmazását. Itt a Full Self-Driving (FSD) szoftver jövőbeli verziójáról lenne szó, ami jó eséllyel túl nagy falat lesz az eddigi HW3-as számítógépeknek: az Electrek riportja alapján Musk arról beszélt a befektetőknek, hogy az új HW4-es verzióhoz képest "nagyon sok erőfeszítést igényel" majd, ha ugyanazokat a képességeket a HW3-as hardverből próbálnák kifacsarni.
Ez sok esetben egy újabb hardverfrissítést jelentene, ami önmagában sem triviális dolog, tekintve a méretbeli különbségeket vagy például a kamerákhoz és az energiaellátáshoz szükséges kábelkötegek eltéréseit. Musk belengette ugyan, hogy ingyenes frissítés jár majd azoknak a meglévő ügyfeleknek, akik 8 ezer dollárt fizettek az FSD csomagért, de ez semmivel sem tűnik életszerűbbnek, mint a Tesla korábbi fogadkozásai. A HW4-et az Electrek értékelése szerint minimum módosítani kellene, hogy működjön a meglévő HW3-as autókban, ami a frissítések költségeinek lenyelésével együtt akkor is elképesztő kiadásokat jelentene, ha a HW4 már a végállomást jelentené egy nevének megfelelően működő Full Self-Driving rendszerhez.
Az önérzetükkel nincs probléma
Egyelőre ugyanis kevés konkrétum utal rá, hogy a HW4-et nem kell majd tovább foltozgatni. Musk már a HW2-es és HW3-as iterációkat is így harangozta be, másrészt az FSD az évtizedes ígérgetés után is csak kergeti a kitűzött autonómiaszintet. Nemrég erről beszélt a TechCrunch Disrupt 2024 konferenciáján Jesse Levinson, a Zoox társalapítója és technológiai igazgatója is, aki nem tartja valószínűnek, hogy a Tesla terveinek megfelelően már jövőre elindulhatna a cég vezető nélküli robotaxi-szolgáltatása. Levinson szerint a Tesla alapvető problémája, hogy "nincs működő technológiája" – értve ez alatt, hogy az FSD mint fejlett vezetéstámogató megoldás elég messze van egy robusztus, emberi sofőr jelenléte nélkül is megbízható rendszertől.
Elon Musk a kritikára egy X (Twitter) bejegyzésben reagált, amiben csak annyit vágott Levinson fejéhez, hogy a cége már régen elpusztult volna, ha annak idején nem segíti ki az Amazon befektetése. A Zoox egyébként néhány éve már valóban az Amazon leányvállalataként működik, de ennek nem sok köze van a Tesla FSD-jéhez. A Musk-féle keménykedés viszont duplán nevetséges, ha felidézzük, hogy a Teslát 2009-ben még a saját értékelése szerint is a Daimler (újabban Mercedes-Benz Group) pénze mentette meg a bedőléstől. A Zoox fejlesztései emellett mintha stabilabban haladnának kevesebb bírósági ügy mellett, nem beszélve azokról a szabályozói vizsgálatokról, amelyekkel a Teslának még nagyon sok problémája lehet.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak