Azt követően, hogy tavaly szinte kihalt a terméktípus, idén teljesen más arcát mutatja a tabletpiac. A több mint két évig tartó fokozatos esést az év elején egy plusznullás kezdéssel sikerült megtörni, a most befutott második negyedéves adatok alapján pedig a táblagépek immár teljes gőzzel előre tartanak.
Vissza a régi kerékvágásba
Az IDC előzetes kalkulációja szerint a gyártók 34,4 millió darab készüléket szállítottak le globálisan, ami több mint 22 százalékkal haladja meg az egy évvel ezelőtti szintet. Érdemes megjegyezni, hogy az aktuális forgalom érdemben meghaladja a 2019-es, a világjárvány előtti utolsó, "normál ügymenet szerinti" negyedéves teljesítményt (öt évvel ezelőtt 32,5 milliós volument regisztráltak).
A nagy növekedés csak részben köszönhető a gyenge bázisértéknek: az ennyire markáns trendfordulóhoz több pozitív hatás összjátékára volt szükség. A keresletnövekedésben szerepet játszott a kereskedők készletfeltöltése, valamint az is, hogy nagy számban cserélték új készülékre korábbi eszközüket olyanok, akik eddig elodázták a frissítést. A legnagyobb impulzust vélhetően a gyártói portfóliók megújítása jelentette. Ezek között is külön kiemelve az iPad-család generációváltását, ami az Apple legutóbbi pénzügyi negyedévére is jó hatással volt.
A 11" és 13" méretben piacra dobott iPad Air és iPad Pro modellekkel Cupertino 18,2 százalékkal tudta növelni forgalmát, amivel nagyjából megőrízte előnyét közvetlen riválisával szemben. A második Samsung ugyanis éves összevetésben 18,6 százalékkal tudott erősödni a területen. Mindez különösen annak fényében tekinthető kiváló eredménynek, hogy a dél-koreai techóriás az időszak során nem jelentkezett új modellekkel.
A két nagyot három, hozzávetőleg hasonló forgalommal bíró kínai szereplő követi. A Lenovo 16,7 százalékos növekedése ugyanakkor a leggyengébb volt a top 5-ben, ami lehetővé tette, hogy a Huawei megközelítse. Az amerikai szankciókkal terhelt gyártó bő 40 százalékos expanziója leginkább a frissen piacra dobott MatePad 11.5S-t, amelyet a nyár eleji kínai akciós időszak során szétkapkodtak.
Az aktuális listán ötödik Xiaomi még a Huawei tempójánál is komolyabb lendületet mutat. A gyártó 12 hónap alatt közel megduplázta szállításait, ami ráadásul nemcsak a hazai piacnak köszönhető, hanem a cég jelentős nemzetközi, azon belül is európai terjeszkedésének.
Innovációs kényszer
Ami a közeljövőt illeti, az amerikai piackutató jelentése szerint a frissítési ciklus és a feltörekvő piacok növekedése a továbbiakban is segítheti a fellendülést. Hosszabb távon viszont kulcskérdés lesz, hogy a piaci szereplők képesek lesznek-e olyan fejlesztésekkel jelentkezni, amelyeknek köszönhetően a táblagépek bizonyítani tudják létjogosultságukat önálló terméktípusként.
(Fotó: Apple)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak