2012 után idén is nő azoknak a cégeknek az aránya, melyek az elkövetkezendő években növelni akarják K+F kiadásaikat – állítja a Deloitte kutatása.
Hirdetés
 
Az állami és az üzleti szektor K+F kiadásai közötti egyensúly megtalálása az egyik legnagyobb kihívás, amellyel a közép-európai térségnek meg kell birkóznia. A nyugati gazdaságoktól eltérően ugyanis a közép-európai országokban az állam jóval többet költ kutatásra és fejlesztésre, mint a vállalkozások – hívja fel a figyelmet a Deloitte közelmúltban kiadott tanulmánya, amely öt közép-európai ország (Csehország, Horvátország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia) 233 cégének (közülük 52 volt magyar) megkérdezésén alapult. A felmérésben olyan cégek képviselőit kérték válaszadásra, melyek feltehetően kutatás-fejlesztési tevékenységet is végeznek.

Míg Nyugat-Európában az összes K+F kiadás 55,5 százalékát a cégek adják (a szaknyelv ezt BERD-nek nevezi: Business Expenditure on
Research and Development, azaz az üzleti szféra K+F-re költött bruttó kiadása), addig ez az arány Lengyelországban, 24,7 százalék, Szlovákiában a 33,9 százalék, Horvátországban 38,2 százalék. Legjobban Csehország és Magyarország közelít a nyugat-európai arányhoz: a cseheknél 46,9, nálunk pedig a 47,5 százalék ez az arány. Ráadásul a régióban a BERD szintje reálértéken számítva viszonylag alacsony.

A vizsgált országokban leginkább az befolyásolja a vállalati K+F kiadásokat, hogy hányféle kedvezmény vehető igénybe, illetve mekkora összegű támogatás áll rendelkezésre. A régióban a negkérdezett vállalatok 78 százaléka számít arra, hogy ez irányú kiadásai a tavalyi szinthez képest legalább változatlanok maradnak az elkövetkezendő 1-2 évben.

Nézzük a magyar eredményeket!

Véleménye szerint hogyan alakulnak majd az Ön cégének K+F kiadásai?
(a grafikon nagyítható)


(Forrás: Deloitte Vállalati K+F Jelentés 2013)

Magyarországon vannak pozitív változások  Az előző évhez hasonlóan idén is pozitív változást tapasztalt a Deloitte a magyar cégek K+F tevékenységét illetően. A válaszadók 43,2 százaléka szerint cégük K+F kiadásai növekedni fognak 2012-höz képest az elkövetkező 1-2 évben (lásd a fenti grafikont). Még jobbak a kilátások középtávon: 3-5 éves időszakot vizsgálva a válaszadók 59,5 százaléka tervezi kutatás-fejlesztésre fordítandó költései növelését. Ezt elsősorban az újabb és nagyobb összegű K+F pályázati kiírásoknak tulajdonítják a kutatók.

A felmérés három olyan külső tényezőt talált, amelyek nagymértékben befolyásolhatják a cégek K+F kiadásait az elkövetkező években: a támogatási lehetőség biztosítása, a támogatások mértékének növekedése és a szabályozói környezet kiszámíthatósága. Ez utóbbi tényező azonban – bár kritikus fontosságú – most kevésbé hangsúlyos, mint a korábbi évek felméréseiben.

Nemcsak pályázatokkal lehet azonban ösztönözni a cégeket. A felmérés felhívja a figyelmet arra, hogy pozitív változást hozna az is, ha egy közelmúltban bevezetett rendelkezést, amely a PhD fokozattal rendelkező kutatók bérére járulékkedvezményt biztosít, kiterjesztenék a doktori fokozattal nem rendelkező kutatókra is. Ez erősítené azt a kedvező tendenciát, miszerint a vállalatok K+F kiadásait egyre kevésbé befolyásolják a szakemberek költségei.

Az alábbi külső tényezők milyen mértékben befolyásolhatják az elkövetkező év során a cég K+F kiadásainak alakulását? (1: egyáltalán nem meghatározó, 4: leginkább meghatározó; a grafikon nagyítható)



(Forrás: Deloitte Vállalati K+F Jelentés 2013)

A felmérés szerint összességében 2011-hez képest a vállalkozások K+F ráfordításait befolyásoló tényezők közül abszolút értékben kettőnek a súlya növekedett leginkább: a versenytársak kutatás-fejlesztési tevékenysége, valamint a bővülő támogatási lehetőségek iránti igény.

A válaszadók egyébként többségében tisztában vannak az igénybe vehető támogatásokkal és a K+F adókedvezményekkel is. Legtöbben a társasági és a helyi iparűzési adóalap csökkentését lehetővé tevő kedvezményeket ismerik. Érdekes ugyanakkor, hogy a közvetlen brüsszeli forrásból igénybe vehető K+F pályázati támogatások, mint amilyen például az EU 7. Kutatás-fejlesztési Keretprogramja, a legkevésbé ismertek és népszerűek.

A támogatások ismertsége, vonzó volta azonban nem feltétlenül csapódik le a napi gyakorlatban. A K+F tevékenységüket a jövőben növelni szándékozó vállalatoknak mindössze a harmada veszi igénybe a pályázati támogatásokat. A felmérés szerint ennek legfőbb oka az, hogy nehéz nyomon követni a pályázatok nyújtotta lehetőségeket. Ezen segíthetne, ha a kiírások hosszabb ideig lennének nyitva.

Ismerik, miként ítélhető meg az egyes tevékenységek K+F jellege,
de rendszereik nem tudják megfelelően kezelni a K+F
tevékenységekhez
kapcsolódó költségeket


(Forrás: Deloitte Vállalati K+F Jelentés 2013)

Amire a cégek vágynának A felmérésben arra is rákérdeztek a kutatók, hogy mit várnának a cégek K+F tevékenységük segítéshez. Kiemelten fontosnak tartanák, hogy bővüljön az elszámolható költségek köre, például legyen elszámolható a K-F támogatásból az irodabérlet. Fontosnak tartanák azt is, hogy a 2014-2020-as időszak pályázati kiírásai már 2013 őszén megjelenjenek, és akár egész évben nyitva legyenek. (A jelenlegi gyakorlatban a kiírás kerete néhány hétre, esetleg néhány hónapra elegendő.) Felmerült igénykén az is, hogy legyenek Közép-Magyarországon is elérhető források.

Van azonban a dolognak egy érdekes aspektusa. Tudniillik a válaszadók egy része nincs is tisztában a K+F tevékenység néhány alapelemével. Harmaduk nem ismeri az igénybe vehető adókedvezményeket, sőt azt sem, hogy mi minősül K+F tevékenységnek 27 százalékuk nem tudja, hogyan kezelhetők a tevékenységek K+F minősítésével kapcsolatos kockázatok.

Problémát okoz az is – bár egyre kevesebb cégnél –, hogy a cég azt ugyan tudja, miként ítélhető meg az egyes tevékenységek K+F jellege, ám nem tudja megfelelően kezelni és alátámasztani a K+F tevékenységhez kapcsolódó költségeket, mert a belső rendszerei (bevallási, költség-elszámolási, munkaidő-elszámolási stb. rendszerek) nem alkalmasak erre.

A tanulmány publikus változata letölthető a Deloitte oldaláról (.pdf).

Ingyenes informatikai mesterképzés 19 európai egyetemen
Információs Társadalom Parlamentje: a paripa és a fegyver mellé pénz is kell
Hogy legyünk innovációs nagyhatalom?

Úgy tűnik, a Meta elkezdi beszántani a metaverzumot

Bár néhány évvel ezelőtt még az egész vállalatot átnevezték miatta, az újabb elbocsátásokkal egyre nyilvánvalóbb, hogy takarékra teszik a világmegváltó VR-projektet.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.