A koncepció laborkörülmények között már bizonyította életképességét. A gépjárműbe épített prototípus 2027-re készülhet el.

A nemzetközi autóiparban is újdonságnak számító fejlesztést mutattak be a modellváltásban saját utat követő Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (BME). Az egyetem egy kutatócsapata a napokban üzemelte be széles látószögű, szélvédőn megjelenített kijelző (head-up display: HUD) szimulációs rendszerét, melyet az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium programjának keretében fejlesztettek. Az elméleti- és laboreredményeket a BME-s fejlesztések hasznosítására létrehozott spinoff vállalkozás, az aHead Photonics Kft. iparági partnerek bevonásával ülteti át a gyakorlatba: a kijelző gépjárműbe épített prototípusa várhatóan 2027-re készülhet el – közölte az egyetem.

Javítaná a közlekedésbiztonságot

Ha a szélvédőn lehetne megjeleníteni a vezetéssel kapcsolatos információkat, az javítaná a közlekedésbiztonságot, mivel a jármű vezetőjének egy pillanatra sem kellene levennie a tekintetét az útról, érvelnek a megoldás mellett a kutatók, akik úgy vélik, a techmológia gyorsan elterjedhet. Jelenleg az értékesített személygépkocsiknak mindössze 2 százaléka rendelkezik HUD alkalmazással, ám az előrejelzések szerint öt éven belül már minden ötödik autóban működik majd ilyen kijelző. Emellett a haszongépjárművek piacán is komoly az érdeklődés a megoldás iránt.

Mint Dr. Koppa Pál, a BME Atomfizika Tanszékének tanszékvezető egyetemi tanára nyilatkozta, ki szerették volna küszöbölni a jelenlegi megoldások legfőbb hátrányait. "A jelenleg használt head-up kijelzők komoly hátránya, hogy különféle optikai hibákkal működnek és szűk látószögűek, így nem alkalmasak kiterjesztett valóság (augmented reality – AR) alkalmazására, melynek során a valós környezetbe virtuális elemek, például irányjelző nyilak, fontos objektumok körvonalai, figyelmeztető jelek és színek is vetíthetők" – idézte a tanszékvezetőt az egyetem közleménye.

Koppa szerint megoldásuk a széles látószöge révén az AR korábban elképzelhetetlen szintű alkalmazását teszi lehetővé. Megszünteti a szélvédő két határterületén fellépő szellemképet, és hatékonyan kiszűri a környezeti fények visszaverődését. Képes lesz arra is, hogy egy szemkövető rendszer segítségével a AR képét pontosan a járművezető nézőpontjához igazítsa. A kijelző nemcsak a gépjármű szenzoradatait jelenítheti meg, hanem külső rendszerek (környezeti) információit is.

Az ár sem mindegy

A kifejlesztett technológia fajlagosan olcsóbb is a hagyományos rendszereknél, így az új megoldás máris felkeltette az iparági szereplők érdeklődését, állítja a BME közleménye. Vannak azonban még tisztázandó technikai kérdések, melyek megoldása után készülhet el a prototípus.

A gépjárművek szélvédőjének kijelzőként való alkalmazása régóta napirenden van, sőt már több mint tíz éve születtek rá megoldások. A Hyundai az idei a CES-en mutatta be azt a holografikus szélvédő-kijelzőjét, melyet a Zeiss-szel közösen fejlesztett.

Mindezzel együtt arról egyelőre nincs közmegegyezés, hogy a HUD szélvédők általánosan javítják a közlekedésbiztonságot. Kutatások sora hozta ki, hogy az útra koncentrálja a vezető figyelmét, kockázatos helyzetekben rövidíti a reakcióidejét, továbbá csökkenti a vezetéssel járó stresszfaktort. És hasonló számban jelentek meg tanulmányok arról, hogy a szélvédőre vetített AR-kép nagyobb mértékben osztja meg a vezető figyelmét, mint a hagyományos kijelzők, illetve erősen függ a személyes preferenciáktól, hogy segít vagy zavar-e a HUD.

(Nyitókép: BME)

Konzumer tech

Büntetett az EU, Trumpnál rögtön bekapcsolt a Caps Lock

A Google majdnem 3 milliárd eurós csekket kapott az Európai Bizottságtól az uniós versenyjogi szabályok megsértése miatt, ami a várható módon triggerelte az amerikai elnököt is.
 
A vállalati IT-rendszerek egyik legnagyobb kihívása ma már nem a hardver beszerzése vagy a szoftverek integrációja, hanem az üzemeltetés. A modern storage-megoldások válasza erre az automatizáció és a menedzsment egyszerűsítése.

a melléklet támogatója az EURO ONE

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.