A kínai Alibaba Group 2011 óta működő leányvállalata, az Ant Group (korábban Ant Financial és Alipay) nálunk kevéssé ismert márka, pedig méretét tekintve már bőven túlnőtte a legtöbb hasonló profilú vállalatot. Ha egyáltalán érdemes profilról beszélni, hiszen a fintech szolgáltatóként hivatkozott Ant Group ambíciói messze túlterjednek a szó szoros értelmében vett pénzügyi szolgáltatásokon.
Az Alibaba még 2004-ben indította el Alipay üzletét, ami eredetileg a biztonságos tranzakciókat irányító platform lett volna az e-kereskedelmi oldalon. Ehhez képest 2009-ben, a mobilos változat kiadásakor már 75 százalékos piaci részesedéssel rendelkezett Kínában, de a Tencent WeChat Pay felfutásával is megőrizte 50 százalék fölötti többségét.
A júniust megelőző 12 hónapban a szolgáltatás által kezelt tranzakciók egészen elképesztő, 17 ezer milliárd dollárnak megfelelő szintet értek el, ami a legkülönfélébb költésekből jött össze az eladás helyén rendelt kávétól az ingatlanüzletekig. Ennek ellenére az Alipay már így is csak az Ant Group teljes bevételének 36 százalékát adta az idei első félévben, szemben a két évvel ezelőtti 50 százalékkal.
A vállalatcsoportot a PayPal, a JPMorgan és az Amazon kombinációjaként szokás jellemezni. Az Alipay-nek mára éves szinten 1,3 milliárd felhasználója és több mint 700 millió aktív ügyfele van, és egyfajta szuperalkalmazássá nőtte ki magát, ami mindennel foglalkozik az online vásárlásoktól a hűségprogramok kezelésén vagy az étteremkritikákon át a távgyógyászatig. Fogyasztási hitelezéssel foglalkozó üzletágai mellett ugyancsak az Ant Group működteti a világ harmadik legnagyobb pénzpiaci alapját, a Yu’e Baót, ahol ma már ugyancsak több mint 600 millióan vezetnek folyószámlát.
A tőzsdére is rárúgják az ajtót
A cégcsoport dimenzióit tekintve szinte elhanyagolhatónak tűnik a több mint 100 millió ügyféllel rendelkező egészségbiztosítási tevékenysége, de ezen felül már jelen van a cloud szolgáltatások, a mesterséges intelligencia vagy a blokklánc technológiák területén is. Bár a társaság észak-amerikai terjeszkedési terveit alaposan tönkrevágta az újkeletű amerikai-kínai kereskedelmi háború, az Ant az ázsai piacok felé vette az irányt, ahol ugyancsak gyorsan terjeszkedik a helyi partnerségeken keresztül.
Az Ant Group mindezek után most a tőzsdére lépne, amivel ezen a téren is a globális csúcsvállalatok közé katapultálná magát. A jelenlegi állás szerint az elsődleges részvénykibocsátás értékelése 225 milliárd dollár körül lesz, ami megegyezne a Bank of America IPO-jának piaci kapitalizációjával, volumenében pedig csak Kína legnagyobb bankja, az ICBC és a JPMorgan tőzsdei bevezetésének eredményétől maradna el.
Az októberre tervezett üzlettel az Ant legalább 30 milliárd dollárt keresne a hongkongi és sanghaji tőzsdéken, ezzel pedig a technológiai vállalatok elsődleges kibocsátásainak idei értékét is 57 milliárd dollár köré tornászná fel, ami a Bloomberg összeállítása szerint 1999 óta a legmagasabb érték lenne. Az Alibaba egyébként 33 százalékos részesedéssel rendelkezik a 14 különböző üzletágat összefogó holdingban, az elemzők várakozásai szerint pedig sokkal jobb alkalom nem is adódhatna az Ant Group tőzsdére vitelében, mivel a globális bizonytalanság közepette a befeketők ismét kezdik magasan (vagy túl-) értékelni a máskülönben tényleg erős technológiai vállalkozásokat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak