A Dotdash Meredith (DDM) médiavállalat egy tavaly novemberben bejelentett, 53 főt érintő elbocsátást követően újabb 143 embert, teljes állományának 4 százalékát teszi lapátra – számolt be róla egy kiszivárgott belső feljegyzésre hivatkozva a Futurism. A lap szerint a People, a Food & Wine, a Better Homes & Gardens vagy az Investopedia tulajdonosként magára Amerika legnagyobb digitális és nyomtatott kiadójaként hivatkozó vállalat lépései azért különösen érdekesek, mert a világjárványt követő trendeken túl 2024 tavaszán stratégiai partnerségre lépett az OpenAI-jal: a megállapodástól a DDM stabil bevételeket remél, a ChatGPT-t fejlesztő techcég pedig jó minőségű, lehetőleg emberek által előállított tartalomhoz jut MI-modelljeinek tanításához.
A Futurism emlékeztet rá, hogy a Meredith 2021-es felvásárlását megelőzően kapcsolatban állt a Sports Illustrated botrányában is érintett, kamu szerzői profilok alatt MI-vel generált cikkeket gyártó AdVon Commerce-szel. A kiadó tavaly kiadott közleményében arról tájékoztat, hogy az új megállapodás részeként az OpenAI megjeleníti a Dotdash Meredith hivatkozásait a releváns ChatGPT-válaszokban, emellett a felek együttműködnek új MI-termékek és -szolgáltatások fejlesztésében is, amihez a DDM korábbi és jövőbeni tartalmait használják fel a mesterségesintelligencia-modellek teljesítményének javítására. A kiadó anyavállalata, az IAC vezérigazgatója közben D/Cipher hirdetési platformjuk lehetőségeit emelte ki a nyílt weben való beágyazottság erősítésében.
A végén nem az ötletgazdák kapcsolják le a villanyt
Ez utóbbiról részleteket azóta sem osztott meg, bár a Dotdash fejlesztési igazgatója a társaság "különleges szószának" nevezte az így létrehozott megoldást. A Futurism beszámolója beszédesnek tartja, hogy a kiadó közleménye az újságírást ismét egy "tartalomként hivatkozott, amorf termékként" határozza meg, de a jelentős elbocsátások és a ChatGPT megbízhatatlan teljesítményének fényében azt a kérdést is felteszi, hogy valójában kit szolgálnak a ilyen "különleges szószok". Az elbocsátott médiamunkásokat vagy az MI-generált hulladákkal elárasztott felhasználókat kevésbé, de a befektetőket mindenképpen, a partnerség bejelentése óta eltelt három pénzügyi negyedévben ugyanis az IAC licencbevétele az egekbe szökött.
A lap ezzel kapcsolatban az IAC pénzügyi vezetőjét is idézi, aki korábban elmondta, hogy a harmadik negyedév 4,1 millió dolláros éves növekedése legnagyobb részt az OpenAI-licencmegállapodásnak köszönhető. Az "MI-pokalipszis" küszöbén azonban érdemes lenne tisztázni, hogy milyen módon térülnek meg az OpenAI kiadásai, mi lesz kiadó ilyen jellegű bevételeivel, ha a forrás egyszer elapad, vagy hogyan függenek össze például a folyamatos elbocsátások a nagy nyelvi modellek bevonásával. Végül a Futurism azt a költői kérdést is felteszi, hogy ki viszi majd el a balhét, ha az MI-buborék esetleg kipukkad: a kiadót felépítő médiamunkások, vagy a C-szintű vezetők, akik "úgy halmozzák a hárombetűs címeket, mint az OpenAI a személyes adatokat".
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak