A lapnál állítólag nem tehetnek róla, hogy időnként a generatív MI stílusa köszön vissza nem létező szerzők cikkeiben.

Az elmúlt időszakban egy sor pedigrés kiadvány futott bele kisebb-nagyobb PR-katasztrófákba annak kapcsán, hogy a mesterséges intelligencia segítségével próbált előállítani alacsonyabb költségek mellett még több anyagot. Ezekben az esetekben egyrészt kiderült, hogy a technológia még messze nem képes olyan egyenletes teljesítményre, ami kiválthatná az emberi szerkesztők munkáját. Másrészt az sem volt szerencsés, amikor átláthatatlan módon publikálták a szintetikus tartalmakat, a jelek szerint abban bízva, hogy az olvasókat is csak annyira érdekli az eléjük tálalt szöveg, mint a kiadók saját menedzsereit.

A véleményes döntésekkel eddig befürdött már a CNET és a Bankrate, a Gizmodo és a The A.V. Club, a BuzzFeed vagy az USA Today is. Közben a mesterséges intelligenciával összedobott hamisítványok, téves vagy plagizált e-könyvek az Amazonnál és más online kereskedelmi platformokon is egyre nagyobb problámát okoznak, aláásva az érintett szolgáltatások megbízhatóságát. A lebukás általában összefügg az MI-re jellemző, feltűnő és emberi szemmel nehezen magyarázható hibákkal, de ami a sporthírek esetében csak idétlen, annak a gombászati tanácsok között nyilván súlyosabb következményei lehetnek.

Legújabban a Sports Illustrated volt kénytelen több cikkét is eltávolítani, miután kiderült, hogy azokat hamis szerzői profilok mellett a mesterséges intelligencia generálta. A Futurism beszámolója alapján az íróknak nem csak a neve és az életrajza volt kamu, de még a portréfotójuk is online képbankokból származott, és ugyancsak MI-vel létrehozott kép volt. Maguk a cikkek ebben az esetben is tele voltak a már ismert nehézkes nyelvezettel és azokkal a nettó hülyeségekkel, amelyekről nehéz elképzelni, hogy emberektől származnak. A Sports Illustrated egyébként már februárban bejelentette, hogy kísérletezik a mesterséges intelligencia alkalmazásával, de a tulajdonos Arena Group vezetője hangsúlyozta, hogy nem a hagyományos újságírást próbálják kiváltani.

Tudtuk, de nem sejtettük

Az ügy legérdekesebb része természetesen most is az a belső vizsgálat, amelynek eredménye szerint a szóban forgó anyagokat egy külsős cég, az AdVon Commerce állította elő egy időközben megszűnt partnerség keretében. Az Arena Group az AdVon tájékoztatására hivatkozva azt állítja, hogy a cikkeket álnéven ugyan, de valódi szerzők írták – más szóval, nem csak bemondásra elfogadják a cég állításait, de azt is életszerűnek tartják, hogy az AdVon a hamis nevek, a mesterséges intelligenciával generált bemutatkozások és fényképek után rálépett a fékre, és magukat a cikkeket már valódi újságírókkal íratta meg. Talán nem meglepő, hogy a Futurism belső forrásai ennek az ellenkezőjéről számoltak be.

Egyes becslések arra mutatnak, hogy két év múlva az újonnan keletkező online tartalom több mint 90 százalékát már valamilyen MI-rendszer állítja majd elő, így azok az aggodalmak is erősödnek, amelyek értelmében idővel a ma ismert internetet is maga alá temetheti a ChatGPT-hez hasonló eszközökkel gyártott, színvonaltalan és plagizált tartalom. A Business Insider riportja erről szólva a NewsGuard augusztusi jelentését idézi, amelyben már több tucat webhelyen azonosítottak elismert hírforrások anyagait átdolgozó chatbotokat, "felturbózott plágiumnak" minősítve a forrásmegjelölés nélküli, automatizált tartalomgyártást.

Piaci hírek

A SpaceX-re bízták a Nemzetközi Űrállomás kivégzését

A NASA az amerikai űrvállalattal építteti meg azt a járművet, amelynek segítségével ellenőrzött módon irányíthatják majd a platformot a Csendes-óceánba.
 
Bejelentési kötelezettségük elmulasztása, és a szabályoknak való sorozatos meg nem felelés komoly pénzbírságot vonhat maga után.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.