Közel tizenkétezer 9-10 éves kiskamasz agyi működésének változásait követi nyomon egy évtizeden át egy 300 millió dolláros kutatás Amerikában. A National Institute of Health (NIH) által finanszírozott programban fejlett képalkotási technológiák és rendszeres interjúk segítségével vizsgálják a gyermekek agyát a serdülőkortól mintegy tíz éven át, hogy beazonosíthassák azokat a társadalmi, fizikai és egyéb környezeti tényezőket, melyek befolyásolhatják az agy fejlődését.
Értelemszerűen a kutatás egyik fontos területe, hogy milyen módon befolyásolja hosszú távon a gyerekek kognitív fejlődését a napi többórás képernyőhasználat. A röviden csak ABCD-ként (Adolescent Brain Cognitive Development) emlegetett tanulmány első eredményei azt mutatják, hogy az okostelefonok, a tabletek és a videojátékok intenzív használata kimutatható fizikai változásokat okoznak a kamaszok agyában – írja a Bloomberg a CBS News nyomán.
A vizsgáltak közel felénél kimutatható a változás
Bár a program még az elején tart, néhány meglepő eredménnyel már tud szolgálni. A vizsgálatok kimutatták, hogy a napi 7 óránál több képernyőhasználat hosszabb távon már látható elváltozásokat okoz. 4500 kamasznál mutatták ki, hogy az agykérek idő előtt elkezd vékonyodni – mondta a CBS News '60 minutes' című műsorában azt NIH kutatási igazgatója, Gaya Dowling.
Persze arra maguk a kutatók is figyelmeztetnek, hogy a kutatásnak ebben a korai szakaszában nem szabad levonni messzemenő következtetéseket. Mint Dowling mondta, nem tudják, hogy ezt a változás valóban a túl sok képernyő előtt töltött idő miatt következett-e be, ahogy azt sem, hogy a változást negatívan kell-e értékelni. Az agykéregnek ezt a változását általában egyfajta érési folyamatnak tartják. A kutatás pedig egyelőre mindössze annyit tudott kimutatni, hogy a 4500 gyermeknél ez a folyamat előbbre tart, mint többieknél.
A hosszú távú vizsgálat feladata lesz, hogy kimutassa: kialakulnak-e olyan kognitív és mentális különbségek a vizsgált gyerekek között, amelyek a mostani állapottal függnek össze. Az igazgató szerint a korábbi kutatások azt mutatták, hogy azok a gyerekek, akik napi két óránál több időt töltenek el képernyő előtt, általában gyengébben teljesítenek a különböző logikai és nyelvi tesztekben.
A csecsemőkre sokkal károsabb
A műsorban szintén megszólaló Dimitri Christakis, a Seattle-i Gyerekkorház orvosa szerint, ha amiatt aggódunk, hogy a kamaszok fejlődését esetleg negatívan befolyásolja a digitális eszközök intenzív használata, érdemes lenne elgondolkodni, mi a helyzet a csecsemőkkel, akiknek a kezébe sokszor ugyanúgy odateszik a szülők az okostelefonokat és a tableteket.
Ez sokkal veszélyesebb Christakis szerint, mert az agy fejlődése szempontjából a kétéves korig tartó időszak rendkívül kritikus. A világ megtapasztalásához – és ezáltal az agy egészséges fejlődéséhez – ugyanis ebben a korban még nagyobb szükség van a háromdimenziós tapasztalatokra. Az appok azonban (egyelőre) csak kétdimenziós világot tudnak közvetíteni. És hiába tanulják meg a legóelemek vagy kockák összerakását egy képernyőn, amikor a gyerekek valódi, fizikai kockákkal találkoznak, gyakorlatilag újra kell tanulniuk mindent.
A kutatási eremények egyébként az NIH 2019-től folyamatosan teszi nyilvánosan elérhetővé – természetesen anonimizálva –, hogy segíthessék a hasonló célú kutatási projekteket.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak