Építkezéseken, könyvtárakban, sőt kávézókban is megjelennek az intelligens gépek.
Hirdetés
 

Robotforradalmat hozott a pandémia Szingaúrban. A világjárvány idején a városállamban több szervezet kényszerből kezdett robotokat alkalmazni. Még olyan helyeken is felbukkantak az intelligens eszközök, mint a könyvtárak, írja a Reuters.

Szingapúrban nagyon sok külföldi munkavállaló dolgozik, de a pandémia miatt sokan elhagyták a várost. A szingapúri munkaügyi minisztérium adatai alapján 2019 decembere és 2021 szeptembere között közel 240 ezer fővel csökkent a vendégmunkások száma. A minisztérium szerint ez kényszerítette ki a gyorsított tempójú technológia fejlesztéseket és az automatizálást.

Ott már Spot "keze" épít

A Gammon nevű építőipari vállalat például a Boston Dynamics négylábúját, Spotot használja arra, hogy bizonyos ellenőrzéseket végezzen az építkezési területeken. A szenzoraival gyűjtött adatokat a Gammon irányítótermébe továbbítja, ahol így sokkal jobban tudják kontrollálni a munkák haladását. A Gammon vezérigazgatója azt nyilatkozta a Reutersnek, hogy a Spot alkalmazásával két ember munkáját tudták kiváltani.

A beszámoló másik érdekes példája a szingapúri Nemzeti Könyvtár: az intézményben két polcolvasó robotot telepítettek, melyek naponta 100 ezer könyv címoldalát tudják beolvasni. Ezzel a könyvárosok egy nem túl kedvelt, rutinszerű, ám időigényes feladatát tudták automatizálni.

A Nemzetközi Robotikai Szövetség, az IFR (International Federation of Robotics) tavalyi évre vonatkozó jelentése szerint 2021-ben Szingapúrban 10 ezer alkalmazottra 605 robot jutott a feldolgozóiparban. Ennél csak a dél-koreai vállalatok intenzívebb robotalkalmazók: ott már 932 robot jut ugyanennyi munkásra.

De nem csak az építőiparban vagy a logisztikai feladatokat ellátó cégeknél (végső soron a könyvtár is egy speciális raktárrendszer) jelentek meg a robotok, hanem a szolgáltatóknál is. Több mint 30 metróállomáson van már olyan kávézó, ahol robotok készítik az italokat az ingázóknak. A robotbarista ráadásul szingapúri fejlesztés. A 2018-ban alapított Crown Digital mesterségesintelligencia- és gépitanulás-alapú kiskereskedelmi robotikai megoldásokat fejleszt. A startup vezetője szerint a fejlesztéseikkel egyfelől enyhítik a szektor jelenlegi legnagyobb problémáját, a munkaerőhiányt, másfelől át is alakítják: miközben a mechanikus tevékenységeket már az intelligens robotok végzik, jól fizető pozíciók jönnek létre, hiszen az ágazat automatizálásához magasan képzett szakemberek kellenek.

Robotbarista: kis helyen is elfér, és nem is fárad

Az Ella névre hallgató robotbarista egyelőre nem aratott egyöntetű sikert. A beszámolóban idézett vélemények szerint még akkor is fontos az emberi interakció, ha az ember csak pár pillanatra áll meg, hogy vásároljon magának egy kávét elvitelre. Így az egész folyamat nem sokban különbözik attól, amit egy mobil appal használható kávéautomatánál követ a fogyasztó, bár kétségtelen, hogy reggel egy frissen készített, jó latte macchiatónak nincs párja, mégha robot is készíti.
 


Egy biztos, Ella sokkal gyorsabb, mint a legtöbb barista. Óránként 200 csésze kávét tud készíteni, nagyjából négyszer többet, mint egy profi alkalmazott. Szingapúrban érintésmentesen és teljesen autonóm módon működő kávékioszkban alkalmazzák. A kioszkok frontja egy átlátszó OLED kijelző, amin a vendég egyszerre lát információkat – sőt akár ébresztő játlékokat is játszhat –, illetve nézheti, ahogy a robot elkészíti a kért italt frissen őrölt kávéból, és ha kell, tejet is melegít-habosít hozzá, ahogy egy igazi barista tenné.

A kávéztatás egyébként a vendéglátóipar egyik jól digitalizálható területe (lásd a kávéautomatákat), van is konkurenciája a Crown Digitalnak. A Fudan Egyetem egyik spin-off-ja, a Hestia Robotics (neve valószínűleg a házi tűzhelyek őrzőjeként tisztelt görög istennőre utal) például hasonló módon valósította meg saját robotizált kávékioszkját.

Cloud & big data

Jövőre érkezik az első egyemberes 1 milliárd dolláros üzlet?

Legalábbis ezt állítja az Anthropic vezére, aki a héten a vállalat legújabb generációs modelljeit is bemutatta a cég első fejlesztői konferenciáján.
 
Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.