Egyelőre csak előzetes eredmény, de így sem túl szép: a Gartner egy lapunkhoz eljuttatott friss közleménye szerint a tíz legnagyobb OEM (original equipment manufacturer) berendezésgyártó 7,6 százalékkal költött kevesebbet csipekre 2022-ben, mint az előző évben. Ez az egész szektort tekintve is jelentős kiesés: tavaly ugyanis ez a tíz gyártó adta a teljes globális piac 37,2 százalékát. Tegyük hozzá azonnal a jó hírt: az összköltés így is 1,1 százalékkal bővült, mivel a nem top 10-es gyártók jelentősen, 7,1 százalékkal növelték a kiadásaikat, és ezzel piaci részedésüket (lásd cikkünk táblázatát).
A nagy OEM-ek visszaesését főleg az okozta, hogy a globális inflációs és recessziós félelmek 2022-ben brutális visszavetették a PC-k, valamint a mobiltelefonok iránti keresletet. A tíz legnagyobb csipvásárló között pedig felülreprezentáltak a PC- és okostelefon-gyártók, bár piaci súlyuk csökken az egyéb szegmensekben érdekelt gyártókhoz képest.
Az átrendeződésnek azonban csak részben oka, hogy a pandémia lecsengése után kevesebb PC-re és mobilra volt szükség. A Gartner vezető elemzési igazgatója, Masatsune Yamaji szerint a kínai zéró-covid stratégia szintén közrejátszott ebben azzal, hogy komoly anyaghiányt, valamint rövid távon zavarokat eredményezett az elektronikai ellátási láncban. Az "eredmény": tartós félvezetőhiány az autóiparban, valamint a hálózati és ipari elektronikai gyártóknál. Ez drágította az általuk vásárolt csipek átlagos eladási árát. Emiatt viszont a vezető OEM-gyártók részesedése csökkent a csipekre fordított kiadásokból.
Aki az élen volt, élen is maradt
A legnagyobb vásárlók tízes élcsapata azonban nem változott 2021-hez képest. A három dobogós – sorrendben az Apple, a Samsung és a Lenovo – megőrizte helyét a rangsorban. A Samsung ráadásul még növelte is a csipekre fordított kiadásait. Ez a dél-koreai gyártón kívül csak a Sonynak sikerült.
A Samsung kiadásainak növekedését elsősorban azzal magyarázza a Gartner, hogy a dél-koreai vállalat növelte részesedését az okostelefonok piacán az összehajtható telefonok szegmenségben. Emellett profitált abból is, hogy kínai versenytársai megszenvedték a zéró-covid szabályozást. A Sony csipbeszerzéseit pedig a PlayStation 5 konzolok iránti tartós kereslet hajtotta. (A Sonyt is sújtotta a csiphiány, így a termelést nem sikerült felfuttatni a kereslet szintjére.)
Az Apple egyébként már negyedik éve a legnagyobb vásárló annak ellenére, hogy ez idő alatt 11,7 százalékkal csökkentek a csipekre fordított kiadásai. Ebben a csökkenésben jelentős szerepet játszik, hogy a vállalat folyamatosan tér át a saját fejlesztésű CPU-ira. Bizonyos szegmensekben azonban még nőttek is a kiadásai.
Mint a Gartner írja, 2022-ben a félvezető-értékesítés nagy vesztese a teljes piac mintegy 25 százalékát kitevő memóriaszegmens volt. A memóriagyártóknak összességében 10 százalékos veszteséget kellett elszenvedniük, mert a kereslet lanyhulása miatt bezuhantak az árak. A tíz legnagyobb OEM-gyártó súlya egyébként a memóriapiacon még nagyobb, 49,2 százalék, így a szegmensben még erősebben hatott, hogy a nagyok kevesebbet költöttek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak