A tíz legnagyobb OEM-gyártó tavaly összesen 7,6 százalékkal költött kevesebbet csipekre, mint 2021-ben.

Egyelőre csak előzetes eredmény, de így sem túl szép: a Gartner egy lapunkhoz eljuttatott friss közleménye szerint a tíz legnagyobb OEM (original equipment manufacturer) berendezésgyártó 7,6 százalékkal költött kevesebbet csipekre 2022-ben, mint az előző évben. Ez az egész szektort tekintve is jelentős kiesés: tavaly ugyanis ez a tíz gyártó adta a teljes globális piac 37,2 százalékát. Tegyük hozzá azonnal a jó hírt: az összköltés így is 1,1 százalékkal bővült, mivel a nem top 10-es gyártók jelentősen, 7,1 százalékkal növelték a kiadásaikat, és ezzel piaci részedésüket (lásd cikkünk táblázatát).

A nagy OEM-ek visszaesését főleg az okozta, hogy a globális inflációs és recessziós félelmek 2022-ben brutális visszavetették a PC-k, valamint a mobiltelefonok iránti keresletet. A tíz legnagyobb csipvásárló között pedig felülreprezentáltak a PC- és okostelefon-gyártók, bár piaci súlyuk csökken az egyéb szegmensekben érdekelt gyártókhoz képest.

Az átrendeződésnek azonban csak részben oka, hogy a pandémia lecsengése után kevesebb PC-re és mobilra volt szükség. A Gartner vezető elemzési igazgatója, Masatsune Yamaji szerint a kínai zéró-covid stratégia szintén közrejátszott ebben azzal, hogy komoly anyaghiányt, valamint rövid távon zavarokat eredményezett az elektronikai ellátási láncban. Az "eredmény": tartós félvezetőhiány az autóiparban, valamint a hálózati és ipari elektronikai gyártóknál. Ez drágította az általuk vásárolt csipek átlagos eladási árát. Emiatt viszont a vezető OEM-gyártók részesedése csökkent a csipekre fordított kiadásokból.

Aki az élen volt, élen is maradt

A legnagyobb vásárlók tízes élcsapata azonban nem változott 2021-hez képest. A három dobogós – sorrendben az Apple, a Samsung és a Lenovo – megőrizte helyét a rangsorban. A Samsung ráadásul még növelte is a csipekre fordított kiadásait. Ez a dél-koreai gyártón kívül csak a Sonynak sikerült.

 
Gartner: Top 10 Semiconductor Buyers 2022
Infogram

 

A Samsung kiadásainak növekedését elsősorban azzal magyarázza a Gartner, hogy a dél-koreai vállalat növelte részesedését az okostelefonok piacán az összehajtható telefonok szegmenségben. Emellett profitált abból is, hogy kínai versenytársai megszenvedték a zéró-covid szabályozást. A Sony csipbeszerzéseit pedig a PlayStation 5 konzolok iránti tartós kereslet hajtotta. (A Sonyt is sújtotta a csiphiány, így a termelést nem sikerült felfuttatni a kereslet szintjére.)

Az Apple egyébként már negyedik éve a legnagyobb vásárló annak ellenére, hogy ez idő alatt 11,7 százalékkal csökkentek a csipekre fordított kiadásai. Ebben a csökkenésben jelentős szerepet játszik, hogy a vállalat folyamatosan tér át a saját fejlesztésű CPU-ira. Bizonyos szegmensekben azonban még nőttek is a kiadásai.

Mint a Gartner írja, 2022-ben a félvezető-értékesítés nagy vesztese a teljes piac mintegy 25 százalékát kitevő memóriaszegmens volt. A memóriagyártóknak összességében 10 százalékos veszteséget kellett elszenvedniük, mert a kereslet lanyhulása miatt bezuhantak az árak. A tíz legnagyobb OEM-gyártó súlya egyébként a memóriapiacon még nagyobb, 49,2 százalék, így a szegmensben még erősebben hatott, hogy a nagyok kevesebbet költöttek.

Piaci hírek

Saját tartalmát operálja weboldalakba a Google

A keresőóriás természetesen csak a felhasználók minél teljesebb kiszolgálása miatt szúr be információs panelt aktiváló linkeket olyan oldalakba, amelyekhez amúgy semmi köze.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.