Radikális átalakulást és innovációs kényszert hozott a szállodaiparban a COVID.

Túl vagyunk a koronavírus harmadik hullámán. Az elmúlt másfél év egyik legnagyobb vesztese a turizmus, azon belül is a szállodaipar volt. Csakhogy az újranyitás sem egyszerű: sok szállásadó szembesült azzal, hogy elveszítette a törzsközönségét, az új, a járvány miatt óvatosabbá váló vendégek pedig magasabb követelményeket támasztanak a szállással szemben. Jobb, akadálymentesebb kiszolgálást várnak, amit digitális eszközök nélkül ma már lehetetlen biztosítani. Ami korábban a vendégélmény kiegészítőjeként plusz szolgáltatásnak számított, és segítette, hogy az egyszeri vendégből visszatérő ügyfél váljon, ma szinte alapkövetelmény.

Magyarországon az 2019-ben elindított Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adott nagyon nagy lendületet a hazai hotelek és más típusú szálláshelyek digitalizációjának. Körülbelül egy évvel az NTAK elindulása után már 40 ezerre nőtt azoknak a szállásadó vállalkozásoknak a száma, amely szálláshelykezelő szoftvert használ. A rendszer mára teljes mértékben beépült az iparágba, tavaly októbertől például csak azok a szálláshelyek hirdethetik magukat online közvetítő oldalon (Szállás.hu, Booking.com, Airbnb stb.), melyek feltüntetik a hirdetésükben az NTAK regisztrációs számukat és típusát.

Az NTAK-on túl

Az NTAK bevezetése törvényi kötelezettsége a szállásadóknak, de lehetőség is. Lehetőség például egy olyan integrált digitális üzemeltetési környezet kialakítására, amely révén az ügyfél a foglalástól a szálláshelyről történő távozásáig személyre szabott vendégélményt kapjon, az üzemeltetőknek pedig összegyűjti azokat az adatokat, melyek segítenek a folyamatok optimalizálását – értelemszerűen költségoldalról is.

A feladat közel sem triviális. A szállodaüzemeltetés ugyanis rendkívül komplex tevékenység. Nem csak arról van szó, hogy a vendég lefoglalja a szobát, érkezéskor bejelentkezik a recepción (front office), amit a takarító személyzet az érkeztéig kitakarít (housekeeping), majd távozáskor fizet – és minden kezdődik elölről. Egy szállodában szükség van épületüzemeltetési részlegre (karbantartás, kertészet stb.), biztonsági szolgálatra, rendszerint működik a szállodákban önmagában is bonyolult folyamatokat felölelő étterem, bár, lehetnek speciális szolgáltatások (gyógyászati egységek, szépségápolási tevékenység, konferenciaszolgáltatások) és még hosszan sorolhatnánk. Mindezek mellett ott van az igazgatás (pénzügy, HR, IT) – és ezt az egészet kell átlátnia és összehangolnia a menedzsmentnek.

Értelemszerűen a szolgáltatásokat nem csak el kell indítani, hanem azokról minél több és vonzóbb információt el is kell juttatni a vendégnek. Például ha van egy integrált foglalási és bejelentkezési rendszer, a szálloda személyzete nyomon követheti a vendégek által használt tereket, és a következő használatuk előtt gondoskodhat azok takarításáról, fertőtlenítéséről. Vagy: a személyzet és vendég oda-vissza zökkenőmentesen tud kommunikálni akár egyedi programokról, asztalfoglalásról a szálloda étteremében, szobaszervizről, egyedi takarítási igényről stb. Vagy: az egyes üzemeltetési területek (pl. a front office és a housekeeping folyamatosan tudnak kommunikálni, bizonyos folyamatok automatizálhatók (pl. beszerzés, megrendelések feladása vagy takarítás ütemezése). A folyamat mögé ma már intelligens technológiákat is lehet tenni, például kulcsrakész, de személyre szabható csetbototokat, melyek mind a vendéget, mind a személyzetet segíthetik.

Végül, de nem utolsósorban mindez ezernyi információval segíti a hotelmendzsmentet, hogy mindig a legjobb döntéseket hozza, és gyorsan reagáljon a rendkívüli helyzetekre.

Digitalizáció COVID után

Ha ezek nem is látszanak ma fontosnak, hiszen a vendégek másfél évnyi korlátozások után szinte rávetették magukat az ország szálláshelyeire, a szállásadóknak hosszú távon érdemes kialakítaniuk egy hatékonyságnövelő digitalizációs tervet. Ennek két oka is van: a szállodaipar a járvány alatti kényszerű leépítések miatt folyamatos munkaerő-hiánnyal küzd, amit bizonyos mértékig lehet ellensúlyozni digitális eszközökkel. Másrészt azért is, mert a szállások egy jelentős része elveszítette a törzsközönségét. Mint Kilbertus Viktor, a szállodai piacon is érdekelt TP-Link SMB üzletágának vezetője jellemezte: olyan ez a helyzet, mintha egy piacra egy időben rászabadult volna több ezer új szereplő, melyek egymás elől szeretnék megszerezni az ügyfeleket.
 



Bejelentkezés QR-kóddal egy szálloda recepciójánál


Ebben a zajban csak olyan megkülönböztető szolgáltatásokkal lehet kitűnni, amiktől a vendég akadálymentesnek és biztonságosnak érzi az adott szálláshelyet. Ma már sok utazó olyan lehetőségek is elvár, melyeket korábban csak extrémen digitalizált szálláshelyek biztosítottak. Egyre többen keresik például azokat a szálláshelyeket, ahol digitalizáció révén csökkentik a fizikai kontaktust (pl. QR-kódos online check-in, mobilos ajtónyitás stb.). Szintén egyre fontosabb a biztonság (IP-kamerarendszerek, intelligens riasztó stb.).

Egy ilyen rendszernek a menedzsment számára is óriási a haszna a beérkező, elemezhető adatok miatt, melyek segítenek a szálloda működésének optimalizálásában. Segít például a terhelések tervezésében, ha a vezető látja (természetesen GDPR-kompatibilis módon), hogy a vendégek mely időszakokban milyen szolgáltatásokat preferálnak. Vagy kialakítható automatikusan működő hűségprogram, ami az igénybe vett szolgáltatások arányában biztosít későbbi alkalommal felhasználható kedvezményeket. Ez ugyanis nagyban segíti a törzsvendégkör kialakulását.

Egy ilyen komplex digitalizációs terv alapja azonban a rugalmas vezeték nélküli hálózat, amelynek még mindig a legköltséghatékonyabb alternatívája a wifi hálózat – különösen meglévő épületeknél. A stabil és gyors wifi ma már általános elvárás is a vendégektől, hogy ne kelljen mobilnetet használni. Mivel azonban a végfelhasználói technológia folyamatosan fejlődik, a szállásadóknak is időről időre felül kell vizsgálniuk, megfelel-e a kor követelményeinek a hálózatuk.

Szállodai informatikával foglalkozó összeállításunk követkövetkező részében a terület speciális kiberbiztonsági kihívásaival foglalkozunk.

Közösség & HR

Bug bounty programot hirdetett a legaktívabb hekkercsoport

Nem ismert sérülékenységek felfedezéséért általában az érintett cégek szoktak fizetni biztonsági szakembereknek. Ebben az esetben viszont egy bűnözői csoport ajánlott díjazást azoknak, akik hajlandók velük együttműködni.
 
Éltek már vissza a bankkártyaadataival? Ha nem, akkor azt nagy valószínűséggel egy csalásfelderítő rendszernek köszönheti.

a melléklet támogatója a Balasys

A Világgazdasági Fórum figyelmeztetése szerint jelentős szakadék tátong a C-szintű vezetők és az információbiztonságért felelős részlegek helyzetértékelése között.

A járvány üzleti vezetőt csinált a CIO-kból

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2022 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.