A Symantec éves internetbiztonsági jelentése (ISTR) az előző év fenyegetéseiről nyújt átfogó képet és elemzést a Symantec Global Intelligence Network adatai alapján. A most huszadik alkalommal kiadott anyag ezúttal is aggasztó trendekről számol be: a biztonsági cég statisztikája szerint 2014-ben hatból öt nagyvállalatot ért támadás, ami 40 százalékos növekedés 2013-hoz képest. Eszerint ma már nem az a kérdés, hogy valakit megtámadnak-e a kibertérben, hanem az, hogy mikor.

2014 rekordév volt a nulladik napi (zero day) sérülékenységek tekintetében. A kutatás szerint a szoftvercégeknek átlagosan 59 napra volt szüksége a biztonsági frissítések kiadására, amhez egy évvel korábban még csak 4 napba került. Mindezt kontextusba helyezi, hogy a Heartbleed esetében például a sérülékenység publikálása után 4 órával már elkészült az ezt kihasználó kódsor, ráadásul most, egy évvel később a javítatlan hiba még mindig időzített bombaként ketyeg a legtöbb globális szervezet rendszereiben.

A bizalom a csalók kifogyhatatlan erőforrása

Az ISTR kiemeli, hogy a támadók már nem ajtóstul törnek be a hálózatokba: inkább a megtévesztésre játszanak, mondjuk arra, hogy a vállalatok saját magukat fertőzzék meg egy máskülönben népszerű szoftver vírusokat rejtő frissítéseivel. A bűnözőknek így csak ki kell várniuk, hogy a célpontok letöltsék a programokat, utána pedig akadálytalanul bejuthatnak a vállalati hálózatokba. A spear-phishingnek nevezett precíziós adathalászati módszerhez kapcsolódó incidensek száma is 8 százalékkal emelkedett, miközben jelentősen nőtt az ilyen típusú támadások pontossága. (Ez a fajta koncentráció több mutatóban is visszaköszön, mint mondjuk a rosszindulatú kódokat terjesztő webhelyek számának megfeleződésében.)

forrás: symantec.com

A kiberbűnözők egyik leggyakrabban használt támadóeszköze egyébként továbbra is az email, de új támadási módszerekkel is kísérleteznek. A cél minden esetben az, hogy kevesebb munkával több felhasználót érjenek el, kihasználva a mobil eszközök és a közösségi hálózatok terjedését. Tavaly a közösségi médiában látható, csalók által létrehozott bejegyzések 70 százalékát a felhasználók saját kezűleg osztották meg, mivel a támadók kihasználták, hogy az emberek megbíznak az ismerőseik által közzétett tartalmakban.

Ennél jóval agresszívabb és jóval több pénzzel kecsegtető eszközök a ransomware-nek nevezett zsaroló szoftverek, amelyek kizárják a felhasználókat saját gépükből vagy fiókjukból, hogy a zárat csak bizonyos váltságdíj kifizetése után oldják fel. A Symantec biztonsági jelentése szerint a ransomware-ek előfordulási gyakorisága egy év alatt 113 százalékkal nőtt, és sokszor már nem is titkolják valódi szándékaikat, mondjuk egy hatóság képviselőjeként tüntetve fel magukat.

Mindenki szedje össze magát!

A Symantec szakértői a dokumentumban magánszemélyeknek és vállalkozásoknak szánt tanácsokat is közzé tesznek, amelyekkel a célpontok hatékonyabban védhetik meg magukat. Néhány példa az utóbbiak közül:

  • A fejlett fenyegetésekkel kapcsolatos információs adatbázisok és az ezeket alkalmazó megoldások lehetővé teszik a behatolások jeleinek észlelését, ezáltal a gyorsabb reakciót incidens esetén.
  • Elkerülhetetlen a többrétegű végponti biztonság, hálózati biztonság, titkosítás, erős autentikáció és előzetes vizsgálatokon alapuló, reputáció alapú technológiák alkalmazása.
  • Az incidensek megfelelő kezelése biztosítja, hogy a biztonsági folyamatok optimálisan, mérhetően és megismételhető módon működnek, a korábban begyűjtött tapasztalatokból leszűrt tanulságok pedig erősítik a biztonsági készenlétet.
  • A cégek számára elengedhetetlen a protokollok és előírások kidolgozása a személyes és vállalati eszközökön található érzékeny adatok védelmére. Fontos a folyamatos belső értékelés (pl. próbariadók), ugyanis ez biztosíthatja a megfelelő fellépést a kiberbűnözők fenyegetései ellen.

A Symantec 2015-ös ISTR kutatása regisztráció után, ingyenesen letölthető a biztonsági szállító oldaláról.

Biztonság

Nonprofit kontroll alatt marad az OpenAI

A felemás szerkezetű startupnál az ígéretek szerint a nyereség hajszolása mellett egyéb szempontokat is figyelembe vesznek majd a mesterséges általános intelligencia elérését célzó úton.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.