A magyar sürgősségi ellátásra igencsak ráférne valamilyen új erőforrás, ami nem kér enni. Ilyen lehet például az a mesterséges intelligencia algoritmus, amivel a Semmelweis Egyetem Sürgősségi Orvostani Klinikája és az osztrák-magyar orvosi technológiai startup, a XUND támogatná meg az ellátást – egyelőre kísérleti jelleggel. (A startup magvető befektetésként tavaly ősszel kapott 6 millió dollárt két nemzetközi alapkezelő, a MMC Ventures és a MassMutual Ventures vezette konzorciumtól.)
Az egyetem és a startup az októberben induló és 2025. december 31-ig tartó kutatási programjában mintegy hatezer beteg bevonásával azt vizsgálja, hogyan lehet MI-vel javítani a sürgősségi ellátás hatékonyságát és minőségét. Mint a projektről kiadott közlemény hangsúlyozza, a sürgősségi klinika gyakran a betegek első kapcsolódási pontja az egészségügyi rendszerhez, ezért az itt megvalósuló fejlesztés alapjaiban változtathatja meg a kórházi ellátás jövőjét.
A klinikára különböző problémákkal érkező páciensek kórelőzményeit, az általuk megadott tüneteket és az egyéb egészségügyi adatokat egyaránt felhasználják annak méréséhez, hogy a gépi tanuláson alapuló előrejelző modellek milyen mértékben képesek javítani az egészségügyi ellátás minőségét. A vizsgálat során többek között tesztelik az MI támogatta kórtörténet-értékelést, bizonyos diagnosztikai vizsgálatok szükségességét és a visszatérő látogatások előrejelzésének hatékonyságát.
Az együttműködés azért úttörő, írja az egyetem és a startup közös közleménye, mert ez az első alkalom, hogy MI-re alapuló rendszert használnak sürgősségi osztályon mint digitális belépési kapun, és algoritmus segítségével kísérelik meg kijelölni a későbbi betegutat, hogy csökkenjenek az ellátási rendszer terhei és a várakozási idő.
Mindenkinek jó, ha nem kell fölöslegesen várni
Gyakori, hogy a nem akut vagy csak enyhe egészségügyi problémával jelentkező betegeket is csak hosszú várakozási idő bocsátják haza, vagy irányítják háziorvoshoz, járóbeteg szakrendelőbe. Ez fölöslegesen leterheli a rendszert, és már az is nagyban javítaná az ellátást, ha ezeket a pácienseket gyorsabban (akár jelentkezésük pillanatában) lehetne azonosítani.
Csakhogy ehhez pontos információkra lenne szükség. A beteginformációk kinyerése azonban nehéz, mert az egészségügyi dokumentáció sok mindent strukturálatlan szövegformátumban tartalmaz. Nem véletlen, hogy a sürgősségi osztályokon még mindig újdonság az MI-alapú kórtörténet-elemzés. Az eddig kipróbált rendszerek ugyanis nem bizonyultak hatékonynak, állítja Petrovics Tamás, a XUND társalapítója és ügyvezetője.
A program során a sürgősségi osztályon a kísérletben való részvételt vállaló várakozó betegek első lépésben átesnek egy előzetes kockázatelemzésen. Ez egy kb. 2 perc alatt kitölthető digitális kérdőív. A válaszokat a XUND saját fejlesztésű algoritmusa kiértékeli, és összehasonlítja több száz lehetséges diagnózissal. A saját fejlesztésű algoritmusa állítólag több mint 4000 ismert betegség és egészségügyi állapot azonosítására képes 93,3 százalékos pontossággal.
A rendszer a begyűjtött adatokat standard formátumban tárolja, megkönnyítendő a későbbi elemzést és integrációt (így akár egy kórház IT-rendszerébe is átvihetők lennének). Egy ilyen adatbázis a jövőben alapja lehet egy adatvezérelt betegirányítási rendszernek, ami segítheti a szűkös erőforrások optimálisabb felhasználását, mondta Dr. Tarabó Zoltán, a XUND társalapítója és orvosigazgatója.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió. A valódi előrelépéshez olyan infrastruktúrára, szolgáltatásokra és partneri támogatásra van szükség, amelyek nemcsak technológiai válaszokat adnak, hanem üzletileg is működőképes megoldásokat kínálnak.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak