A Deloitte Technology, Media, and Telecommunications Predictions 2020 című riportja. A jelentés egyik fejezete az okostelefon-multiplikátor alcímmel mutatja be azt a folyamatot, amelynek értelmében a készülékek értékesítése nemsokára már látványosan kevesebb bevételt termel majd az okostelefon-falhasználáshoz kapcsolható egyéb üzleteknél. Utóbbiak alatt ebben a meghatározásban az egyéb hardvereket (audio vagy fotós kiegészítők, töltők, horható elektronikai eszközök, okos hangszórók, védőtokok, cserealkatrészek stb.), az okostelefonos tartalmakat (mobil hirdetések, szoftverek játékok, zene, videó stb.) és a készülékek igénybe vehető szolgáltatásokat (szerviz, biztosítás, cloud tárhely, üzleti szolgáltatások stb.) kell érteni.
Az előrejelzés az okostelefonok eladásait jövőre 484 milliárd dollárra becsüli, szemben az említett multiplikátorok 459 milliárdos forgalmával. Ez már 2020-ban is majdnem fele-fele arányt jelentene, érdemes azonban figyelembe venni a két szegmens növekedési ütemét is. Az okostelefonok értékesítéből származó bevételek a Deloitte által idézett előrejelzések szerint 6 százalékkal, 26,6 milliárd dollárral növekszik 2019-hez képest, addig a kapcsolódó cikkek és szolgáltatások értéke 15 százalékkal, 58 milliárd dollárral gyarapszik, vagyis nem csak arányaiban, hanem összegszerűen is növekedést mutat majd, és 5-10 százalékos átlagos éves bővüléssel számolva legkésőbb 2023-ra átlépi az 500 milliárd dolláros küszöböt.
A hirdetéseket is felfalja a mobil
A multiplikátorok legtöbb bevételt generáló területe a hirdetési piac, amelynek jövő évi forgalmát 176 milliárd dollárra saccolják. Ezt az appok és a hozzájuk köthető előfizetések követik 118 milliárddal; a kiegészítők mellett 77 milliárd, a hordható elektronikai eszközöknél 25 milliárd, a biztosításnál, a szerviznél és a zenénél pedig rendre 18, 12 és 10 milliárd dollár szerepel a tizenhárom kategóriára bontott listán. A Deloitte szerint jövőre is az első három csoport húzza majd a teljes növekedést 370 milliárd dollárral, vagyis a teljes forgalom 81 százalékával, az applikációk közül külön is kiemelve a mobil játékokat. Az arányokat jól érzékelteti, hogy a mobilos kiegészítőkben önmagukban is több pénz lesz, mint a tabletekben, a játékkonzolokban, az okos hangszórókban és a VR eszközökben összesen.
A mobil hirdetési üzletről szólva a riport kitér rá, hogy az már ebben az évben is többet termelt a televíziós hirdetéseknél, de jövőre újabb 13,2 százalékkal növekedhet, miközben a tévés reklámok értéke 4,7 százalékkal csökken az ideihez képest. Ez egyebek mellett hozzájárul ahhoz is, hogy 2021-re az online hirdetésekben több pénz forogjon világszerte, mint az összes többi hirdetési csatornán együttvéve. A mobilos hirdetési megoldások ráadásul folyamatosan egyre magasabb költésekre fogják ösztönözni a megrendelőket, köszönhetően az olyan új technológiák megjelenésének, mint amilyenek például a fordított képkereső szolgáltatások (reverse image search) vagy az okostelefonok egyre jobb teljesítményű kameráit kihasználó alkalmazások.
Itt is jön a mesterséges intelligencia
A mobilos hirdetések egyébként már hatodik éve legalább fele részben járulnak hozzá az online hirdetési piac növekedséhez, 2021-re pedig 251 milliárd dollárra becsülik az általuk keletkező forgalmat – ez azt jelenti, hogy tízből hét dollárt kifejezetten mobil képernyőkre költenek az online hirdetési piacon. Ez persze nem meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy már ebben a pillanatban is 3,6 milliárd okostelefon-felhasználóról szólnak a statisztikák, akik jövőre 1,6 milliárd készüléket vásárolnak, az 5G-képes eszközök pedig további lökést adnak az egyre lassabban fejlődő üzletnek. Érdekesség, hogy az okostelefonok jövőre már egy klasszikus PC-s formátumot, az alkalmazások telepítése közben megjelenő hirdetéseket is dominálhatják.
A jelentés, ahogy a címéből is kiderül, az okostelefonos ökoszisztéma mellett más ágazatokra is kitér a techológia, a média és a telekommunikáció területén. Egyik fontos előrejelzése szerint 2024-re a mesterséges intelligenciához tervezett csipekből már több mint 1,5 milliárd darabot szálltanak majd világszerte (sőt valószínűleg jóval többet), miután a darabszámot tekintve ez a szegmens 20 százalék körüli éves összetett növekedési rátával fejlődik – ezt a teljes félvezetőipar 9 százlékos átlagos növekedésével érdemes összehasonlítani. Az ilyen komponensek legnagyobb felvevői pedig éppen az okostelefonos gyártók lesznek, amelyek már ebben a pillanatban is a konzumer felhasználásra szánt MI-csipek több mint 70 százalékát vásárolják fel.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak