A mesterséges intelligencia alkalmazása sok vállalat számára megoldást jelent például a magas munkahelyi fluktuáció kezelésében, ám egy témában kiadott friss összefoglaló tanulmány az algoritmusokkal együtt járó gondokra is rámutat.

Az adatok automatizált elemzésére, és az ebből azonosítható lehetőségek kihasználására fókuszáló Unsupervised több mesterséges intelligenciával kapcsolatos globális kutatás anyagát (Stanford Egyetem, IDC, Deloitte, CB Insights) fűzte össze saját, több mint 500 vállalkozás vezetőjét megszólaltató felmérésükkel. A cég mindezt egy átfogó, az MI üzleti életben jelenleg elfoglalt szerepéről szóló riport formájában prezentálta nemrégiben.

Egyre csak terjed

Az nem kérdés, hogy a mesterséges intelligencia ma már mindennapjaink részévé vált. A technológia vállalati adaptációja folyamatosan erősödik. A legutóbbi évben például a megkérdezett cégek 55 százaléka az MI-vel kapcsolatos fejlesztések növeléséről számolt be.

 

Az MI leggyakrabban használt alkalmazási területei (forrás: Unsupervised)


Technológiák szerinti bontásban a leggyakrabban a természetes nyelvi feldolgozásra építenek a cégek (36 százalékos említési arány). Ez teszi lehetővé például, hogy nagy mennyiségű dokumentumtömegből rövid idő alatt üzleti szempontból értékes információkat bányásszunk ki. A végfelhasználók pedig leginkább a gépelést automatikusan korrigáló funkciónál, esetleg egy-egy eszköz hanggal történő vezérlésénél találkozhatnak ezzel a technológiával. A természetes nyelvi feldolgozás céges alkalmazása feltűnik továbbá a marketingkampányok optimalizálásánál, vagy éppen az ügyfélkapcsolat-kezelés fejlesztésénél, chatbotok integrálásánál. További forró területekként lehet tekinteni a folyamatautomatizálásra, a gépi látásra és a mélytanuló algoritmusokra.

Iparági bontás szerint kimagasló MI-használónak számítanak a távközlési szolgáltatók, a technológiai cégek, a pénzügyi szektor képviselői, illetve a gyártással, összeszereléssel foglalkozó vállalatok.

Felemás segítség

A visszajelzések alapján az algoritmusok bevetése minimum az esetek felében segített abban, hogy az adott szervezet a piaci környezet nem mindig ideális változásai ellenére is hatékonyabban működjön. Ilyenre példa a munkaerőben tapasztalható túlságosan nagy fluktuáció, ami részben a koronavírusnak "köszönhető", mivel felforgatta a korábbi viszonyokat. A bizonyos munkaköröket erősen támogató, vagy a monoton, de jól automatizált feladatokat teljesen átvevő MI értelemszerűen jól jön, amikor folyamatosan vadászni kell az új kollégákra.

Az érem másik oldalán viszont ugyanúgy ott van a humán erőforrás szükössége, csak éppen már nem ugyanazokra a képességekre van szükség a cégnek. Az algoritmusok bevezetése, használata, képességeik fejlesztése, az adatkészletek karbantartása mind olyan feladat, amelyekre egyre nagyobb igény keletkezik. A probléma viszont az, hogy az informatikai szakma önmagában is kínálathiányos állapotban van, és ezen belül az MI-szakértők, adattudósok különösen ritkák.

A fentiek alapján nem csoda, hogy a megkérdezett vállalatvezetők 40 százaléka mondta azt, hogy szervezeténél nincs meg a megfelelő szaktudás a technológiához. A helyzet megoldása lehet a jól megtervezett fejvadászat, a dolgozók fókuszált (át)képzése, vagy végső esetben külső szakértői támogatás biztosítása.

Cloud & big data

CIO Hungary 2025: hogyan válhat veszélyessé egy félrenevelt MI?

Beszámolónk harmadik része a 16. CIO Hungary konferencia második napjáról, ahol a stresszes témák mellett a stresszcsökkentésről is sokat megtudhattunk.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.