Az adatok automatizált elemzésére, és az ebből azonosítható lehetőségek kihasználására fókuszáló Unsupervised több mesterséges intelligenciával kapcsolatos globális kutatás anyagát (Stanford Egyetem, IDC, Deloitte, CB Insights) fűzte össze saját, több mint 500 vállalkozás vezetőjét megszólaltató felmérésükkel. A cég mindezt egy átfogó, az MI üzleti életben jelenleg elfoglalt szerepéről szóló riport formájában prezentálta nemrégiben.
Egyre csak terjed
Az nem kérdés, hogy a mesterséges intelligencia ma már mindennapjaink részévé vált. A technológia vállalati adaptációja folyamatosan erősödik. A legutóbbi évben például a megkérdezett cégek 55 százaléka az MI-vel kapcsolatos fejlesztések növeléséről számolt be.
Az MI leggyakrabban használt alkalmazási területei (forrás: Unsupervised)
Technológiák szerinti bontásban a leggyakrabban a természetes nyelvi feldolgozásra építenek a cégek (36 százalékos említési arány). Ez teszi lehetővé például, hogy nagy mennyiségű dokumentumtömegből rövid idő alatt üzleti szempontból értékes információkat bányásszunk ki. A végfelhasználók pedig leginkább a gépelést automatikusan korrigáló funkciónál, esetleg egy-egy eszköz hanggal történő vezérlésénél találkozhatnak ezzel a technológiával. A természetes nyelvi feldolgozás céges alkalmazása feltűnik továbbá a marketingkampányok optimalizálásánál, vagy éppen az ügyfélkapcsolat-kezelés fejlesztésénél, chatbotok integrálásánál. További forró területekként lehet tekinteni a folyamatautomatizálásra, a gépi látásra és a mélytanuló algoritmusokra.
Iparági bontás szerint kimagasló MI-használónak számítanak a távközlési szolgáltatók, a technológiai cégek, a pénzügyi szektor képviselői, illetve a gyártással, összeszereléssel foglalkozó vállalatok.
Felemás segítség
A visszajelzések alapján az algoritmusok bevetése minimum az esetek felében segített abban, hogy az adott szervezet a piaci környezet nem mindig ideális változásai ellenére is hatékonyabban működjön. Ilyenre példa a munkaerőben tapasztalható túlságosan nagy fluktuáció, ami részben a koronavírusnak "köszönhető", mivel felforgatta a korábbi viszonyokat. A bizonyos munkaköröket erősen támogató, vagy a monoton, de jól automatizált feladatokat teljesen átvevő MI értelemszerűen jól jön, amikor folyamatosan vadászni kell az új kollégákra.
Az érem másik oldalán viszont ugyanúgy ott van a humán erőforrás szükössége, csak éppen már nem ugyanazokra a képességekre van szükség a cégnek. Az algoritmusok bevezetése, használata, képességeik fejlesztése, az adatkészletek karbantartása mind olyan feladat, amelyekre egyre nagyobb igény keletkezik. A probléma viszont az, hogy az informatikai szakma önmagában is kínálathiányos állapotban van, és ezen belül az MI-szakértők, adattudósok különösen ritkák.
A fentiek alapján nem csoda, hogy a megkérdezett vállalatvezetők 40 százaléka mondta azt, hogy szervezeténél nincs meg a megfelelő szaktudás a technológiához. A helyzet megoldása lehet a jól megtervezett fejvadászat, a dolgozók fókuszált (át)képzése, vagy végső esetben külső szakértői támogatás biztosítása.