Nem tudják függetleníteni magukat a globális gazdasági problémáktól a világ legnagyobb technológiai vállalatai sem. Pedig a koronavírus kitörése után, egy pillanatnyi megtorpanást követően, ezek a cégek a korábbinál is meredekebb tempóban tudták növelni bevételeiket. Az elszabaduló infláció és rekordmagas energiaárak, valamint a recessziós félelmek azonban mind a fogyasztókat, mind az ő kegyeiket kereső vállalkozásokat óvatosságra intik. Ez tükröződik a Microsoft és az Alphabet tegnap kiadott negyedéves jelentéseiben is.
Nőtt, de nem eleget
Redmondban az elmúlt negyedév során 50,1 milliárd dollár érkezett a kasszába. Ez 11 százalékkal több, mint egy évvel korábban, és egy hajszállal még jobb is, mint amit a szakértők vártak. Itt azonban vége is a jó híreknek, hiszen ilyen szerény növekedési rátára öt éve nem volt példa a Microsoftnál.
A gondokat jelzi, hogy a megnövekedett forgalom ellenére csökkent a nettó nyereség. A szeptember végével zárt első üzleti negyedévben 17,6 milliárd dollárnyi profitot sikerült csak felmutatni, ami jelentősen elmarad a tavaly ilyenkor elért 20,5 milliárdtól.
A fő bevételi források közül a Windowshoz köthető forgalmat alaposan megnyírbálta a PC-piacon megmutatkozó világvégehangulat. A felhős üzletág zászlóshajójaként funkcionáló Azure értékesítése ugyan 35 százalékot ugrott egy év alatt, ám ez a terület korábban ennél is dinamikusabban bővült, ráadásul az előzetes elemzői várakozásoktól is elmaradt a tényszám.
Az sem növelte a befektetők optimizmusát, hogy a menedzsment mind az Intelligens Felhő divízió, mind a személyi számítógépeket vivő üzletág folyó negyedévre vonatkozó bevételi célsávját az elemzői elvárásoknál jóval alacsonyabbra rakta.
Némi szépségtapaszt jelent, hogy a vállalat teljesítményét jelentősen visszafogta az erős dollár, hiszen a Microsoft bevételeinek többsége külföldi megrendelésekből keletkezik. A devizaárfolyamok mozgását kiszűrve például 16 százalékra jön ki a forgalom éves növekedése.
Mindez azonban nem igazán nyugtatta meg a befektetőket, hiszen a cég részvényei több mint 6 százalékot estek a zárás utáni kereskedésben. Redmond papírjai év eleje óta így több mint 30 százalékot vesztettek értékükből.
Csalódást keltő negyedév
A Microsoftnál is komolyabb lassulást szenvedett el a Google anyavállalataként funkcionáló Alphabet. A cégpolip összesített forgalma alulról súrolja a 69,1 milliárdot, ami nem sokkal több, mint az egy évvel ezelőtt elért 65,1. A minimális növekedési adatot tovább csúnyítja az is, hogy a Wall Street előzetesen közel 70,6 milliárd dollárt remélt.
A forgalom legnagyobb részét szállító reklámok tekintetében különösen látszik a fékek behúzása. A terület az elmúlt három hónapban szűk 54,5 milliárdot hozott a Google-nek, szemben a 2021-ben felmutatott 53,1 milliárddal. Ahogy az összbevételnél, a hirdetési pénzeknél is többre számítottak a pénzügyi elemzők. Ruth Porat, az Alphabet pénzügyi igazgatója azzal igyekezett szépíteni a bizonyítványon, hogy a reklámbevételek lassulása a tavaly ilyenkori negyedév "nagyon erős teljesítményének" tudható be.
Ami a nettó nyereséget illeti: az Alphabet kasszájában 13,9 milliárd dollár maradt a most zárt negyedévben, miközben 12 hónappal ezelőtt majdnem 19 milliárdot hozott össze a cég. A részvényenként 1 dollár 6 centnek megfelelő profit ráadásul szintén mélyen elmarad az 1,25 dolláros szakértői jóslattól.
Ami a jövőt illeti, az Alphabet vezérigazgatója jelezte, hogy a vállalat folyamatosan felülvizsgálja a futó projektjeit, és szükség esetén "pályakorrekciókat" hajt végre. Sundar Pichai szerint egyébként ezek a nehéz idők segítenek "tisztázni a helyzetet".
A befektetők a maguk részéről gyorsan tisztázták a helyzetet: az Alphabet papírjai 6,5 százalékot zuhantak a számok nyilvánosságra kerülését követően. A vállalat részvényeinek értéke így a Microsoftéhoz hasonló mértékben, nagyjából harmadával csökkent idén.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak