A NASA szerint macerás a kerekekre alapuló felderítőeszközök használata, ezért apró repülő robotok rajával gyorsítaná fel a vörös bolygó feltérképezését.

Ahogy háborút nem lehet megnyerni pusztán légifölény kialakításával, úgy bolygót sem lehet felfedezni kizárólag orbitális pályán keringő szatellitekkel. A műholdas megfigyelés nagyon fontos, de csupán előkészítő feladat a felszín bejárásához.

Csípni nem tudnak a marsméhek

Nincsen ez másként naprendszerünk szomszédos bolygójával kapcsolatban sem. A Mars jó ideje vágyott úti cél már az emberiség számára, több, részben autonóm és távolról irányított szerkezet teljesít(ett) már szolgálatot a talajon gurulva. Ám a vörös bolygó sivatagos felszíne közel sem csupán homokos, azon kisebb-nagyobb sziklák nehezítik meg a haladást.

Éppen ezért jó ideje dolgozik már alternatív, a kerekeket háttérbe szorító talajkutató megoldáson a NASA. Az egyik legérdekesebb irányt az apró, repülő robotokból álló raj bevetése jelenti. A marsméhek (Marsbees) névre keresztelt fejlesztés tulajdonképpen a rajintelligencia erejét és a talajmenti akadályok figyelmen kívül hagyását használná ki.

Minden egyes marsméh nagyjából egy földi dongó méretével vetekedne, azzal a különbséggel, hogy a fekete-sárga rovarnál nagyobb, körülbelül kabócaméretű szárnyakkal rendelkezne. Természetesen működésükhöz szükség van egy bázisra; a kommunikációs központként és energiaújratöltő állomásként üzemelő helyszín mintegy kaptárként szolgálna a felderítő robotok számára.

Chang-kwon Kang, az Alabamai Egyetem egyik repülőgépmérnöke szerint az első numerikus adatok azt sejtetik, hogy tervezett méretű szerkezet elegendő felhajtóerőt tud létrehozni a marsi atmoszférában ahhoz, hogy a repülő robot teljesíthesse a rá bízott feladatokat. Kang kutatócsapata egy japán csoporttal működik együtt, amely már rendelkezik egy "kolibri légi mikrojármű" nevű eszközzel. Utóbbi földi viszonyok között jól megállja a helyét. Az így szerzett ismereteket felhasználva tervezik a robotkolibri vákumkamrában történő tesztjét, amivel szimulálhatják a Mars atmoszféráját. Ha pedig lezajlottak a mesterséges légköri tesztek, az eredmények ismeretében tovább fejleszthető a repülő szerkentyű.

Egy nagyobb cél felé menetelve

Múlt hét pénteken jelentette be az amerikai űrkutatási hivatal legújabb, a NASA Innovative Advanced Concepts programjában részt vevő, korai fázisban levő technológiai projektjeit. A mintegy 25 kezdeményezés egyike a fent ismertetett marsméh-elképzelés. Emellett még olyan lehetőségeket vizsgálnak a NASA-nál, mint például egy ballonokra alapuló eszköz vagy egy önmagát összeszerelni képes űrtávcső-raj létrehozása.

Az amerikai hivatal azokat a technológiákat akarja támogatni, melyek magukban hordozzák az emberi és robotikus űrkutatási küldetések átalakítását. Az első fázisba bekerült 25 projekt 125 ezer dolláros támogatást nyert el a NASA-tól, illetve kilenc hónapot kaptak a résztvevők, hogy elképzelésüket részletekbe menően kidolgozzák és megvalósíthatóságukat alaposan körbejárják.

Mivel az emberi alapú marsfelfedezés még messzi vágy – bár Elon Musk gőzerővel dolgozik azon, hogy ez megváltozzon -, ezért jelenleg és a közeljövőben kénytelenek vagyunk pusztán robotikus módon jelen lenni a vörös bolygón. A NASA rengeteg információt köszönhet már a szomszédunkat járó rovereknek, különösen a Curiosity és az Opportunity hozott nagyon sok értékes adatot a Mars múltjáról.

Sajnos azonban meglehetősen korlátozott hatótávolságú eszközökről van szó. Nem csak meghajtásuk, hanem a nappaneleiket folyamatosan belepő marsi por is csökkenti az általuk bejárható területek mennyiségét. Ezért kaphatnak az olyan, repülő robotokra alapuló kutatások zöld utat, mint a most bemutatott marsméh-projekt.

Nem ez az egyetlen olyan zuga egyébként naprendszerünknek, ahol a repülő autonóm eszközök alkalmazása beválhat. A NASA már fontolgatja drónszerű eszközök bevetését a Szaturnusz igen ígéretes kutatási eredményekkel kecsegtető Titán holdján is.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.