Az ország harmadik legnépesebb települése, tampere lesz a finnek első olyan városa, amely robotokat alkalmaz az oktatásban. Az óvodákban és az általános iskolákban megjelenő eszközök az angol és a német nyelv alapjainak elsajátításában, illetve a matematika tanításában segítik majd a gyerekeket – számolt be róla az YLE közszolgálati csatorna. A mostani tesztüzem célja, hogy a gyakorlatban is megvizsgálják egyrészt a gyerekek saját tapasztalatait, másrészt megfigyelhessék a robotokkal való interakciójukat.
Az első körben összesen négy gépet helyeznek el a kiválasztott intézményekben. A kisebbeknek matematikát tanító, bagolyra vagy tojásra emlékeztető robot (lejjebb) teljes egészében a finn AI Robots terméke, és a maga nemében a legelső telepítésnek számít. Az elemi iskola első két osztályában megjelenő, Elias névre hallgató humanoid modell (fent) szoftverét a finn Utelias fejlesztette egy francia hardvertervező partnerrel.
Nagyon belejöttek a finnek az automatizálásba
A robotokat a Smart tampere digitalizációs program keretei között rendelték meg, amelynek célja a polgárok életminőségének javítása a különféle digitális szolgáltatásokon keresztül. Az új megoldások előnyei között kiemelték, hogy a gépek értelemszerűen sosem fáradnak bele a repetitív feladatokba, és működésük külön-külön hozzáigazítható minden egyes diák egyéni képességeihez vagy aktuális ismeretszintjéhez.
forrás: yle.fi
Finnországban az utóbbi időben eléggé ráfeküdtek a robotikára és az automatizációra, és nem csak az okatásban, hanem számos területen a közlekedéstől kezdve az egészségügyig. A 2018-as European Robotics Forum rendezvénynek néhány nappal ezelőtt éppen Tampere adott otthont; legutóbb az előző év végén voltak tele a hírek a Lappeenranta Műszaki Egyetem kísérleti projektjével, amelyben a Zora nevű, fél méteres robotot vetették be az idősek gondozásában.
A robot képes levezényelni egy tornaórát, lehet vele barkochbázni, tud zenét játszani, sőt még sztorizik is, ha kell. A lényeg, hogy minden eszközzel aktivitásra bírja az időseket, akik a kutatók szerint pozitív visszajelzéseket adtak a Zoráról. Igaz, az ápoló személyzet állítólag sokkal kevésbé lelkesedett érte – egy korábbi felmérés szerint a robotok már a közeli jövőben az ilyen jellegű munkahelyek ötödét szüntethetik meg.
Lappföldön sofőrök nélküli tömegközlekedés épül
A finn közlekedési hatóság is nemrég jelentette be, hogy a nyár végén elkezdi tesztelni a világ legelső, digitális vezetői engedélyként működő mobil applikációját, amely a kártya formájú okmányokhoz hasonlóan alkalmas lesz a személyazonosításra, vagyis például át lehet venni vele egy csomagot a postán. Bár a plasztik kártyák teljes kiváltásához a szabályozói oldalon is jelentős változtatásokra van szükség, a tervek szerint nemsokára már egymással párhuzamosan működhet a két megoldás.
Finnországban eddig is világhírű volt a közlekedésbiztonság, nem utolsósorban a finn sofőrök vezetési stílusának köszönhetően. A helyi közlekedési minisztérium szerint az automatizáció még ezt az állapotot is látványosan tovább javíthatja, tekintve, hogy a már így is kiemelkedően alacsony számú halálos balesetek 90 százalékát emberi hiba okozza.
A kormányzat stratégiai jelentőséget tulajdonít az önvezető járművek bevezetésének, aminek Finnország az egyik úttörőjévé vált. Az ideális tesztkörnyezetnek tekintett Lappföldön például már élesben próbálgatják a sofőr nélküli autókat és buszokat, amelyek a tamperei Aamulehti napilap beszámolója szerint belátható időn belül a lappföldi közlekedés alapvető eszközeivé válhatnak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak