Egy év próbaidőszak után bárki előfizethet évi 100 dollárért az Open AI és a GitHub közös fejlesztésére.

Élesben is elstartolt a héten a GitHub Copilot nevű programozási segédeszköze. A mesterségesintelligencia-alapú kódolási segédeszköz formailag leginkább a prediktív szövegbevitelre hajaz: ha a kódoló beír egy kódsort, a Copilot javaslatot tesz a következőre. A fejlesztést a GPT-3 alapozta meg. Egy év múlva pedig már el is indították a Codex bétatesztjét, amelynek a szolgáltatássá alakított formája a Copilot.

A szolgáltatás fizetős, a 60 napos ingyenes próbaidőszak után havi 10 vagy évi 100 dollárba kerül. Diákok és a népszerű nyílt forráskódú projektek kódján dolgozó fejlesztők továbbra is ingyen használhatják a Copilotot (nyilván ezekhez a nyílt forráskódú fejlesztéseikhez). Vállalati környezetben annyi nehézséget okoz a használata, hogy a szolgáltatásban egyelőre nincs vállalati menedzselt felhasználói fiók.

A GitHub vezérigazgatója, Thomas Dohmke többek között arról írt a Copilot elindítása kapcsán közzétett blogbejegyzésében, hogy a megoldás révén a szoftverfejlesztők széles köre először használhatja az MI-t a kódolás segítésére, gyorsítására. Ez persze ebben a formában barokkos túlzás, ugyanis több ilyen eszköz is van a piacon. A DeepMindra épített AlphaCode egyelőre közepes programozói teljesítményt nyújt. A legfejlettebb piaci versenytárs most talán egy izraeli startup, a Codota havi 12 dollárért kínált vállalati eszköze, a Tabnine Pro. A 11 nyelvet támogató eszköz 2019 óta érhető el, és épp bő hete jelentették be, hogy erősebb MI-motort kapott. A Copilot több tucat nyelvet támogat, de valójában csak néhányban erős (pl. JavaScript, Python, Ruby, TypeScript).

Abban viszont Dohmkének igaza lehet, hogy az AI-alapú kódolás alapjaiban fogja megváltoztatni a szoftverfejlesztést (persze a GitHub-vezér arról is írt, hogy ettől a fejlesztők boldogabbak lesznek, ám a szolgáltatás ilyen jellegű hatásaira szerkesztőségileg nem vennénk mérget).

A Copilot egy bővítmény lesz a fejlesztéshez használt szövegszerkesztőben vagy IDE-ben (integrated development environment). Működési mechanizmusa egyszerű: amikor a fejlesztő beír egy megvalósítandó funkcióra vonatkozó inline kommentet, a Copilot azt értelmezi, és javasol egy kódot a megvalósításra. Emellett egyfajta prediktív szerkesztőként kiegészíti a kódot, beírja a változók és függvények neveit, sőt megpróbál teljes kódblokkokat is kitölteni. A tapasztalatok szerint javaslatai nem mindig telitalálatok, de így is sokat gyorsít a munkán. A The Registernek egy bétatesztelő egyenesen úgy fogalmazott, hogy már-már nyugtalanítóan jó.

Maradtak bőven nyitott kérdések

Bár a brit szaklapnak nyilatkozó fejlesztő szerint figyelemre méltó, mennyit fejlődött a bétateszt egy éve alatt a rendszer, szerinte vannak olyan problémák vele, amelyek mellett nem szabad szó nélkül elmenni.

Először is van egy szerzői jogi kérdés. A Codex MI-modelljének tanításához ugyanis tömegével használták fel a publikus GitHub repozitóriumokban elérhető kódokat. Többen felvetették azonban, hogy az MI és a szerzői jog viszonya sikamlós terület.

Másrészről továbbra is kérdéses az MI által előállított kód biztonsága. A modell tanításához felhasznált kódkészleteket ugyanis ebből a szempontból nem szűrték. A GitHub értelemszerűen nem is vállal garanciát a kódra mondván: a Copilot csak javasol, amit a fejlesztőnek mindig felül kell vizsgálnia. Ennek ellenére a tesztidőszak alatt a programozók a javaslatok negyedét egy az egyben elfogadták, de bizonyos nyelveknél sokkal magasabb volt az arány. Dohmke a blogbejegyzésében példaként a Pythont hozta fel: az abban írt kód közel 40 százalékát a Copilot állította elő. Ennek a GitHub-vezér örült, ám azok, akiknél a kód fut, nem biztos...

Cloud & big data

Bug bounty programot hirdetett a legaktívabb hekkercsoport

Nem ismert sérülékenységek felfedezéséért általában az érintett cégek szoktak fizetni biztonsági szakembereknek. Ebben az esetben viszont egy bűnözői csoport ajánlott díjazást azoknak, akik hajlandók velük együttműködni.
 
Éltek már vissza a bankkártyaadataival? Ha nem, akkor azt nagy valószínűséggel egy csalásfelderítő rendszernek köszönheti.

a melléklet támogatója a Balasys

A Világgazdasági Fórum figyelmeztetése szerint jelentős szakadék tátong a C-szintű vezetők és az információbiztonságért felelős részlegek helyzetértékelése között.

A járvány üzleti vezetőt csinált a CIO-kból

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2022 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.