Egészen szokatlan kialakítással rukkolt elő a két gyártó: az utasfülkét egy drón emeli fel és repíti célja felé.

A belsőégésű motorok megjelenése meghatározta az elmúlt bő száz év személyszállítási fejlődését. Az 1900-as évek eleje óta azonban egészen könnyen előre látható volt, hogyan is lépdel előre az emberiség ezen az úton. Nagyjából a 2010-es évek elejéig nem is volt jelentős változás...

Kormányról már rég szó sincsen

Ekorra azonban a technológiai fejlődés lehetővé tette a földön és égen egyaránt közlekedni képes járművek legalább koncepció szintjén való megjelenését. Az előnyök vitathatatlanok: az egyre zsúfoltabbá váló városainkban gyorsabb célba érést biztosít, mindamellett az automatikus működés minimalizálja az emberi hiba miatt bekövetkező baleseteket.

A jelenség felerősödése kapcsán számos alkalommal foglalkoztunk a témával. Írtunk például a kínai Ehang két éve bemutatott robotrepülőjéről, ami idén februárig masszív tesztsorozaton ment keresztül, és már emberi utassal is sikeres repüléseket hajtott végre. A NASA és az Uber szintén hasonló fejlesztésen dolgozik; a kormányzati szervezet és a taxiszolgáltatást nyújtó vállalat az évtized végére ígéri az első, a való életben is használható példányokat. Tavaly januárban pedig az Airbus nagyra törő terveiről számoltunk be, mely szerint még 2017-ben jöhet a repülő taxi első tesztköre.

Most a francia vállalat egy másik, témába vágó projektről adott hírt. A német Audival összefogva egy drónszerű repülő taxit, illetve elektromos autót mutatottak be a Geneva Motor Show-n. A genfi eseményen látottak alapján teljesen újragondolták a földi és légi közlekedés összeházasítását.

Pop.Up Next névre keresztelt szerkezetük két fő elemből áll össze. Egy függőleges fel- és leszállásra képes kvadkopter modul gondoskodik a levegőben való utazásról, melyhez egy kicsi, kétajtós városi autó csatlakozik. A drónszerű repülést biztosító kvadkopter a kicsi autóval összekapcsolódva teszi "kétéltűvé" a járművet. Természetesen mindkét elem teljes mértékben autonóm működésű és kizárólag elektromos energiát használ.

Csak az utastér repül, az alváz marad

Könnyebb és többet tud

Az Airbus elképzelése szerint a kvadkopter és a kétszemélyes kompakt Audi telefonnal hívható szolgáltatásként áll rendelkezésre. A kis járműbe beülve az olyan helyre navigál, ahol a légi modul könnyen össze tud csatlakozni vele, és onnantól a levegőben folytatható az utazás. A kvadkopter csupán a személyszállító modult viszi magával, a kerekeket és az alvázat a helyszínen hagyja, melyhez visszaérkezve csatlakoztatja az utasokat szállító elemet.

49 hüvelykes kijelző, érintés- és hangvezérlésre alapuló irányítás, arcfelismerés, szem- és gesztuskövetés jellemzi az egyelőre még nem működő, csak az elképzelést demonstráló utaskabint. A meghajtásról, annak energiaigényéről jelenleg nem sokat lehet tudni, az Airbus ugyanis nagyon szűkszavú volt ezen a téren. A genfi autókiállításon inkább az életérzést, a koncepciót próbálta eladni az érdeklődőknek, a városi zsúfoltságtól való menekülés lehetőségét villantva fel a kíváncsiak (és természetesen tehetősek) számára.

Ha az elképzelés ismerős, az nem véletlen; a bevezetőben említett tavalyi ötletét fejlesztette tovább az Airbus, amellett, hogy összeállt az Audival. A franciák szerint nem csak annyi történt, hogy igénybe vették a németek segítségét a földi közlekedő modul kialakításához, hanem jelentős eredményeket sikerült elérni az össztömeg csökkentése terén is. Ez kritikusan fontos egy repülő szerkezet esetében, hiszen minél kevesebb súly húzza a Föld felé a masinát, az annál nagyobb távolságot képes megtenni egyetlen töltéssel.

A Pop.Up Next kereskedelmi forgalomban, személyszállításban való megjelenése egyelőre nem ismert.

Piaci hírek

Bezúzza okostelefonos VR-szemüvegét a Google

A mobilról működtethető Daydream nem igazán érdekelte a felhasználókat, a társaság innentől a kiterjesztett valóságra és az AR alapú szolgáltatásokra koncentrál.
 
Hirdetés

A gyártóipar digitális ébredése

Hogyan teremtenek új generációs ügyfélélményt a digitális platformok?

Elméletben korlátlanok a lehetőségek a virtuális és a kiterjesztett valóság előtt, de a gyakorlatban még mindig nem találta meg a helyét a két technika. A közeljövő azonban formabontó szolgáltatásokat ígér.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2019 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.