A KPMG immár 22. alkalommal kiadott CIO Survey jelentése szerint idén az informatikai vezetők leginkább a digitalizációra, a biztonságra és a szoftverszolgáltatásokra koncentráltak.

A KPMG a tavalyi felméréshez hasonlóan idén is a Harvey Nash fejvadász és HR-tanácsadó céggel karöltve igyekezett meginterjúvolni a világ nagyvállalatainál dolgozó IT-s vezetőket. A CIO Survey idei kiadása már a 22. a sorban, de a koronavírus ezt a bejáratott projektet is alaposan megkavarta.

Összességében több mint 4 200 informatikai vezető a világ 83 országából vett részt a kutatásban, ám a megkérdezések egy jelentős része idén március előtt történt, azaz az év elején adott válaszok igen gyorsan elavultak a pandémia kirobbanásával. Ezért a készítők az év közepén egy újabb kört kellett fussanak, de így legalább a tanulmány bemutathatja mind a COVID-19 előtti állapotot (válaszok 2019 december - 2020 március között), mind a COVID-19 okozta változásokat (2020 májusától augusztusig).

Ha nagyon kell, van pénz 

A COVID-19 megjelenése jelentősen növelte az informatikai beruházások arányát. A világ informatikai vezetői arról számoltak be, hogy a globális válság és a lezárások hatására három hónap alatt számottevően emelkedtek a kiadásaik. Ehhez azonban a vállalatvezetés jórészt igyekezett előteremteni a megfelelő forrásokat is. A megkérdezett IT-vezetők 55 százalékának növekedett a költségvetése az operatív működés hatékonysága, az ügyfelekkel való személyes kapcsolattartás digitális térbe helyezése és új termékek, szolgáltatások fejlesztése céljából.

10-ből 4 informatikai vezető arról számolt be, hogy a válság alatt cégüket több kibertámadás érte, mint korábban. A támadásoknak több mint háromnegyede (83%) adathalász-kísérlet volt, és csaknem kétharmada (62 %) rosszindulatú programok (malware-ek) formájában jelentkezett, ami arra utal, hogy az otthoni munkavégzésre való áttérés növelte a kitettséget. Mindez rezonál egy másik mostanában publikált felmérés meglátásaira, miszerint idén soha nem látott mértékben kerültek nem megfelelő helyekre személyes információkat tartalmazó rekordok.

A válaszok alapján a szoftverszolgáltatások (SaaS) lettek a járvány legnagyobb nyertesei. Az igény szerint, előfizetéses formában vásárolható megoldások bevezetését a járvány előtt az informatikai vezetők 7 százaléka tartotta fontos feladatának, a járvány után viszont már 23 százalékuk. A felhőalapú technológia versenyelőnyt tud biztosítani a cégeknek, ami a hatékonyabb, alacsonyabb költségű működésben mutatkozik meg. Ezért ez a technológia 2021-ben is meghatározza a vállalatok IT költését - vélik a tanulmány készítői.

Gyors reagálás

A pandémia első hulláma idején gyors átállásra volt szükség, amely széleskörű és biztonságos munkafeltételek kialakítását és fenntartását vonta maga után. A vállalatok a távoli munkavégzést biztosították, a háttérfolyamatokat gyorsították és a felértékelődő digitális csatornákat hasznosították. Az IT vezetők 86 százalékának a távmunkához szükséges feltételek kialakítása jelentős kihívást jelentett. Az IT vezetők 43 százaléka számít arra, hogy munkatársainak több mint fele a világjárvány után is otthonról dolgozik majd. Az otthonról való munkavégzésre való átállásnak az egyik eredménye, hogy a vállalati kultúrában a technológiai terület megbecsültsége, szerepe nőtt, valamint szorosabbá vált az üzleti és a technológiai területek közötti együttműködés.

Kezdetben a helyzeti kényszer okozta, hogy az ügyfelekkel való interakció – szolgáltatások esetén részben vagy egészben – áthelyeződött az online térbe, mindezen változásokat azonban az ügyfelek jól fogadták. A válaszadó vezetők 73 százaléka szerint az elmúlt 12 hónapban kínált digitális megoldások rendkívüli mértékben növelték az ügyfél-elégedettséget, amelynek hatására az ügyfélélmény még inkább a vállalati stratégia fókuszába került.

A járvány következő hullámában az ergonomikus és egyszerű digitális megoldások arányának növekedése várható. A vállalatok jövőállóságát nagyban meghatározza majd, hogy a technológiai képességeket hogyan tudja az üzleti folyamataiba integrálva az ügyfelei számára érzékelhető értékké alakítani. Az biztosnak látszik, hogy a digitalizáció fontosságát felismerő cégek az informatikai és az üzleti tervezést együtt kezelik.

Fő a biztonság

A megváltozott környezetünk egyik új kihívása a kibertérből érkező támadások számának növekedése. A rosszindulatú mozgások fokozódásával az online térben felértékelődött a kiberbiztonsággal kapcsolatos szakértői tudás is. A szervezeteknek jól képzett kiberbiztonsági szakembereket kellett keresniük, hogy támogassák az otthoni munkavégzésre történő átállást. Az informatikai vezetők egyharmada szerint a kiberbiztonsági szakértők voltak a legkeresettebbek a járvány alatt. Több mint egy évtizede ez volt az első alkalom, hogy egy biztonsággal kapcsolatos készség lett a legfelkapottabb a technológiai készségek között. Az informatikai vezetők 27 százaléka keres továbbá informatikai változásmenedzsment szakértőt, 23 százalékuknak lenne szüksége vállalati architektre és azonos arányban (22% és 22%) keresnek technológiai architektet, illetve advanced analytics szakértőt.

Az IT vezetők közel fele szerint a járvány véglegesen felgyorsította a digitális átalakulást és a feltörekvő technológiák alkalmazását. Bár a járvány idején a technológiai kiadások jelentősen nőttek, a felmérés szerint a technológiai költségvetés a következő évben már nyomás alá kerülhet. A COVID-19 előtt az informatikai vezetők több mint fele (51%) költségvetési növekedésre számított a következő 12 hónapra, de a pandémiában ez az arány 43 százalékra csökkent. Ez azonban még mindig a költségvetés növekedését jelenti, és az IT-beruházási keret továbbra is csaknem kétszerese a 2008-as válságot követő év informatikai keretösszegének.

A CIO Survey legfontosabb megállapításait ebben az infografikában foglalták össze a tanulmány készítői.

Piaci hírek

A végeken tesztelték a világ nélküli orosz világhálót

Az orosz hírközlési hatóság kezdeményezte próba során Dagesztán, Csecsenföld és Ingusföld egyes területein vált elérhetetlenné a külvilág. Beszámolók szerint a retesz a legtöbb VPN-megoldáson is kifogott.
 
A software defined network már évek óta velünk él. Csak idő kérdése volt a koncepciót kiterjesztése a WAN-okra.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.