A KPMG a tavalyi felméréshez hasonlóan idén is a Harvey Nash fejvadász és HR-tanácsadó céggel karöltve igyekezett meginterjúvolni a világ nagyvállalatainál dolgozó IT-s vezetőket. A CIO Survey idei kiadása már a 22. a sorban, de a koronavírus ezt a bejáratott projektet is alaposan megkavarta.
Összességében több mint 4 200 informatikai vezető a világ 83 országából vett részt a kutatásban, ám a megkérdezések egy jelentős része idén március előtt történt, azaz az év elején adott válaszok igen gyorsan elavultak a pandémia kirobbanásával. Ezért a készítők az év közepén egy újabb kört kellett fussanak, de így legalább a tanulmány bemutathatja mind a COVID-19 előtti állapotot (válaszok 2019 december - 2020 március között), mind a COVID-19 okozta változásokat (2020 májusától augusztusig).
Ha nagyon kell, van pénz
A COVID-19 megjelenése jelentősen növelte az informatikai beruházások arányát. A világ informatikai vezetői arról számoltak be, hogy a globális válság és a lezárások hatására három hónap alatt számottevően emelkedtek a kiadásaik. Ehhez azonban a vállalatvezetés jórészt igyekezett előteremteni a megfelelő forrásokat is. A megkérdezett IT-vezetők 55 százalékának növekedett a költségvetése az operatív működés hatékonysága, az ügyfelekkel való személyes kapcsolattartás digitális térbe helyezése és új termékek, szolgáltatások fejlesztése céljából.
10-ből 4 informatikai vezető arról számolt be, hogy a válság alatt cégüket több kibertámadás érte, mint korábban. A támadásoknak több mint háromnegyede (83%) adathalász-kísérlet volt, és csaknem kétharmada (62 %) rosszindulatú programok (malware-ek) formájában jelentkezett, ami arra utal, hogy az otthoni munkavégzésre való áttérés növelte a kitettséget. Mindez rezonál egy másik mostanában publikált felmérés meglátásaira, miszerint idén soha nem látott mértékben kerültek nem megfelelő helyekre személyes információkat tartalmazó rekordok.
A válaszok alapján a szoftverszolgáltatások (SaaS) lettek a járvány legnagyobb nyertesei. Az igény szerint, előfizetéses formában vásárolható megoldások bevezetését a járvány előtt az informatikai vezetők 7 százaléka tartotta fontos feladatának, a járvány után viszont már 23 százalékuk. A felhőalapú technológia versenyelőnyt tud biztosítani a cégeknek, ami a hatékonyabb, alacsonyabb költségű működésben mutatkozik meg. Ezért ez a technológia 2021-ben is meghatározza a vállalatok IT költését - vélik a tanulmány készítői.
Gyors reagálás
A pandémia első hulláma idején gyors átállásra volt szükség, amely széleskörű és biztonságos munkafeltételek kialakítását és fenntartását vonta maga után. A vállalatok a távoli munkavégzést biztosították, a háttérfolyamatokat gyorsították és a felértékelődő digitális csatornákat hasznosították. Az IT vezetők 86 százalékának a távmunkához szükséges feltételek kialakítása jelentős kihívást jelentett. Az IT vezetők 43 százaléka számít arra, hogy munkatársainak több mint fele a világjárvány után is otthonról dolgozik majd. Az otthonról való munkavégzésre való átállásnak az egyik eredménye, hogy a vállalati kultúrában a technológiai terület megbecsültsége, szerepe nőtt, valamint szorosabbá vált az üzleti és a technológiai területek közötti együttműködés.
Kezdetben a helyzeti kényszer okozta, hogy az ügyfelekkel való interakció – szolgáltatások esetén részben vagy egészben – áthelyeződött az online térbe, mindezen változásokat azonban az ügyfelek jól fogadták. A válaszadó vezetők 73 százaléka szerint az elmúlt 12 hónapban kínált digitális megoldások rendkívüli mértékben növelték az ügyfél-elégedettséget, amelynek hatására az ügyfélélmény még inkább a vállalati stratégia fókuszába került.
A járvány következő hullámában az ergonomikus és egyszerű digitális megoldások arányának növekedése várható. A vállalatok jövőállóságát nagyban meghatározza majd, hogy a technológiai képességeket hogyan tudja az üzleti folyamataiba integrálva az ügyfelei számára érzékelhető értékké alakítani. Az biztosnak látszik, hogy a digitalizáció fontosságát felismerő cégek az informatikai és az üzleti tervezést együtt kezelik.
Fő a biztonság
A megváltozott környezetünk egyik új kihívása a kibertérből érkező támadások számának növekedése. A rosszindulatú mozgások fokozódásával az online térben felértékelődött a kiberbiztonsággal kapcsolatos szakértői tudás is. A szervezeteknek jól képzett kiberbiztonsági szakembereket kellett keresniük, hogy támogassák az otthoni munkavégzésre történő átállást. Az informatikai vezetők egyharmada szerint a kiberbiztonsági szakértők voltak a legkeresettebbek a járvány alatt. Több mint egy évtizede ez volt az első alkalom, hogy egy biztonsággal kapcsolatos készség lett a legfelkapottabb a technológiai készségek között. Az informatikai vezetők 27 százaléka keres továbbá informatikai változásmenedzsment szakértőt, 23 százalékuknak lenne szüksége vállalati architektre és azonos arányban (22% és 22%) keresnek technológiai architektet, illetve advanced analytics szakértőt.
Az IT vezetők közel fele szerint a járvány véglegesen felgyorsította a digitális átalakulást és a feltörekvő technológiák alkalmazását. Bár a járvány idején a technológiai kiadások jelentősen nőttek, a felmérés szerint a technológiai költségvetés a következő évben már nyomás alá kerülhet. A COVID-19 előtt az informatikai vezetők több mint fele (51%) költségvetési növekedésre számított a következő 12 hónapra, de a pandémiában ez az arány 43 százalékra csökkent. Ez azonban még mindig a költségvetés növekedését jelenti, és az IT-beruházási keret továbbra is csaknem kétszerese a 2008-as válságot követő év informatikai keretösszegének.
A CIO Survey legfontosabb megállapításait ebben az infografikában foglalták össze a tanulmány készítői.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak