A rendszerben dolgozó, távolról irányított légi, felszíni és víz alatti eszközök új szintet képviselnek az óceánfenék feltérképezésében, az óceáni jelenségek megfigyelésében vagy akár a roncskutatásban is.

Bár a mélytengeri búvárhajók vagy a műholdak nagyban hozzájárultak az óceánok feltérképezéséhez, a víz és a légkör kutatásáért felelős amerikai kormányzati ügynökség (National Oceanic and Atmospheric Administration) becslése szerint az óceánok területének nagyjából négyötöd része számít a mai napig felfedezetlen vidéknek. Ezen változtathat egy Intelligent Swift Ocean Observing System (ISOOS) néven hivatkozott rendszer alkalmazása, amelynek révén a kiválasztott régiók 3D-s módszerrel térképezhetők fel, a szükséges adatokat pedig gyorsabb és biztonságosabb módon lehet összegyűjteni.

A Tech Xplore beszámolója szerint az Ocean-Land-Atmosphere Research című folyóiratban megjelentetett publikáció egy mobil rendszerbázisként és vezérlőközpontként használható, intelligens hordozótt ír le, amely képes hálózatokat kialakítani több tíz pilóta nélküli légi járműből (UAV), pilóta nélküli felszíni hajóból (USV) és autonóm víz alatti járműből (AUV) az egyes területek egyidejű megfigyelésére. A rendszer kihasználná az autonóm eszközök alkalmazkodóképességét és rugalmasságát olyan alkalmazásokban, mint amilyen a térben és időbenis változékony, 100 kilométernél kisebb átmérőjű örvények vizsgálata.

Emberek nélkül gyorsabban elintézik

A cikk alapján ezek a gyakran kaotikus folyamatok befolyásolják a felső óceánok dinamikáját, termodinamikáját és biogeokémiáját, a jelenleg rendelkezésre álló módszerek azonban kevésbé hatékonyak előfordulásuk és szerepük megértésében. Az ISOOS emellett bevethető az óceánfenék feltérképezésében is, ami általában időigényes és költséges dolog, de a pilóta nélküli eszközökkel ennek hatékonysága is jelentősen növelhető lenne. A lap felidézi, hogy a Malaysia Airlines 370-es járatának 2014-es eltűnését követően például ilyen gépek alig 5 hónap alatt 125 ezer négyzetkilométert térképeztek fel a tengerfenékből.

A Tech Xplore a publikáció egyik szerzőjét idézi, aki szerint a jövőben olyan feladatok ellátására próbálják majd használni az ISOOS-t, amelyeket a meglévő technológiákkal nem lenne eredményesen megoldani, vagy egyáltalán meg sem lehetne közelíteni. Az embereknek ebben az esetben már nem kell közvetlenül ott lenniük a járműveken, a rendszerben használt hajók és járművek összehangolt munkájával pedig időt, anyagokat, költségeket és nehézségeket is megtakaríthatnak a roncsok utáni kutatásban vagy olyan idő- és térérzékeny óceáni jelenségek rögzítésében, amelyek egyébként nem lennének tanulmányozhatók.

Részletek a Tech Xplore oldalán »

a kép forrása: spj.science.org

Piaci hírek

Megsemmisültek Kínában a külföldi mobilok

Egy helyi kutatócég szerint októberben majdnem feleannyi nem kínai kötődésű okostelefont adtak el a távol-keleti birodalomban, mint egy évvel korábban.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.