A tegnap zárult DEF CON egyik fontos témája volt a GPS spoofing és lehetséges következményei.

Veszélyes-e a GPS-hamisítás? Attól függ, honnan nézzük. Mobilappok sora segíti például azokat, aki el szeretnék titkolni valódi tartózkodási helyüket. Ez a titkolózás persze vissza is üthet, ha valaki éppen a megmentőire vár valahol a hegyekben...

A GPS (Global Positioning System) spoofingnak azonban van egy veszélyesebb változata: például azokat a GPS-jeleket is meg lehet hamisítani, amelyek az utasszállító gépek tájékozódását segítik. A spoofingnak tulajdonított zavarok száma pedig aggasztóan megugrott: az idén az első negyedévben még csak napi 200 gépet érintett a probléma, a második negyedévben viszont már átlagosan napi 900-at – írja a Zürichi Alkalmazott Tudományok Egyeteme és a SkAI Data Services mérnöki tanácsadó cég adataira hivatkozva az OPS Group nevű légiközlekedési tanácsadó szervezet.

Volt olyan nap, amikor több mint 1300 utasszállító működésében okozott apróbb zavart a GPS-hamisítás, és a probléma kezelésére már nemzetközi munkacsoportot is létrehoztak. Az elemzés szerint az ilyen incidensek többségét a konfliktusövezetekben illegálisan működtetett földi GPS-rendszerek okozzák. Ezek a földi állomások hibás pozíciókat sugároznak a környező légtérbe, hogy félrevezessék a berepülő drónokat vagy rakétákat.

A téma olyannyira forró, hogy a tegnap záródott Las Vegas-i DEF CON biztonsági konferencián is előkerült, ahol egy brit kiberbiztonsági cég, a Pen Test Partners képviselője a GPS-hamisítás egy új dimenziójára hívta fel a figyelmet. Ken Munro úgy látja, hogy a szakértők eddig rosszul közelítettek a problémához, mert Munro szerint tévesen arra koncentráltak, hogy a GPS a pozíció forrása – pedig valójában az időé.

A brit cég arra figyelt fel, hogy a spoofing események során a repülőgépek fedélzeti órái furcsán viselkednek. A szakember a Reutersnek fel is hozott erre egy jellemző példát. A közelmúltban egy nagy nyugati légitársaság repülőgépének fedélzeti órái egyik pillanatról a másikra néhány évvel későbbi időpontot mutattak, aminek következtében a gép elveszítette a digitálisan titkosított kommunikációs rendszerekhez való hozzáférését. Az esetet követően a repülő hetekig állt, állította Munro, mert a mérnökök csak manuálisan tudták visszaállítani a fedélzeti rendszereket.

Bár az érintett társaság nevét a biztonsági szakértő nem árulta el, vannak nyilvánosságra hozott incidensek is. A Finnair például GPS-hiba miatt volt kénytelen egy időre leállítani tartui (Észtország) járatait. A problémát az észt kormány orosz forrású GPS spoofingra vezette vissza.

Nem a közvetlen hatás jelenti a veszélyt

A GPS mára szinte teljes mértékben felváltotta a repülést segítő földi irányító eszközöket, a jeleket azonban viszonylag egyszerű blokkolni vagy torzítani. Ehhez ma már nem kell sem különleges szakértelem, sem drága és különleges eszköz.

Munro szerint az ilyen zavarok miatt nem fognak lezuhanni a repülőgépek, a GPS spoofing csak egy kis zavart okoz. Ám ez a kis zavar elindíthat egy kontrollálhatatlan eseményláncolatot. A kis zavar hatása történik valami apróság, ami kivált egy másikat, majd az megint egy másikat, hogy a végén akár komolyabb dolgok is történhessenek.

Biztonság

Netes csalóhálózat miatt kapott amerikai szankciót egy kambodzsai szenátor

Az USA pénzügyminisztériuma szerint a távol-keleti ország egyik legvagyonosabb vállalkozója rászedett és kényszermunkára fogott emberekkel végezteti el az online bűncselekményeket.
 
A teljes életciklust lefedő rendszerek képesek megszüntetni azt a káoszt, ami a szervezetek zöménél még mindig akadályozza az információáramlást.

a melléklet támogatója a GLOBAL-UNION Kft., a Kyocera márka kizárólagos magyar disztribútora

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.