A mindössze 2016 óta működő TikTok videómegosztó idén januárban már közel 700 millió felhasználóval rendelkezett világszerte, ebben a tekintetben pedig nem csak a hetedik legnagyobb globális platformnak számít, de olyan szolgáltatásokat sikerült túlnőnie, mint a Snapchat, a Pinterest vagy a Twitter. Az azonos nevű mobil alkalmazás tavaly áprilisban lépte át a 2 milliárd letöltést, és a növekedés ütemét jól jellemzi, hogy ebből 315 milliót az első negyedévben jegyzett.
A TikTok legfőbb fegyverének hagyományosan azt a mesterséges intelligenciára épülő ajánlási rendszert tartják, ami nagyban hozzájárul, hogy a felhasználók korábbi viselkedésének kielemzésével a képernyő elé szögezze őket, olyan videókat tálalva eléjükújra és újra, amelyek jó eséllyel felkeltik az érdeklődésüket. Az alkalmazás sikere erre a Kínában fejlesztett motorra alapszik más piacokon, így az USA-ban is, nem véletlen tehát, hogy ezt tekintik a TikTok titkos receptjének.
A beszámolók szerint a TikTok Amerikából való kitiltása vagyés felvásárlása körüli huzavona is éppen az ajánlási rendszer körül forgott, mivel a kínaiak az ottani üzletük esetleges eladásával sem lettek volna hajlandók megosztani a technológiát. Peking ráadsául tavaly augusztusban új szabályokat jelentett be az MI-technológiák exportjára vonatkozóan, így azóta a kínai kormányzat hozzájárulása nélkül a vonatkozó kódok vagy a felhasználási jogok transzfere sem volna lehetséges.
A Fehér Ház azóta visszavonta a még Donald Trump idejében hozott rendelkezéseket, melyek nemzetbiztonsági okokra hivatkozva teljesen ellehetetlenítették volna a TikTok és más kínai alkalmazások használatát az Egyesült Államokban. Nem sokkal később pedig az is kiderült, hogy a TikTok tulajdonosa, a ByteDance piacra dob egy új márkát, amelyen keresztül személyre szabott ajánlási algoritmusát kínálja felhasználásra a vállalati ügyfelek számára.
A TikTok csak az ugródeszka volt
A ByteDance egy ideje már arra törekszik, hogy üzletében átlépje a népszerű konzumer alkalmazások határait, legyen szó magáról a TikTokról, annak Douyin nevű kínai változatáról, vagy a Toutiao híraggregátorról – amelyek egyébként mind az említett motorra épülnek. Nemrég például kiderült, hogy a ByteDance a félvezetőipari fejlesztésekbe is beszállna, ezen belül is az ARM alapú, MI-technológiákat támogató szervercsipekre koncentrálva kutatásait. A társaság emellett belépne a publikus felhőszolgáltatások piacára is, amit odahaza olyan big tech vállalatok uralnak, mint az Alibaba, a Tencent vagy a Huawei.
A TikTok ajánlási algoritmusából a Volcano Engine brand alatt lesz önálló szolgáltatás, ami különféle analitikai és mesterséges intelligencia alapú szolgáltatásokat is nyújtana a céges megrendelőknek. A ByteDance tegnapi bejelentése szerint a Volcano Engine már egy jóéve működött a mostani, hivatalos bevezetés előtt, és az elmúlt időszakban olyan vállalati ügyfelei voltak Kínában, mint az e-kereskedelmi óriás JD.com, az okostelefongyártó Vivo vagy a járműgyártó Geely.
Ahogy a Reuters riportja is kiemeli, a ByteDance bevételeinek legnagyobb részét egyelőre a Douyin és a Toutiao, vagyis a konzumer termékek adják. Mivel az ilyen jellegű üzletek növekedési kilátásai törvényszerűen gyengülnek, ahogy a szolgáltatások az érett szakaszba lépnek, a ByteDance most kézenfekvő módon a vállalati szolgáltatások területénis igyekszik megvetni a lábát. Ennek egyik eleme lenne a Volcano Engine bevezetése, vagy a már korábban megjelent Lark kollaborációs platform és annak kínai változata, a Feishu is.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak