A TikTok hálózatát is üzemeltető kínai ByteDance a félvezetőipari fejlesztésekbe is beszállna, ezen belül is az ARM alapú szervercsipekre koncentrálva kutatásait. A Reuters bennfentes információi alapján a társaság tervei még a kezdeti szakaszban járnak, de azt korábban maga a ByteDance is megerősítette, hogy létrehozott egy dedikált munkacsoportot a mesterséges intelligenciát támogató csipek vizsgálatára. A hírügynökség ennek kapcsán felidézi, hogy nemrég a cég oldalain is megjelent egy tucatnyi újabb, kifejezetten félvezetőipari kompetenciákat felvonultató új pozíció.
Az amerikai technológiai importtól, így például a Qualcomm vagy az Nvidia technológiáitól való függőségre jellemző, hogy jelenleg Kína számít a legnagyobb félvezetőipari vásárlónak, miközben a Huawei elleni tengerentúli szankciók is megmutatták, hogy a legnagyobb piaci szereplőket is meg tudja bénítani a behozatal korlátozása. Az ICInsights staisztikája szerint tavaly a csipek kínai eladásainak értéke 143 milliárd dollár körül lehetett, ebből azonban kevesebb mint 23 milliárd dollárt tett ki a hazai gyártású termékek aránya.
A ráta még kedvezőtlenebb, ha a Kínában kínai központú vállalatok által szállított csipeket nézzük, mivel ezek forgalma 8,3 milliárd dollár volt, ami a teljes piac nem egész 6 százalékának felelt meg. Kínát egyelőre az Egyesült Államok, Dél-Korea vagy Japán is megelőzi a hazai fejlesztésű megoldások tekintetében, az amerikaiakkal folytatott kereskedelmi háború pedig további lökést adott annak, hogy a függőség csökkentésének jegyében egyre több technológiai nagyvállalat vágjon bele saját csipek tervezésébe.
A Baidu már azon dolgozik, hogy önálló cégbe szervezze és piacosítsa csiptervező üzletét, amelybe egy tegnapi bejelentés szerint sikeresen bevont újabb 2 milliárd dollárnyi befektetői tőkét. Az Alibaba is saját megoldásokat fejleszt cloud computing rendszereinek kiszolgálásához, sőt az egyik legértékesebb startup, a SenseTime is MI csipek tervezésébe kezdett, miután az amerikaiak technológiai feketelistáján találta magát. A ByteDance egyelőre nem kommentálta a Reuters értesüléseit, de a társaság pontosan beleillene az előzőek sorába.
Eközben ugyancsak a ByteDance-nél
A Financial Times eközben arról számolt be, hogy a ByteDance egy belső fejlesztésével a következő iOS kiadás adatvédelmi szabályzatának változását próbálja semlegesíteni. Ez a korábban többször is beharangozott módosítás többek között azzal jár majd, hogy az App Store-ban elérhető programok többé nem férhetnek majd hozzá szabadon a felhasználók IDFA (Identifier for Advertisers) azonostójához: mindene setben engedélyhez kötik a felhasználók viselkedésének, alkalmazáshasználatának vagy útjának vizsgálatát a különböző appok és webhelyek között.
A módosítás értelemszerűen sok millárd dolláros hullámokat vet majd az online hirdetési piacon, mivel nem csak a józan ész, de a különféle felmérések is azt jósolják, hogy a felhasználók túlnyomó többsége nem adja majd hozzájárulását a követéshez. A Facebook például minden lehetséges platformon ágál az új szabályok ellen, még újsághirdetéseket is megjelentetett, amelyekben a kisebb online vállalkozásokért aggódik, cégeket, magát az internetet félti, és azzal vádolja az Apple-t, hogy egyszerűen csak többet akar keresni mások kárára.
Az érintett platformok persze gőzerővel keresik a megoldást a közelgő katasztrófára, ami a ByteDance esetében egy CAID néven hivatkozott rendszer kifejlesztése. A Financial Times szerint ezt már több technológiai cég és hirdetési kiszolgáló teszteli odahaza, Kínában, és a jövőben az IDFA helyébe léphetne. A CAID a lap beszámolója alapján nem alkalmas a felhasználók egyértelmű azonosítására, így nem csak az Apple szabályzatát kerülné meg, de egy olyan szürke zónában működne, amivel a társaságnak a továbbiakban sem lesz egyszerű bármit is kezdenie.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak