Bár a tanácsadó cégek évek óta a digitális transzformációval és az ún. diszruptív technológiák terjedésével riogatják ügyfeleiket, pontosabban azzal, hogy azok a cégek, melyek ellenállnak ennek a trendnek, végérvényesen lemaradnak a versenyben, sokkal érdekesebb, hogy maguk az érintettek hogyan látják saját helyzetüket.
A diszrupció a jelen
A Fujitsu a közelmúltban készített egy felmérést, amelyben közel 1200 vállalati felsővezetőt kérdeztek meg arról, hogyan hat vállalatukra a digitális transzformáció. A kutatásba kilenc országot vontak be – az Egyesült Államok és Ausztrália mellett hét európai országot (Finnország, Franciaország, Németország, Olaszország, Spanyolország, Svédország) –, így némileg más képet mutathat, mint a magyar valóság. Ugyanakkor a hazai cégek sem hagyhatják figyelmen kívül a nemzetközi trendeket.
A kutatásból az derült ki, hogy megkérdezett vezetők többsége nagyon is tisztában van azzal, hogy lépni kell ebbe az irányba. A kutatás talán két legfontosabb megállapítása, hogy a diszrupció már a jelen problémája, valamint hogy a technológia központi szerepet kap a piaci versenyben.
Ugyanakkor – épp a diszruptív technológiák terjedése miatt – felértékelődik az ezzel kapcsolatos szakértelem, amit elsősorban a technológiai partnereiktől várnak a vállalatok döntéshozói. Nem csak az egyes technológiák bevezetéséhez, hanem már a digitális stratégia kialakításához is igénylik a külső partneri támogatást.
Öt év múlva minden más lesz
A cégvezetők fele egyébként már most is tisztában van azzal, hogy a digitális átalakulás gyökeres változásokat hoz: 52 százalékuk szerint ugyanis ennek következtében szervezete 2021-re nem fog létezni a jelenlegi formájában. A digitalizáció hatását pedig szinte minden válaszadó érzi. 98 százalékuk ezt saját szervezetében is érzékeli, és 92 százalékuk azt is felismerte, hogy szervezetének fejlődnie kell ahhoz, hogy sikeres maradhasson. Szintén a többség, a válaszadók 75 százalék véli azt, hogy iparága alapjaiban fog megváltozni öt éven belül.
Tehát az látható, hogy a többség érzékeli a változásokat, azt, hogy az üzleti modellek, az árbevételi források, a működés, a folyamatok, az ügyfélkapcsolatok, a szolgáltatások mind-mind átalalkulnak. Ez, illetve a változás sebessége azonban sok vezetőben kelt aggodalmat. Miközben a vezetők többsége látja a potenciális előnyöket – 80 százalékuk pozitív tényezőként értékeli a ditiális transzformációt –, harmaduk (33 százalék) örülne annak, ha nem érezné saját bőrén a digitális átalakulás hatását.
A statupok felértékelődtek
A digitális átalakulás irányát nagyjából a válaszadók közel fele (45 százalék) szerint a felsővezetők (a vezérigazgatói vagy vezetői csapat) jelöli ki proaktívan. A külső kényszernek is nagy szerepet tulajdonítanak: 45 százalékuk szerint az ügyfelek igényei, és harmaduk (31 százalék) szerint pedig a versenytársak lépései a döntőek.
Abban azonban önkritikusak voltak a válaszadók, hogy vezető szerepet töltenek-e be ebben a folyamatban. Csupán 12 százalékuk nevezte meg saját vállalatát arra a kérdésre, hogy milyen szervezetek az élharcosai a digitális forradalomban a saját iparágban. A legtöbben (45 százalék) a szektoron kívüli startupokat említette első helyen.
Ezzel összhangban a válaszadók 72 százaléka szerint a vállalati stratégia szerves részévé kell tenni az együttműködést azokkal a szervezetekkel, amelyek segítséget tudnak nyújtani a digitális transzformációban. Ebben a folyamatban felértékelődött a technológia: 73 százalékuk szerint ugyanis az határozza meg, hogy képes lesz-e a szervezet boldogulni a digitális világban. Közel ennyien (67 százalék) elengedhetetlennek tartják ehhez a külső technológiai szakértők együttműködését. Minden jó lehetőségeket ad a technológiai szállítóknak, ha képesek igazodni a vállalatok igényeihez.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak