Mit jelent a diszruptív technológia? És mi köze a digitális átalakuláshoz. Pajor Gábor (EY) írása.

"Disruptive technology" – ezt a kifejezést, vagy ha úgy tetszik, szlogent, egyre többször hallhatjuk IT-szállítóktól és a médiából is, és akkor még nem beszéltünk az elv a fizikai megtestesüléseiről, mint például a cloud, a mobil vagy az "internet of everything".

A disruptive jelző a kreatív szétrombolásra utal, azaz olyan megoldások alkalmazására, melyekben az új technológiák és üzleti modellek lebontják a meglévő módszereket, akár gyökeresen átalakítják azokat, és így hatnak a termékek, szolgáltatások üzleti értékére. Jó példa erre az Amazon megjelenése, mely annak idején felforgatta a média- és könyvpiacot új megoldásaival. Ma ez a technológia leginkább digitális jelleget ölt.

Pajor Gábor
üzleti intelligencia szakértő,
Informatikai Kockázatkezelési és Tanácsadási Szolgáltatások, EY

A digitális technológia segítségével az információ olyan mértékű terítésére van lehetőség, amely a vásárlói szokásokat és vevői igényeket alapvetően változtatja meg. Ezek együttesen óriási adatmennyiséget generálnak (big data), amelyet feldolgozva olyan új információkhoz jutunk, amelyeket korábban elképzelni sem tudtunk.

Feltárulnak a rejtett összefüggések

A diszruptív technológia láthatóvá tesz piaci trendeket, rejtett összefüggéseket, vásárlói igényeket és véleményeket, ennek köszönhetően nemcsak marketing vonalon, hanem termelési szinten is megvalósítható a termékek és szolgáltatások személyre szabása, ami jelentős vásárlóerőt és vevői elégedettséget gerjesztő tényező.

Ma már tények is alátámasztják, hogy az új technológiák kreatív használói képesek hatékonyan és jövedelmezően kihasználni a "rombolásból" származó előnyöket. Ilyen tény például, hogy a Fortune 500-as lista tagjainak 52 százaléka kicserélődött 2000 óta, és ugyanezt jelzi a startupok nyilvánvaló előretörése és látványos jövedelmezősége (Google, Facebook) is.

A feltörekvő piaci szereplők olyan új üzleti stratégiákat alkalmaznak, melyek a lehető legnagyobb mértékben használják az új technológiákat és a személyre szabott funkciókat: nemcsak vevőik, hanem belső munkatársaik, dolgozóik és beszállítóik felé is.

A digitális átalakulás legfontosabb mozgatórugói egyfelől a tájékozottabb és jóval több ismerettel rendelkező vásárlók, a digitális technológiák iránti növekvő bizalom, az erőforrások szélesebb körű elérése, a globalizáció és termelési rugalmasság, illetve az alacsonyabb belépési szint a piacokra. Szintén az átalakulást hajtja előre az új üzleti modellek, új piaci csatornák és munkamódszerek megjelenése, az állandó innováció, és nem utolsó sorban a változó jogszabályi és adókörnyezet is.

Erre a sokváltozós függvényre, melynek elemei az időben nem évek, hanem hetek-hónapok alatt alakulnak át, az agilis megközelítés látszik a leginkább célravezetőnek.

(Az ábra a képre kettintva nagyítható)
A folyamatos kihívásokra folyamatos innovációval lehet hatékonyan válaszolni, mely az új megoldásokat kialakítja. A teszt fázist gyors élesbe állítás követi. Minden területen ki kell használni a digitális technológia előnyeit, ezeket rendszerbe kell kapcsolni, amelyet a digitális program menedzsment fog össze. A szervezeti változásoknak az innovációt és motivációt kell szolgálnia, személyre szabott megoldásokkal.

Mindezek együttesen biztosíthatják a cég helytállását, növekedését, optimális és folyamatos működését, megfelelőségét és védelmét.

A fentiekben vázolt modell olyan, mint egy élő organizmus, amely a napi kihívásokra megfelelő válaszokat képes adni. A digitális stratégia nagymértékben elősegíti, hogy ne elszenvedői, hanem irányítói legyünk azoknak a változásoknak, amelyeket amúgy sem kerülhetnénk el.

A modellt megvalósító vezetők és szakemberek először kialakítják az üzleti célok eléréséhez szükséges digitális elképzeléseket, azonosítják és felhasználják a digitális lehetőségeket (mérséklik az ezzel járó veszélyeket), megtervezik a digitális környezetet (ökoszisztémát). Majd az elképzelések megvalósítására stratégiai menetrendet (roadmap) készítenek, vállalati konszenzust alakítanak ki a digitális elképzelésekkel kapcsolatban, végül pedig létrehozzák és üzemeltetik az ökoszisztéma elemeit, összhangban a vállalati célokkal.

Tervszerűen alkalmazkodni

Ahogy a digitális vállalati stratégia alkalmazkodik a környezethez, úgy a fenti modellt is folyamatosan igazítani kell a változó világhoz. Ezt szolgálják a napi gyakorlatból szerzett tapasztalatok, a technológiai változások folyamatos monitorozása és a szükséges változtatások gyors és tervszerű alkalmazása.

Azok a cégek, amelyek egyelőre csak halogatják az első lépéseket, és még elméletben sem kezdtek el foglalkozni a változó piaci környezet kihívásaival, elsőkből rövid időn belül sereghajtóvá válhatnak. Érdemes hát cselekedniük, mert a digitális átalakulás még nem ért véget, éppen csak elkezdődött.

Piaci hírek

Az amerikaiak elzavarnák az MI-t az atomfegyverek környékéről

Az Egyesült Államok szerint legalább az ENSZ BT állandó tagjai világossá tehetnék, hogy nem bízzák mesterségesintelligencia-rendszerekre a nukleáris fegyverek bevetéséről szóló döntéseket.
 
Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.