A Reuters által elvégzett összeadás végeredménye szerint közel egy "alphabetnyi" dollár ég el 2030-ig.

Közel 1,2 ezermilliárd dollárt fektetnek 2030-ig elektromos járművek (EV) fejlesztésére és gyártására, akkumulátorokra és nyersanyagokra a nagy autógyártók. Ezt a számot a Reuters olvasta ki a vállalatok nyilvánosan elérhető adataiból és publikált terveiből, előrejelzéseiből (és mellékelt hozzá egy impresszív infografikát is, amelyben felvázolnak különböző forgatókönyveket az EV-ökoszisztéma jövőjét illetően).

Az autógyártók azzal számolnak, hogy 2030-ban már nagyjából 54 millió akkumulátoros EV gördül le a gyártósorokról, ami a teljes járműgyártás több mint felét teszi ki. Ha ez megvalósul, az azt jelentené, hogy az évszázad közepére az utakon futó autók kb. 60-70 százaléka lehet EV. A növekedést persze akkumulátorgyártási kapacitással is le kell követni: 2030-ig az iparág 5,8 terawattóra akkumulátorgyártási kapacitás telepítését tervezi. (Összehasonlításként: az USA teljes elektromosenergia-igénye 2021-ben 3930 terawattóra volt.)

Lehet fogadni, ki mondta be a legnagyobbat

Gyártókra lebontva is tanulságosak a 2030-ra kitűzött célok. Az legmerészebb tervei a Teslának vannak (az persze köztudott, hogy Elon Musk Münchhausen báró után a világ második legjelentősebb – de mindenképpen a leggazdagabb –  nagyotmondója): 2030-ban 20 millió EV-t gyártanának (ehhez kb. 3 terawattóra akkumulátor kell). Musk belengette, hogy készítenek majd low budget modelleket is (érts: fele annyiba kerül, mint egy Model 3, ami jelenleg 22 millió forintnál indul).

A Reuters nem minősíti a Tesla terveit, csak megjegyzi, hogy ez azt jelentené, hogy a következő nyolc év alatt képes a jelenlegi több mint 13-szorosára növeli a termelését (idén kb. 1,5 millió járművet akarnak eladni). Ekkora kapacitásnövelésnek a költsége több százmilliárd dollár.

A Volkswagen, melynek valószínűleg némileg jobban szervezett a gyártása, és nagyobb is a gyártási kapacitása, mint a Tesláé, 100 milliárd dollárt szán EV portfóliójának bővítésére. A tervek része, hogy hatalmas akkumulátorgyárakat építenek Európában és Észak-Amerikában, sőt az összegnek a kulcsfontosságú nyersanyagok beszerzését is fedeznie kellene.

A Toyota 70 milliárd dollár elkötését tervezi. A japán gyártó úgy számol, hogy 2030-ban már legalább 3,5 millió akkumulátoros EV modellt értékesít. Legalább 30 modell tervezése van folyamatban, és a tervek szerint a teljes Lexus-családot áttervezi EV-vé.

A Ford Motor folyamatosan növeli az új EV-kre fordított kiadásait. A jelenlegi nyilvánosan elérhető tervekben 50 milliárd dollár elkötése szerepel 2030-ig. Ebből mintegy 240 gigawattóra akkumulátorgyártási kapacitás épül majd, és 2030-ra évi 3 millió EV modellt szeretnének gyártani – ez a Ford teljes gyártási volumenének a fele lesz.

A Mercedes 47 milliárd dollárt tervez elkölteni EV-fejlesztésre és -gyártásra. Érdekes, hogy a modellfejlesztésekre menne a kisebb része, és kétharmadát költené arra, hogy 200 gigawattórára növelje globális akkumulátorgyártási kapacitását.

A BMW, a Stellantis és a General Motors egyaránt 35 milliárd dollár fejlesztéssel tervez. Közülük a 16 márkát összefogó (az Alpha Romeótól a Peugeot-on át az Opelig) Stellantis szintén az akkumulátorgyártási kapacitását bővítené, a pénz jelentős részéből 400 gigawattóra gyártási kapacitást építene ki.

2030-ig a magyar autóipar is átáll

Ezek a tervek a magyar ipart is érintik. A BMW Debrecenbe tervezett gyára, amely elvileg 2025-ben kezdi meg a termelést, már a tisztán elektromos hajtású Neue Klasse modellcsaládot gyártja majd. Az Audi lassabban vált, az első EV-k 2029-ben gördülhetnek le a győri gyártósorokról. A Mercedes előrébb jár: a kecskeméti gyárban kereken egy éve jött le a szalagról az első tisztán elektromos hajtású autó, egy Mercedes EQB SUV (lásd cikkünk címlapképét), de pár hete az is felröppent, hogy a Riviannal közös elektromos furgongyártást is Magyarországra hozza a német vállalat.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.