Olyan gyártástechnológiára találtak, amivel akár harmadolhatók a karbonmentes üzemanyag költségei.

Újra megmutatták a Japánok, hogy nem véletlenül óvatoskodnak az elektromobilitás felé vezető úton. Úgy tűnik, ismét sikerült közelebb jutniuk ahhoz, hogy versenyképesebb legyen a hidrogénhajtás. Az Eneos japán energetikai vállalat és a petrolkémiai létesítmények tervezésére specializálódott Chiyoda olyan hidrogén-előállító üzemet épít, amely a jelenleginek a harmadára csökkentené a legkörnyezetkímélőbb üzemanyag gyártási költségei, számolt be a Nikkei. Ez óriási áttörést jelentene a CO2-kibocsátás csökkentését célzó törekvésében.

Még mindig nem olcsó, de...

A projektet a japán kormány is erősen szorgalmazza. Az Eneos és a Chiyoda közös üzemének célkitűzése ugyanis az, hogy hamarabb elérje azt a költségszintet, amit a kormány 2030-ra kitűzött. Jelenleg mintegy 1100 jen (kb. 3000 forint) a hidrogén üzemanyag kilónkénti ára Japánban. A kormány az évtized végére szeretné elérni, hogy az előállítása ne kerüljön többe kilónként 330 jennél (kb. 900 forint), míg a távlati cél a 220 jenes árplafon.

A költségcsökkentés kulcsa egy olyan elektrolízis-technológia, ami hatékonyabbá teszi a víz bontását. A hidrogén üzemanyagként való hasznosításának a gyenge pontja ugyanis az, hogy a legegyszerűbben vízből állítható elő (ahogy elégetésével H2O, azaz víz keletkezik) elektrolízissel. A folyamat egyszerű, de egy gyenge pontja: több energiát kell beletenni az elektrolízisbe, mint amennyi energia a kinyert hidrogénből nyerhető. Aztán jön a szállítás problémája: speciális szállítóeszköz kell hozzá, ugyanis a biztonságos szállításhoz mínusz 235 Celsius-fokra kell hűteni.

Az Eneos és Chiyoda kifejlesztett egy olyan eljárást, ami egyszerre elektrolizál vizet és toluolt (más néven metilbenzol), és nem tiszta hidrogént állít elő, hanem első lépésben metilciklohexánt (akit mélyebben érdekelnek a kémiai részletek, többek között itt mélyedhet el bennük középiskolás fokon). A metilciklohexán viszont már szobahőmérsékleten szállítható, és egy következő lépésben, a felhasználás helyéhez közelebb könnyen előállítható belőle a tiszta üzemanyag. Mindent összevetve a folyamat jóval olcsóbb és rugalmasabb lesz a jelenleg alkalmazott eljárásoknál.

Mivel a folyamatnak továbbra is jelentős az elektromosenergia-igénye, fontos, hogy azt megújuló forrásokból nyerjék. A létesítmény területigénye kb. 1 négyzetkilométer, de a két vállalat szakértői szerint kombinálható lenne napenergia-farmmal is. Utóbbi esetben azonban már több mint 60 négyzetkilométert foglalna el. A jelenlegi beruházás költsége egyébként 400 milliárd jen (közel 1100 milliárd forint) lesz. Az üzem évente 300 ezer tonna hidrogént tud majd előállítani (nagyjából egy átlagos atomreaktor éves teljesítményével egyenértékű energia).

Közvetlenül vagy közvetve?

Az azonban még kérdéses, hogy a milyen formában alkalmazzák a hidrogént. A Toyota, amely az egyik legelkötelezettebb híve a hidrogénhajtásnak, a jelenlegi leghatékonyabb megoldást választotta. A világ első sorozatgyártású hidrogéncellás autóját, a Mirait ugyanis valójában elektromotor hajtja, az akkumulátort azonban egy hidrogén-üzemanyagcella tölti menet közben. Nem véletlen, hogy egyelőre az autógyártók többsége ezt az utat követi. A koncepció előnye, hogy nem kell új, hidrogénhajtású motort tervezni, de az elektromos hajtás hátrányaival, például a töltés időigényével sem is kell foglalkozni. Ezért azonban súlyos árat kell fizetni, az idén áprilistól Magyarországon is kapható Mirai alapmodelljének listaára 26 millió forint.

Vannak azonban olyan kísérletek is, hogy a hidrogéncella és a meghajtás közül kiiktassák az akkukat. A BMW már 2005 és 2007 között gyártott egy kis szériás hidrogén/benzin hibridet, a BMW Hydrogen 7-et. Kiderült azonban, hogy a hidrogénes belső égésű motor, ami a dizelmotorok működési elvét követi, messze elmarad hatékonyságban a benzines erőforrásoktól. De ez a jövőben változhat, legalábbis a mérnökök dolgoznak rajta.

Mobilitás

Nem sok mindenkit érdekel az Apple szuperszemüvege

A beszámolók alapján elolvadt az érdeklődés a Vision Pro headsetek iránt, az Apple néhány üzletében szinte nem is keresik a gyártó legújabb hardveres termékét.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.