Önvezető járművek számára használható különleges úthálózatot szeretne létrehozni a japán kormány. Minderről tegnap, egy digitális kormányzásról és pénzügyi reformokról szóló tegnapi eseményen beszélt az országot irányító Kisida Fumio. A miniszterelnöki hivatal által kiadott összefoglaló szerint Kisida nyár végére már egy olyan alapvető tervet szeretne látni, ami kijelölné az autonóm logisztikai hálózat múködési kereteit, beleértve a lehetséges nyomvonalak kiválasztását is.
Ahogy a Register beszámolója is megjegyzi, a konkrét technológiai megvalósításról és egyéb részletekről egyelőre nem sokat lehet tudni. A kormányzati tájékoztatás szerint a terv leginkább a zsúfolt utak tehermentesítést célozz, ám a helyi média értesülései szerint a projektre részben a krónikus sofőrhiány miatt van mihamarabb szükség.
Japánban az utóbbi években általános probléma lett a munkaerőhiány, amit többek között a társadalom elöregedése váltott ki. Ráadásul egy sor politikai döntés még súlyosbítja is a helyzetet. Például a közelmúltban csökkentették a törvényileg szabályozott maximális munkaidőt, amivel az emberek életminőségének és biztonságának javítását szeretnék elérni a jogalkotók. (Így nem csoda, hogy mesterséges intelligencia bevetésével próbálják támogatni a randizást.)
Tervek és (rém)álmok
A nagyszabású hétfői kormányzati megbeszélésen a miniszterelnök a drónok és autonóm járművek használatát általában szabályozó keretrendszerek kidolgozására is felszólította az illetékeseket. Kisida ezen felül a kormányzati szolgáltatások nagyobb mértékű digitalizálását is szeretné elérni. Ennek keretében várható a kormányzati űrlapok szabványosítása, az iskolák digitalizálása és az e-receptek bevezetése. De ugyancsak napirendre kerül a helyi önkormányzatok által használható szabványos rendszerek kidolgozása, ami a remények szerint az ottani digitalizációs folyamatokat tudná olajozottabbá tenni.
Mindez papíron szépen hangzik, de ahogy az más országokban sem ritka, Japánban is volt már rá példa, hogy a nagyívű politikai nyilatkozatokat nem fedte le maradéktalanul az, ami végül ennek kapcsán ténylegesen megvalósult. A személyi igazolványok felokosítása például egy hosszú évekig húzódó, hibáktól hemzsegő, adatszivárgással súlyosbított vesszőfutás lett, ami miatt tavaly bocsánatkérésként az illetékes miniszter több havi fizetéséről is lemondott.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak