Az IBM által tervezett, mesterséges intelligenciával hajtott Mayflowernek ez volt a második kísérlete, ami ezúttal sikeres volt, bár nem teljesen úgy, ahogyan elképzelték.

Az eredeti Mayflower 1620-ban szállította az angliai Plymouthból az amerikai Massachusettsbe az angol puritánok első csoportját, természetesen még emberi legénységgel. A róla elnevezett 50 láb hosszú, legénység nélküli tengeri drón viszont már a mesterséges intelligencia és az edge computing fejlesztéseire támaszkodva navigál, nemrégiben pedig megpróbálta önállóan teljesíteni ugyanazt az utat, amelyet elődje több mint 400 évvel ezelőtt megtett. A hajó építése 1,3 millió dollárba került, és a ProMare nonprofit tengerkutató szervezet tulajdonában van, míg vezérlését az IBM-mel együttműködve fejlesztik.

A vállalkozást ezúttal (is) különféle kihívások sújtották. Az indulást legelőször 2021 júniusára tervezték, de számos műszaki probléma miatt a hajó kénytelen volt visszatérni Plymouthba. 2022 áprilisában aztán a Mayflower újra útnak indult, hogy végül a generátor hibája miatt a portugál Azori-szigetek felé mdosítsa az útvonalát. A javítások és a május végi újraindítást követően az indítóakkumulátorok töltőáramköreivel akadtak gondok, így végül a jármű az új-skóciai Halifaxban kötött ki.

A beszámolók szerinta plymouth-i induláshoz képest több mint öt hét elteltével a modern Mayflower most is ott áll a dokkban, és végső célját ugyan még nem érte el, így is sikeresen átkelt az Atlanti-óceánon. Az világos, hogy műszakilag a hajó sok kívánnivalót hagy maga után, de az IBM szerint az autonóm rendszerek hibátlanul működtek – beleértve a MarineAI által kifejlesztett "mesterségesintelligencia-kapitányt" is.

Jól teljesítenek a tengeri robotok

A vonatkozó közlemények szerint az még túlmutat a jelenlegi MI-rendszereken, hogy a vezérlés utasítsa és irányítsa a robotikát a mechanikai javítások elvégzésére. Az viszont tény, hogy a Mayflower fedélzeti autonóm rendszerei sikeresen navigáltak az óceánban, és minden esetben jelezték is a szóban forgó műszaki problémákat, amit a fejlesztők hihetetlen eredménynek tartanak. Az eszköz ugyanis így teljesen felelős lesz a saját navigációs döntéseiért, kifinomult szoftverei segítségével pedig a vízben lévő különféle akadályokat és tárgyakat is azonosítja, legyen szó más járművekről, törmelékről, szárazföldi akadályokról vagy akár a tengeri élőlényekről.

Legutóbb tavaly júliusban írtunk egy hasonló kísérletről, amikor egy ugyancsak emberi legénység nélküli robothajó San Franciscóból Hawaiira kelt át, közben pedig nem kevesebb mint 22 ezer négyzetkilométeren fésülte át az óceán alját. A Saildrone Surveyor sikerét akkor alig egy hónappal azt követően jelentették be, hogy az IBM a Mayflower meghibásodása miatt kénytelen volt lefújni a legelső vállalkozását, és arra az évre fel is adta az Egyesült Királyságból az USA-ba vezető transzatlanti út megtételét. A korábbi előrejelzések szerint az autonóm teherhajók is egy-másfél évtizeden belül megjelenhetnek a tengereken, ami a fentiek alapján tényleg nem tűnik elképzelhetetlennek.

Cloud & big data

Ötletcunamival igyekszik megúszni az EU-s gigabüntit a Google

A Reuters értesülései szerint a keresőóriás heti rendszerességgel küldi Brüsszelbe változtatási ötleteit, amelyekkel igyekszik ledobni magáról a versenyellenes működés vádját.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.