Legutóbb tavaly nyáron írtunk először a DoNotPay nevű online szolgáltatásról, amely ingyenes jogi segítséget nyújtott a parkolócédulákkal és gyorshajtási bírságokkal pórul járt londoni és New York-i sofőröknek, vagy például a késések és kimaradó járatok miatt kártérítésre hajtó utasoknak. Az egy évvel ezelőtt feldolgozott 250 ezer beadványából 160 ezer – vagyis a beadványok közel kétharmada – bizonyult sikeresnek a parkolási bírságok ügyében, amivel a robot ügyvéd összesen 4 millió dollár körüli összeget spórolt meg a megbüntetett autósoknak az USA-ban és Nagy-Britanniában.
A szolgáltatás időközben látványosan bővítette tevékenységi körét, legfrissebb bejelentése szerint már több mint ezer témában nyújt segítséget a felhasználóknak. A parkolási és közlekedési ügyek mellett szerdai közlemény alapján a robot már a fogyasztói és munkavállalói jogok területére is kimerészkedik, nem beszélve például azokróla már régebb óta elérhető funkciójáról, amelynek értelmében a hajléktalanoknak vagy a menekültstátuszért folyamodóknak is tanácsokat ad.
Nem intelligens, de hasznos
A fogyasztói problémák spektruma a hibás termék árának visszafizetésétől egészen a főbérlővel való vitás kérdésekig terjedhet, de a rendszer most már akár a munkahelyi zaklatással kapcsolatban is képes használható támogatást adni. Az oldalt évekkel ezelőtt egyetemi hallgatóként elindtó Joshua Browder úgy látja, hogy a Messenger-alapú DoNotPay-hez hasonló robotok megjelenése a jövőben nagyban segítheti az átlagemberek jogérvényesítő képességét, ami jelenleg gyengébb a kelleténél.
A DoNotPay algoritmusát már nem nevezik minden beszámolóban a mesterséges intelligenciának, ami a chatbot képességeit tekintve elég távol állt a valóságtól. Bár a bemutatók alapján a rendhagyó módon megfogalmazott panaszokat is értelmezi (pl. a légitársaságom kicseszett velem), ez a gyakorlatban nem feltétlenül igaz, a társalgási stílussal pedig általában sem tud sok mindent kezdeni. Amikor igen, akkor viszont komoly összegeket spórolhat meg ügyfeleinek.
Browder szerint a robot ügyvéd az esetek több mint felében sikerre viszi a (nyilvánvalóan nem túl bonyolult) ügyeket, ami egy ingyenes, automatizált szolgáltatás esetében nem tűnik rossz aránynak. A szolgáltatás célja egyébként nem is az, hogy elvegye a profi jogászok kenyerét – a DoNotPay és a programozó reményei szerint sorban felbukkanó, hasonló rendszerekkel azokat célozzák, akiket kemény pénzekre vesznek le az egyébként teljesen típusos ügyekben, és az ügyvédi munka a kopipészt gombok nyomkodást jelenti.
Csak most kezdenek beérni
A felkészültség hiánya ugyanis még a legegyszerűbb jogi esetekben is sikertelenségre ítélheti a panaszosokat, akik sokszor kizárólag anyagi okokból nem vesznek igénybe szakértő segítséget. Browder ezzel kapcsolatban azt a statisztikát idézte, amelynek alapján a Nagy-Britanniában a hajléktalan fiatalok az esetek mindössze 10 százalékában kapják meg az önkormányzatoktól az őket törvényesen megillető segítséget, egyszerűen azért, mert nincsenek tisztában a szabályokkal.
A DoNotPay egy szimpla kérdés-válasz formájú adatfelvétel során gyűjti össze a szükséges információt, hogy a végén egy formailag teljesen helytálló beadványt készítsen a hozzá forduló felhasználónak. Ez a lehetőségekhez képest kiegyensúlyozza az információs asszimetriának és a fegyverek egyenlőtlenségének nevezett körülményeket. Az első arra utal, hogy az átlagember sem tanulja meg sehol, hogyan szokás levezényelni egy jogvitát, így eleve hátrányból indul; a második pedig arra, hogy a maga erőforrásaival mennyi esélye lehet a komplett jogi osztályokat működtető szervezetekkel szemben.
A kritikusok általában a kiforratlanságot emelik ki mind a DoNotPay, mind a hasonló szolgáltatások, például az ugyancsak brit LawBot esetében. Bár az ilyen kritika sok esetben jogos, a műfaj még elég új, az egyes oldalakon végigfutó ügyeknek vagy beszélgetéseknek pedig el kell érniük egy kritikus tömeget ahhoz, hogy javuljon a statisztikai alapú tanulásra is képes robotok teljesítménye.
Fontos ugyanakkor megérteni, hogy melyek a technológia korlátai, vagyis egy chatbottól felesleges elvárni, hogy a mesterséges intelligencia fejlesztéseit csillogtató felhasználói élményt nyújtson. A robotok már most is elég jók a formailag és tartalmilag is megfelelő dokumentumok vagy beadványok megszerkesztésében, és egészen biztos, hogy a következő években még jobbak lesznek. A DoNotpay a bemutatkozó videójában már most is profi:
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak