A DoNotPay szolgáltatás már fogyasztóvédelmi és munkajogi kérdésekkel, sőt a hajléktalanok vagy a menekültek problémáival is foglalkozik. Egy robothoz képest sikeresen.

Legutóbb tavaly nyáron írtunk először a DoNotPay nevű online szolgáltatásról, amely ingyenes jogi segítséget nyújtott a parkolócédulákkal és gyorshajtási bírságokkal pórul járt londoni és New York-i sofőröknek, vagy például a késések és kimaradó járatok miatt kártérítésre hajtó utasoknak. Az egy évvel ezelőtt feldolgozott 250 ezer beadványából 160 ezer – vagyis a beadványok közel kétharmada – bizonyult sikeresnek a parkolási bírságok ügyében, amivel a robot ügyvéd összesen 4 millió dollár körüli összeget spórolt meg a megbüntetett autósoknak az USA-ban és Nagy-Britanniában.

A szolgáltatás időközben látványosan bővítette tevékenységi körét, legfrissebb bejelentése szerint már több mint ezer témában nyújt segítséget a felhasználóknak. A parkolási és közlekedési ügyek mellett szerdai közlemény alapján a robot már a fogyasztói és munkavállalói jogok területére is kimerészkedik, nem beszélve például azokróla már régebb óta elérhető funkciójáról, amelynek értelmében a hajléktalanoknak vagy a menekültstátuszért folyamodóknak is tanácsokat ad.

Nem intelligens, de hasznos

A fogyasztói problémák spektruma a hibás termék árának visszafizetésétől egészen a főbérlővel való vitás kérdésekig terjedhet, de a rendszer most már akár a munkahelyi zaklatással kapcsolatban is képes használható támogatást adni. Az oldalt évekkel ezelőtt egyetemi hallgatóként elindtó Joshua Browder úgy látja, hogy a Messenger-alapú DoNotPay-hez hasonló robotok megjelenése a jövőben nagyban segítheti az átlagemberek jogérvényesítő képességét, ami jelenleg gyengébb a kelleténél.

A DoNotPay algoritmusát már nem nevezik minden beszámolóban a mesterséges intelligenciának, ami a chatbot képességeit tekintve elég távol állt a valóságtól. Bár a bemutatók alapján a rendhagyó módon megfogalmazott panaszokat is értelmezi (pl. a légitársaságom kicseszett velem), ez a gyakorlatban nem feltétlenül igaz, a társalgási stílussal pedig általában sem tud sok mindent kezdeni. Amikor igen, akkor viszont komoly összegeket spórolhat meg ügyfeleinek.

Browder szerint a robot ügyvéd az esetek több mint felében sikerre viszi a (nyilvánvalóan nem túl bonyolult) ügyeket, ami egy ingyenes, automatizált szolgáltatás esetében nem tűnik rossz aránynak. A szolgáltatás célja egyébként nem is az, hogy elvegye a profi jogászok kenyerét – a DoNotPay és a programozó reményei szerint sorban felbukkanó, hasonló rendszerekkel azokat célozzák, akiket kemény pénzekre vesznek le az egyébként teljesen típusos ügyekben, és az ügyvédi munka a kopipészt gombok nyomkodást jelenti.

Csak most kezdenek beérni

A felkészültség hiánya ugyanis még a legegyszerűbb jogi esetekben is sikertelenségre ítélheti a panaszosokat, akik sokszor kizárólag anyagi okokból nem vesznek igénybe szakértő segítséget. Browder ezzel kapcsolatban azt a statisztikát idézte, amelynek alapján a Nagy-Britanniában a hajléktalan fiatalok az esetek mindössze 10 százalékában kapják meg az önkormányzatoktól az őket törvényesen megillető segítséget, egyszerűen azért, mert nincsenek tisztában a szabályokkal.

A DoNotPay egy szimpla kérdés-válasz formájú adatfelvétel során gyűjti össze a szükséges információt, hogy a végén egy formailag teljesen helytálló beadványt készítsen a hozzá forduló felhasználónak. Ez a lehetőségekhez képest kiegyensúlyozza az információs asszimetriának és a fegyverek egyenlőtlenségének nevezett körülményeket. Az első arra utal, hogy az átlagember sem tanulja meg sehol, hogyan szokás levezényelni egy jogvitát, így eleve hátrányból indul; a második pedig arra, hogy a maga erőforrásaival mennyi esélye lehet a komplett jogi osztályokat működtető szervezetekkel szemben.

A kritikusok általában a kiforratlanságot emelik ki mind a DoNotPay, mind a hasonló szolgáltatások, például az ugyancsak brit LawBot esetében. Bár az ilyen kritika sok esetben jogos, a műfaj még elég új, az egyes oldalakon végigfutó ügyeknek vagy beszélgetéseknek pedig el kell érniük egy kritikus tömeget ahhoz, hogy javuljon a statisztikai alapú tanulásra is képes robotok teljesítménye.

Fontos ugyanakkor megérteni, hogy melyek a technológia korlátai, vagyis egy chatbottól felesleges elvárni, hogy a mesterséges intelligencia fejlesztéseit csillogtató felhasználói élményt nyújtson. A robotok már most is elég jók a formailag és tartalmilag is megfelelő dokumentumok vagy beadványok megszerkesztésében, és egészen biztos, hogy a következő években még jobbak lesznek. A DoNotpay a bemutatkozó videójában már most is profi:
 

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.