Bár az okostelefonok használatával kapcsolatos problémák bőven nem az iskolában kezdődnek, mindenhol napirenden van az ottani felhasználás szabályozása, miután az otthonról hozott digitális eszközök láthatóan elvonják a figyelmet az órákon, megnehezítik a tanárok munkáját, és az egyre látványosabb függőségen túl a trükközésre vagy a zaklatásra is új lehetőségeket teremtenek. Másfelől az okostelefonok hasznos tanulási eszközök is lehetnek, sok esetben pedig a szülők számára is nélkülözhetetlennek tűnnek, így a megoldás valószínűleg sokkal összetettebb megközelítést igényel majd az egymás hátán megírt és sietve elfogadott törvényjavaslatoknál.
Ettől függetlenül sok helyen tervezik, sőt esetenként már be is vezették azokat a korlátozásokat, amelyeket eddig csak a házirend szintjén lehetett érvényesíteni, nagyjából egy szinten a térd fölé érő szoknyák üldözésével. Az új szabályok viszont már az iskolai dolgozókat is felruházzák az eddigienknél jobban meghatározott jogokkal. Az ideheza júniusban elfogadott salátatörvény vonatkozó rendelkezései például lehetőséget adnak a tanároknak és az iskolaőröknek a tanulók csomagjának és a tárolóhelyiségeknek az átvizsgálására, egységes szabályozás alá vonva a korlátozás alá eső tárgyak kezelését, amelyek körét egy későbbi rendeletben pontosítják majd.
Az elmélet jobban néz ki a gyakorlatnál
Az Axios múlt heti összeállítása is arra mutat, hogy az oktatásban dolgozók általában helyeslik a szabályozás céljait, bár attól nyilván nincsenek elragadtatva, ha a jövőben az okostelefon-csempészetet is nekik kell ellenőrizniük. Azzal a legtöbben egyetértenek, hogy az ilyen eszközöknek nincs sok keresnivalójuk az iskolákban, de azon sem érdemes vitatkozni, hogy az okostelefonok a modern élet szerves és sok esetben hasznos részét képezik. Így a zéró tolerancia helyett érdemes lenne az optimális használatukat is vizsgálni (lásd iskolai laptopok), a jelenleginél sokkal nagyobb hangsúlyt fektetve az okos és biztonságos internethasználat oktatására.
Miután a cikkben igyekeztek konkrét esetekkel bemutatni az érme mindkét oldalát, a Boston College gyermekpszichológus professzorát is idézik, aki szerint lassan foglalkozni kellene egy középutas megoldás kidolgozásával – vagyis olyan keretek kialakításával, amelyek között bizonyos célból beengednék a telefont az osztályterembe, más esetekben pedig kizárnák onnan. Az általános tilalommal ugyanis lemondanánk az egyik leghatékonyabb oktatási eszközről is, a telefonfüggőséget és a hozzá kapcsolódó egyéb problémákat pedig nem a kilenctől kettőig szóló tiltással fogjuk tudni kezelni. Kérdés persze, hogy pontosan milyenek lennének ezek a jól működő középutas megoldások, és ameddig nem születnek meg, addig miért kellene annyiban hagyni az egészet.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak