A kutatócégnél ez az ötödik év, hogy kijön a legnagyobb forgalmú webáruházak rangsorával. A korábbi években ez meglehetősen egyhangú képet mutatott - legalábbis ami az éllovas kilétét illeti. Idén azonban megtört a jég: a magyar online vásárlók 2018-ban az eMAG webáruházában költötték a legtöbbet. Igaz, ez az időközben bejelentett fúzió miatt tulajdonképpen csak házon belüli cserét jelent.
Csak a netre fókuszál az első
Az idei, azaz a tavalyi áruforgalmon alapuló lista egyik érdekessége, hogy az első helyet végre megkaparintó eMAG az egyetlen áruház a top10-ben, amelyik kizárólag online értékesítési csatornával rendelkezik. Minden más nagypályás játékosnak van a webshop mellett fizikai üzletlánca, eladási pontja is. A második helyre szorult Extreme Digital az eMAG-hoz hasonlóan széles termékkört kínál webplázájában, míg a harmadik Media Markt kifejezetten a műszaki cikkekre koncentrálva tudott nagy forgalmat realizálni.
A webáruházak magyarországi erőviszonyait viszont alaposan átrajzolhatja az, hogy a két első helyen végzett szereplő portfóliója egy fúzió keretében egy kézbe kerülhet. A két hónapja bejelentett egyesülés a várakozások szerint a harmadik negyedévben zárulhat le hivatalosan, amennyiben azt a versenyhivatal is jóváhagyja.
A friss toplistán szereplő első 10 webáruház a tavalyi év során együttesen mintegy nettó 150 milliárd forint forgalmat realizált online értékesítésből. Ehhez a bevételhez összesen több mint 5 millió sikeres tranzakció társult. A legnagyobb tíz szereplő a teljes piac 35 százalékát tette ki, ami 2 százalékpontos csökkenést mutat az egy évvel korábbi eredményekhez képest. A legnagyobb webáruházak esetében a növekedési dinamika alacsonyabb a piaci átlagnál, az első 10 összesített forgalma csupán 11 százalékkal nőtt egy év alatt, miközben a hazai online kiskereskedelem 17 százaléknyit bővült.
Van mozgás, de nehéz az elitbe jutni
Bár a GKI Digital listája hagyományosan alig változik a nevek tekintetében, a helyezésekben mindig tetten érhetők változások. Ez igaz volt a tavalyi eredményekre is: a lista szereplőinek egy része 2018-ban kiemelkedő bővülést tudott elérni, ám több kereskedő stagnálást, vagy akár forgalmi visszaesést volt kénytelen megélni.
Az elmúlt években egyértelművé vált, hogy a 10 legnagyobb forgalmú webáruház közé nem könnyű bejutni. Ez a tavalyi listához hasonlóan idén is csak egy szereplőnek sikerült: 2018-as online értékesítési eredményei alapján a lista 7. helyére került a Magyar Telekom online shopja. Az összesített 7. pozíció mellett egyben a Telekom a legnagyobb forgalmú online mobiltelefon- és tablagépértékesítő is a mezőnyben.
Erősödő FMCG
A gyorsan mozgó napi fogyasztási cikkek (FMCG) internetes értékesítésében még mindig hatalmas kiaknázatlan potenciál van, elég, ha csak a földrajzi lefedet(tlen)ségre gondolunk. Ugyan az első tízbe 2018-ban csak a Tesco fért be, ez a jövőben könnyen változhat. Az ország legnagyobb kiskereskedője ugyanis a saját szektorában egyre erősebb konkurenciával néz szembe. Az Auchan Online működésének második teljes évében a 14. helyig tudott növekedni, miközben a G’Roby és a Prima Online mellett 2019 áprilisban elindult a SPAR online áruháza is.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak