Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság azt vizsgálja, lehet-e autó kijelzőjén videójátékot játszani. Az autó természetesen a Tesla.

Unalmasnak tartja autópályán vezetni? Választhat, hogy például Sky Force Reloadeddel vagy pasziánsszal üti el az időt... Már ha Teslája van. Az AP hírügynökség számolt be arról a vizsgálatról, amit emiatt a lehetőség miatt indított az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság, az NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration).

Az amúgy köztudott volt, hogy lehet játszani a Tesla érintőkijelzőjén, sőt már olyan játékok is megjelentek, amiket az autó kormányával és pedáljaival lehet irányítani (pl. a Beach Buggy Racing 2: Tesla Edition, videós beszámoló itt). Ezzel lehet elütni az időt például az autó töltésekor.

Egy portlandi újságíró, Vince Patton azonban olyan videókat is talált a YouTube-on, amiken Tesla-sofőrök menet közben játszottak. Azt azonban egyelőre nem sikerült kiderítenie, hogy ezt a lehetőséget pontosan mikor, melyik szoftverfrissítésével engedélyezte a gyártó.

Patton számára, bár maga egy 2021-es Tesla Model 3 boldog tulajdonosa, ez a lehetőség újdonság volt, ezért egy zárt parkolóban kipróbálta, és játszott egy Sky Force Reloadedot meg néhány parti pasziánszt, miközben körözött. De akár a neten is böngészhetett vezetés közben. Mivel az újságíró szerint ez életveszélyes, NHTSA-hez fordult, kérve a lehetőség betiltását.

Tárgyalunk... valamiről...

Az AP megkereste a hivatalt, de az NHTSA szóvivője részleteket nem, csupán annyit árult el, hogy egyeztetnek a funkcióról a Teslával. Emellett felidézte az amerikai járműbiztonságra vonatkozó törvény idevágó passzusát, amely tiltja olyan járművek értékesítését, amelyek tervezési hibái indokolatlan biztonsági kockázatot jelentenek. (Itt nem tervezési hibáról van szó.) A Tesla pedig értelemszerűen nem válaszolt, mivel nincs is PR részlege, miután azt az iparágban egyetlenként tavaly felszámolta - mintegy deklarálva, hogy a jövőben nem kíván szóba állni a sajtóval.

Az NHTSA egyébként már vizsgálja a Tesla jelenlegi Autopilot rendszerét, illetve teszteli azt a szoftverét is, amely teljes önvezetést ígér, valamint elemzi az interneten keresztüli szoftverfrissítés lehetséges biztonsági kockázatait. Ami a jelen esetet illeti, az NHTSA azt nyilatkozta, hogy kiadott egy nem kötelező ajánlást a gyártóknak, amely segít meghatározni, hogy egy adott funkció zavarja-e menet közben az autó vezetőjét. És ha igen, akkor azt az ajánlás szerint közlekedés közben le kell tiltani.

Jelenleg egyébként meglehetősen gyakori oka a halálos közlekedési baleseteknek, hogy valami elvonja a vezető figyelmét. 2019-ben a halálos baleseteknek csak a 9 százalékát sorolták ebbe a kategóriába (3100 baleset), de biztonsági szakértők szerint valójában a balesetek sokkal nagyobb aránya vezethetők vissza erre.
 

Vince Patton bemutatja: Sky Force Reloaded a Teslában


A videójáték aktiválásakor amúgy a Tesla rendszere rákérdez, hogy utasként aktiváltuk-e a játékot, de azt már nem ellenőrzi, hogy igazat mondunk-e. Patton szerint egyébként a játék akkor is zavarja a sofőrt, ha a mellett ülő utas játszik, mert ugyanazon a kijelzőn jelennek meg az autóra vonatkozó információk, csak jóval kisebb helyen, és zavaró környezetben.

Egy autóbiztonsági nonprofit szervezet vezetője azt írta az AP-nek, hogy számára nem kérdés: biztonsági kockázat, ha a vezető mellett ülő utas játszik. Szerinte az NHTSA közelmúltbeli nyilatkozataiból azt lehet kiolvasni, hogy a Tesla funkciója mind szellemében, mind betű szerint sérti az NHTSA vezetők figyelmének elterelésére vonatkozó irányelveit és a törvényt.

A hivatalnak egyébként jogában áll ezeket a járműveket hibásnak nyilvánítani és visszahívásukat kérni.

Konzumer tech

A testkamerák felvételei alapján készítene rendőrségi jelentéseket az MI

Pontosabban a Draft One nevű MI-alkalmazás fejlesztője, aki szerint jó ötlet rábízni az ilyesmit a totál megbízhatatlan mesterséges intelligenciára.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.