Unalmasnak tartja autópályán vezetni? Választhat, hogy például Sky Force Reloadeddel vagy pasziánsszal üti el az időt... Már ha Teslája van. Az AP hírügynökség számolt be arról a vizsgálatról, amit emiatt a lehetőség miatt indított az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság, az NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration).
Az amúgy köztudott volt, hogy lehet játszani a Tesla érintőkijelzőjén, sőt már olyan játékok is megjelentek, amiket az autó kormányával és pedáljaival lehet irányítani (pl. a Beach Buggy Racing 2: Tesla Edition, videós beszámoló itt). Ezzel lehet elütni az időt például az autó töltésekor.
Egy portlandi újságíró, Vince Patton azonban olyan videókat is talált a YouTube-on, amiken Tesla-sofőrök menet közben játszottak. Azt azonban egyelőre nem sikerült kiderítenie, hogy ezt a lehetőséget pontosan mikor, melyik szoftverfrissítésével engedélyezte a gyártó.
Patton számára, bár maga egy 2021-es Tesla Model 3 boldog tulajdonosa, ez a lehetőség újdonság volt, ezért egy zárt parkolóban kipróbálta, és játszott egy Sky Force Reloadedot meg néhány parti pasziánszt, miközben körözött. De akár a neten is böngészhetett vezetés közben. Mivel az újságíró szerint ez életveszélyes, NHTSA-hez fordult, kérve a lehetőség betiltását.
Tárgyalunk... valamiről...
Az AP megkereste a hivatalt, de az NHTSA szóvivője részleteket nem, csupán annyit árult el, hogy egyeztetnek a funkcióról a Teslával. Emellett felidézte az amerikai járműbiztonságra vonatkozó törvény idevágó passzusát, amely tiltja olyan járművek értékesítését, amelyek tervezési hibái indokolatlan biztonsági kockázatot jelentenek. (Itt nem tervezési hibáról van szó.) A Tesla pedig értelemszerűen nem válaszolt, mivel nincs is PR részlege, miután azt az iparágban egyetlenként tavaly felszámolta - mintegy deklarálva, hogy a jövőben nem kíván szóba állni a sajtóval.
Az NHTSA egyébként már vizsgálja a Tesla jelenlegi Autopilot rendszerét, illetve teszteli azt a szoftverét is, amely teljes önvezetést ígér, valamint elemzi az interneten keresztüli szoftverfrissítés lehetséges biztonsági kockázatait. Ami a jelen esetet illeti, az NHTSA azt nyilatkozta, hogy kiadott egy nem kötelező ajánlást a gyártóknak, amely segít meghatározni, hogy egy adott funkció zavarja-e menet közben az autó vezetőjét. És ha igen, akkor azt az ajánlás szerint közlekedés közben le kell tiltani.
Jelenleg egyébként meglehetősen gyakori oka a halálos közlekedési baleseteknek, hogy valami elvonja a vezető figyelmét. 2019-ben a halálos baleseteknek csak a 9 százalékát sorolták ebbe a kategóriába (3100 baleset), de biztonsági szakértők szerint valójában a balesetek sokkal nagyobb aránya vezethetők vissza erre.
Vince Patton bemutatja: Sky Force Reloaded a Teslában
A videójáték aktiválásakor amúgy a Tesla rendszere rákérdez, hogy utasként aktiváltuk-e a játékot, de azt már nem ellenőrzi, hogy igazat mondunk-e. Patton szerint egyébként a játék akkor is zavarja a sofőrt, ha a mellett ülő utas játszik, mert ugyanazon a kijelzőn jelennek meg az autóra vonatkozó információk, csak jóval kisebb helyen, és zavaró környezetben.
Egy autóbiztonsági nonprofit szervezet vezetője azt írta az AP-nek, hogy számára nem kérdés: biztonsági kockázat, ha a vezető mellett ülő utas játszik. Szerinte az NHTSA közelmúltbeli nyilatkozataiból azt lehet kiolvasni, hogy a Tesla funkciója mind szellemében, mind betű szerint sérti az NHTSA vezetők figyelmének elterelésére vonatkozó irányelveit és a törvényt.
A hivatalnak egyébként jogában áll ezeket a járműveket hibásnak nyilvánítani és visszahívásukat kérni.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak