Az Alibaba Group Taobao online piactere amúlt héten tette elérhetővé "idősbarátnak" nevezett alkalmazását, amely tulajdonképpen a már meglévő app átalakított változata. A társaság ezzel a 60 év fölötti kínai felhasználók közül nyerne meg magának új ügyfeleket, akik jelenleg egy alsó hangon 230 millió fős potenciális piacot jelentenek, 2020-ra pedig már a helyi kormányzat várakozásai szerint is 250 milliónál többen lesznek – vagyis a teljes kínai lakosság közel ötödéről beszélünk.
A most is jelentős és egyre növekvő bázishoz a Taobao egy egészen célszerű, szellős, nagybetűs felhasználói felülettel találna utat. Ehhez olyan speciális készségeket tesz elérhetővé, mint a más profilokkal (praktikusan az idősebb felhasználók gyerekeivel) való direkt kapcsolat és a "pay for me" opció, amelynek révén az egyes fizetések közvetlenül átvállalhatók. Az alkalmazásból a termékek ugyanilyen egyszerű megosztása mellett közvetlenül indítható szöveges vagy hang alapú beszélgetés is, vagyis a Taobao appon kívül nincs szükség semmilyen más, a folyamatokat bonyolító applikációra.
A 220-250 milliós statisztikából kiindulva tényleg látványos, hogy a Taobao saját közlése szerint mindössze 6 millió 60-69 éves felhasználóval rendelkezik, miközben nagyságrendjében félmilliárd ember jár az oldalra minden hónapban. Bár a vállalat közleménye szerint az új alkalmazás célja az idős polgárok online beszerzéseinek és a fiatalabbakkal való kapcsolattartásuk megkönnyítése, a fenti arányok alapján egy tudatos üzleti döntésről van szó.
Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a Taobaón az 50 év fölötti felhasználók átlagosan 44 alkalommal vásárolnak, és éves szinten majdnem 800 dollárt költenek (ilyen felhasználóból összesen 30 millió aktív a piactéren), így a 60 év felettiek már most is közel 200 milliárd dolláros potenciális piacot jelentenek. Érdekesség, hogy az online kereskedő januárban felvett néhány 60 év fölötti alkalmazottat, akik a speciális igények felmérésében és az idősekre szabott felhasználói élmény fejlesztésében segédkeznek.
Nem csak a fiatalokról szól a generációs marketing
A "silver economy", vagyis az idősekre épülő gazdaság a nyugati piacokon már külön fogalom, ahogy az életkor kitolódásával és ezzel párhuzamosan a születések számának csökkenésével egyre nagyobb az idősebb fogyasztók aránya. Ez nem csak azt jelenti, hogy a szociális és egészségügyi fejlesztések folyamatosan növekvő bevételekkel kecsegtetnek, sőt a munkahelyteremtés egyik bázisává léptek elő. Az is egyre világosabb, hogy tetemes forgalomról mondanak le mindazok a piaci szereplők, amelyek továbbra is kizárólag a fiatal generációkra céloznak kommunikációjukkal, és hozzájuk igazítják termékeiket vagy szolgáltatásaikat is, uniformizált megoldásokban gondolkodva.
A hasonló kezdeményezések, bár még nem mindennaposak, egyre gyakoribbak az informatikában és az online gazdaságban, és a "nagyitelefon" néven futó, nagy mérető nyomógombokkal és korlátozott funkcionalitással bíró telefonok mellett már sokkal naprakészebb eszközökkel is találkozhatunk. Már majdnem három éve, hogy az Apple és az IBM a japán piacra szánt iPad-alkalmazások fejlesztését jelentette be az idősek számára, de az okosotthonba szánt megoldások közül is egyre több célozza kifejezetten ezt a korosztályt, nem beszélve az speciális asszisztensektől az online társkeresőkig terjedő szolgáltatásokról.
Ahogy azt egyre többen megfogalmazzák, mostanában lesz vége annak a hosszú időszaknak, amikor az idősebbeknek szánt termékek egyszerűen a funkcionalitás oldaláról közelítették meg a generációs különbségeket – vagyis a nekik szóló dizájn a a legalapvetőbb készségek összecsomagolását jelentette. Ahogy növekszik az idősödő felhasználók száma (és ezzel a megszerezhető piac mérete), úgy növekszik az ellenállás az "öregeknek tervezett", sokszor tényleg lekezelően primitív termékekkel és szolgáltatásokkal szemben.
Sokak szerint már a közeljövőben is azok a társaságok aratnak majd az új piacon, amelyek kreatív módon akarják a felsőbb korosztály körében is monetizálni a technológiákat – nem utolsósorban azért, mert ezek a vállalatok fogják begyűjteni a technológiák adaptációs folyamataiból származó adattömeget, hogy annak elemzésével még tmagasabbforgalomra tegyenek szert.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak