A Taobao piactér az időseket célozza új alkalmazásával, ami az egyik első lépés lehet közel negyedmilliárd új felhasználó felé.

Az Alibaba Group Taobao online piactere amúlt héten tette elérhetővé "idősbarátnak" nevezett alkalmazását, amely tulajdonképpen a már meglévő app átalakított változata. A társaság ezzel a 60 év fölötti kínai felhasználók közül nyerne meg magának új ügyfeleket, akik jelenleg egy alsó hangon 230 millió fős potenciális piacot jelentenek, 2020-ra pedig már a helyi kormányzat várakozásai szerint is 250 milliónál többen lesznek – vagyis a teljes kínai lakosság közel ötödéről beszélünk.

A most is jelentős és egyre növekvő bázishoz a Taobao egy egészen célszerű, szellős, nagybetűs felhasználói felülettel találna utat. Ehhez olyan speciális készségeket tesz elérhetővé, mint a más profilokkal (praktikusan az idősebb felhasználók gyerekeivel) való direkt kapcsolat és a "pay for me" opció, amelynek révén az egyes fizetések közvetlenül átvállalhatók. Az alkalmazásból a termékek ugyanilyen egyszerű megosztása mellett közvetlenül indítható szöveges vagy hang alapú beszélgetés is, vagyis a Taobao appon kívül nincs szükség semmilyen más, a folyamatokat bonyolító applikációra.

A 220-250 milliós statisztikából kiindulva tényleg látványos, hogy a Taobao saját közlése szerint mindössze 6 millió 60-69 éves felhasználóval rendelkezik, miközben nagyságrendjében félmilliárd ember jár az oldalra minden hónapban. Bár a vállalat közleménye szerint az új alkalmazás célja az idős polgárok online beszerzéseinek és a fiatalabbakkal való kapcsolattartásuk megkönnyítése, a fenti arányok alapján egy tudatos üzleti döntésről van szó.

Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a Taobaón az 50 év fölötti felhasználók átlagosan 44 alkalommal vásárolnak, és éves szinten majdnem 800 dollárt költenek (ilyen felhasználóból összesen 30 millió aktív a piactéren), így a 60 év felettiek már most is közel 200 milliárd dolláros potenciális piacot jelentenek. Érdekesség, hogy az online kereskedő januárban felvett néhány 60 év fölötti alkalmazottat, akik a speciális igények felmérésében és az idősekre szabott felhasználói élmény fejlesztésében segédkeznek.

Nem csak a fiatalokról szól a generációs marketing

A "silver economy", vagyis az idősekre épülő gazdaság a nyugati piacokon már külön fogalom, ahogy az életkor kitolódásával és ezzel párhuzamosan a születések számának csökkenésével egyre nagyobb az idősebb fogyasztók aránya. Ez nem csak azt jelenti, hogy a szociális és egészségügyi fejlesztések folyamatosan növekvő bevételekkel kecsegtetnek, sőt a munkahelyteremtés egyik bázisává léptek elő. Az is egyre világosabb, hogy tetemes forgalomról mondanak le mindazok a piaci szereplők, amelyek továbbra is kizárólag a fiatal generációkra céloznak kommunikációjukkal, és hozzájuk igazítják termékeiket vagy szolgáltatásaikat is, uniformizált megoldásokban gondolkodva.

A hasonló kezdeményezések, bár még nem mindennaposak, egyre gyakoribbak az informatikában és az online gazdaságban, és a "nagyitelefon" néven futó, nagy mérető nyomógombokkal és korlátozott funkcionalitással bíró telefonok mellett már sokkal naprakészebb eszközökkel is találkozhatunk. Már majdnem három éve, hogy az Apple és az IBM a japán piacra szánt iPad-alkalmazások fejlesztését jelentette be az idősek számára, de az okosotthonba szánt megoldások közül is egyre több célozza kifejezetten ezt a korosztályt, nem beszélve az speciális asszisztensektől az online társkeresőkig terjedő szolgáltatásokról.

Ahogy azt egyre többen megfogalmazzák, mostanában lesz vége annak a hosszú időszaknak, amikor az idősebbeknek szánt termékek egyszerűen a funkcionalitás oldaláról közelítették meg a generációs különbségeket – vagyis a nekik szóló dizájn a a legalapvetőbb készségek összecsomagolását jelentette. Ahogy növekszik az idősödő felhasználók száma (és ezzel a megszerezhető piac mérete), úgy növekszik az ellenállás az "öregeknek tervezett", sokszor tényleg lekezelően primitív termékekkel és szolgáltatásokkal szemben.

Sokak szerint már a közeljövőben is azok a társaságok aratnak majd az új piacon, amelyek kreatív módon akarják a felsőbb korosztály körében is monetizálni a technológiákat – nem utolsósorban azért, mert ezek a vállalatok fogják begyűjteni a technológiák adaptációs folyamataiból származó adattömeget, hogy annak elemzésével még tmagasabbforgalomra tegyenek szert.

Közösség & HR

E-kereskedelem: naponta egymilliárd forintot költöttünk

A hazai online kiskereskedelem növekedése még mindig háromszor akkora, mint a hagyományosé, de a bővülés üteme már lassul. Azért így is sikerült 365 milliárd forintos forgalmat összehoznia a mintegy 5 ezer webáruháznak.
 
Hirdetés

Ezért vannak biztonságban személyes adataink a felhőben

Nyakunkon az új európai adatvédelmi rendelet bevezetésének határideje, ami minden, adatkezelést végző vállalatra vonatkozik. A felhőszolgáltatók azonban elébe mentek a GDPR-nak.

A GDPR miatt elvileg változik az adatok életciklusa, de a gyakorlatban nem feltétlenül. Aminek viszont kellene változnia, az a hazai szabályozás. Ezen a téren viszont nem állunk jól.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.