Európa egyik legértékesebb startupja ha lassan is, de végül megérkezett Magyarországra. A svéd cég aktív terjeszkedést ígér, így vélhetően egyre több dolgot vehetünk majd részletekben, kamatmentesen.

Alapítását követően 18 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a vásárolj most, fizess később (Buy Now Pay Later - BNPL) szektor meghatározó szereplője elérjen hazánkba. A cég ez alkalomból kiadott sajtóközleménye szerint a Klarna kamatmentes Fizetés 3 részletben szolgáltatással és vásárlási alkalmazással lép be a magyar piacra.

Az utóbbi időben egyre népszerűbbé váló BNPL-konstrukció lényege, hogy a vásárlónak nem kell azonnal fizetnie, viszont a terméket rögtön birtokba veheti. A Klarna konstrukciójában az összeget három kamatmentes részletre bontva egyenlíthetik ki az ügyfelek (mindenféle bonyolult banki szerződések mellőzésével).

A 2005-ben Svédországban alapított fintech első körben többek között az Orsay divatmárkával, valamint a Footshop, a Zoot és a Puma webáruházakkal állapodott meg, de a cég már az elkövetkező hetekben újabb együttműködéseket lengetett be.

A Klarna a magyar piacralépés előtt elvégzett egy kutatást is a nyáron. Ennek eredménye szerint honfitársaink nagy részét érdekelheti az elosztott fizetéses konstrukció. A felmérésből kiderült például, hogy a válaszadók 79 százaléka szívesebben vásárolna olyan webáruházban, amely lehetővé teszi, hogy a terméket még azelőtt megnézhesse, kipróbálhassa, mielőtt fizetne érte. 59 százalékuk nagyobb biztonságban érzi magát, ha az online áruházban lehetőség van arra, hogy szállítás után fizethessen. És bár Magyarországon a BNPL-típusú megoldások viszonylag újak, a lakosság közel fele (48%) úgy nyilatkozott, hogy drágább termék vásárlása esetén szívesebben osztaná meg a fizetést a BNPL segítségével.

Növekedve szegényednek

A Klarna működését az elmúlt évek során sajátságos kettősség jellemezte. Egyik oldalról a felhasználási adatok, a forgalom, a tranzakciók értéke mind töretlen emelkedést mutat. A cégnek immár több mint 150 millió aktív felhasználója van, akik bő félmilliárd kiskereskedelmi partner kínálatából válogathatnak a világ 24 országában. A bevétel tavaly már közelített a 2 milliárd dollárhoz, ami nagyjából négyszerese a 2017-ben produkált forgalomnak.

Probléma viszont, hogy a nagy növekedés közben elveszett a profitabilitás. Utóbbi ugyan startupoknál nem feltétlen tragédia, ám a svéd cégnek 2019 előtt sikerült stabilan nyereséges pályára állni. Azóta azonban csak emelkednek a mínuszok: 2022-ben éves szinten már 1 milliárd dollár volt a veszteség. Mindebben szerepet játszott a világgazdaság megakadása, ami a fogyasztókat sokkal visszafogottabb költekezésre szorította.

A helyzetre elbocsátásokkal és egyéb megszorításokkal reagáló Klarna a legutóbbi üzleti jelentésében már a veszteségek jelentős csökkentéséről számolhatott be, a menedzsment szerint pedig hamarosan ismét profitábilisak lehetnek negyedéves, majd éves viszonylatban is.

Hullámvasút

Mindez azonban nem tett jót a cég értékelésének. A vállalatot 2021-ben még 46 milliárd dollárnyira értékelték, aminek nagyjából 85 százaléka egyetlen év alatt elpárolgott. A Klarna legutóbbi, tavalyi befektetési köre ugyanis már csak 6,7 milliárdra értékelte a céget.

A nyereséges út megtalálása ezen nyilván sokat tud emelni, de a svédek üzletére nagy kockázatot jelent, hogy idén tavasszal az Apple is belépett a BNPL-piacra. Egyelőre csak az USA-ban. 

Konzumer tech

30 millió dollárral fognak hozzá a milliárdosok kitakarításához a közösségi médiából

Technológiai vezetők mellett még egy korai Facebook-befektető is támogatja a Free Our Feeds kezdeményezést, ami a nyílt forráskódú AT-protokoll segítségével számolná fel a Musk- vagy Zuckerberg-szerű üzletemberek koncentrált ellenőrzését az online közösségi tér fölött.
 
Egy cég legacy rendszerei, fejlődési tervei mellett a belső kompetenciái és a beruházási készsége is befolyásolják, hogy milyen SD-WAN modellt érdemes választania.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.