Alapítását követően 18 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a vásárolj most, fizess később (Buy Now Pay Later - BNPL) szektor meghatározó szereplője elérjen hazánkba. A cég ez alkalomból kiadott sajtóközleménye szerint a Klarna kamatmentes Fizetés 3 részletben szolgáltatással és vásárlási alkalmazással lép be a magyar piacra.
Az utóbbi időben egyre népszerűbbé váló BNPL-konstrukció lényege, hogy a vásárlónak nem kell azonnal fizetnie, viszont a terméket rögtön birtokba veheti. A Klarna konstrukciójában az összeget három kamatmentes részletre bontva egyenlíthetik ki az ügyfelek (mindenféle bonyolult banki szerződések mellőzésével).
A 2005-ben Svédországban alapított fintech első körben többek között az Orsay divatmárkával, valamint a Footshop, a Zoot és a Puma webáruházakkal állapodott meg, de a cég már az elkövetkező hetekben újabb együttműködéseket lengetett be.
A Klarna a magyar piacralépés előtt elvégzett egy kutatást is a nyáron. Ennek eredménye szerint honfitársaink nagy részét érdekelheti az elosztott fizetéses konstrukció. A felmérésből kiderült például, hogy a válaszadók 79 százaléka szívesebben vásárolna olyan webáruházban, amely lehetővé teszi, hogy a terméket még azelőtt megnézhesse, kipróbálhassa, mielőtt fizetne érte. 59 százalékuk nagyobb biztonságban érzi magát, ha az online áruházban lehetőség van arra, hogy szállítás után fizethessen. És bár Magyarországon a BNPL-típusú megoldások viszonylag újak, a lakosság közel fele (48%) úgy nyilatkozott, hogy drágább termék vásárlása esetén szívesebben osztaná meg a fizetést a BNPL segítségével.
Növekedve szegényednek
A Klarna működését az elmúlt évek során sajátságos kettősség jellemezte. Egyik oldalról a felhasználási adatok, a forgalom, a tranzakciók értéke mind töretlen emelkedést mutat. A cégnek immár több mint 150 millió aktív felhasználója van, akik bő félmilliárd kiskereskedelmi partner kínálatából válogathatnak a világ 24 országában. A bevétel tavaly már közelített a 2 milliárd dollárhoz, ami nagyjából négyszerese a 2017-ben produkált forgalomnak.
Probléma viszont, hogy a nagy növekedés közben elveszett a profitabilitás. Utóbbi ugyan startupoknál nem feltétlen tragédia, ám a svéd cégnek 2019 előtt sikerült stabilan nyereséges pályára állni. Azóta azonban csak emelkednek a mínuszok: 2022-ben éves szinten már 1 milliárd dollár volt a veszteség. Mindebben szerepet játszott a világgazdaság megakadása, ami a fogyasztókat sokkal visszafogottabb költekezésre szorította.
A helyzetre elbocsátásokkal és egyéb megszorításokkal reagáló Klarna a legutóbbi üzleti jelentésében már a veszteségek jelentős csökkentéséről számolhatott be, a menedzsment szerint pedig hamarosan ismét profitábilisak lehetnek negyedéves, majd éves viszonylatban is.
Hullámvasút
Mindez azonban nem tett jót a cég értékelésének. A vállalatot 2021-ben még 46 milliárd dollárnyira értékelték, aminek nagyjából 85 százaléka egyetlen év alatt elpárolgott. A Klarna legutóbbi, tavalyi befektetési köre ugyanis már csak 6,7 milliárdra értékelte a céget.
A nyereséges út megtalálása ezen nyilván sokat tud emelni, de a svédek üzletére nagy kockázatot jelent, hogy idén tavasszal az Apple is belépett a BNPL-piacra. Egyelőre csak az USA-ban.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak