Egyelőre az amerikai ügyfelek próbálkozhatnak a vállalat buy now, pay later szolgáltatásával.

Kedden elstartolt az Apple buy now, pay later (BNPL) szolgáltatása, amit nemes egyszerűséggel Pay Laternek neveztek el a vállalat termékmarketinges éceszgéberei. Most a piac feszülten figyel, hogy milyen változásokat generál majd a márkahűségre oly sok energiát fordító vállalat piacra lépése.

Az Apple Pay Latert használók lényegében egy speciális, rövid lejáratú kamatmentes vásárlási hitelt kapnak: ha vesznek valamit, azt ráérnek hat hét alatt, maximum négy részletben kifizetni. A felhasználók 50 és 1000 dollár közötti hitelt kaphatnak az Apple Payt elfogadó kereskedőknél az iPhone-nal és iPaddel történő vásárlásaikra. És itt van az Apple egy nagyon fontos piaci előnye: az amerikai kiskereskedők több mint 85 százaléka fogadja el az Apple Payt.

A szolgáltatást még az USA-ban is több lépcsőben vezetik be: első körben csak a vállalat által kiválasztott szűk kör próbálhatja ki, és csak a következő hónapok folyamán nyitják meg minden amerikai felhasználó előtt. A szolgáltatás a Mastercard Installments programján keresztül válik lehetővé, a hozzá tartozó Mastercard hitelkártyát pedig a Goldman Sachs bocsátja ki.

Mi lesz a többiekkel?

A piacelemzők most azt latolgatják, milyen hatása lesz az Apple szolgáltatásának az amerikai fintech szektorra. Eddig ugyanis a BNPL-piacot olyan fintechek uralták, mint az Affirm Holdings vagy a svéd Klarna. A Reutersnek egy pénzügyi elemző azt mondta, hogy néhány piaci szereplőnek erős ütést visz be az Apple a Pay Later elindításával, de az egész fintech szegmensre hatással lesz egyszerűen azért, mert az Apple mindenhol jelen van.

Az Affirmnak máris fáj: a Pay Later indulásának bejelentése után több mint 7 százalékkal esett az árfolyama, de a PayPal is olcsóbb lett. Más úgy véli, az Apple óvatosan lépked előre ezen a piacon, amelynek a jelenlegi makrokörnyezet sem kedvez feltétlenül. A vállalat óvatossága azért is indokolt, mert nem vont be pénzügyi partnert a finanszírozás és a hitelek kezelésére.

Összességében a világ kevésbé reagált hiszterikusan, mint két éve, amikor még csak pleykáltak arról, hogy az Apple is belépne a BNPL-piacra. Azóta túlestünk egy világjárványon, ami a különböző online fizetési platformok felfutását hozta, a fogyasztóként megjelenő Z generáció (1995-2012 között születettek) körében pedig népszerűek lettek az ilyen halasztott fizetési szolgáltatások.

A felfutást azonban lejtmenet követte. Így aztán a piaci szereplőknek most vannak komolyabb problémáik is annál, mint hogy az Apple is belép melléjük, bár kétségtelenül meghatározó esemény. A BNPL kifejezetten nehéz korszakát éli. A kamatok emelkednek, az infláció magas – az emberek (a Z generációsok is) pedig meghúzzák a nadrágszíjat. Mindezeknek a hatása ráadásul már a múlt év őszén láthatóvá vált. Az Affirm, amely az amerikai fintechek egyik sztárjának számított, értéke jelentős részét elvesztette: a csúcsán 165 dollár közelében kereskedtek a papírjaival, amik most kevesebb mint 10 dollárért keresik új gazdájukat a Nasdaqon. A Klarna értéke csak becsülhető, de egy tavaly júliusi finanszírozási kör alapján már csak 6,7 milliárdos cégérték jött ki, miközben korábban 45,6 milliárd dollárra taksálták.

Piaci hírek

Kifogytak volna a felhőszolgáltatók az újításokból?

Az InfoWorld USA-szerte ismert szakértője, David Linthicum szerint ez a helyzet. Túl sokba kerül az innováció, és túl lassan térül meg.
 
Egy cég legacy rendszerei, fejlődési tervei mellett a belső kompetenciái és a beruházási készsége is befolyásolják, hogy milyen SD-WAN modellt érdemes választania.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.