Könnyen lehet hogy a 2014-es év a mobil hirdetési platform valódi mérföldköve lesz. A Gartner friss előrejelzése szerint idén globálisan 18 milliárd dollárt költhetnek a hirdetők az okostelefonokon, táblagépeken megjelenő promóciókra. Ez az összeg szűk 40 százalékkal nagyobb, mint a tavalyra becsült 13,1 milliárd dollár. Ebből is látszik, hogy miközben a gazdasági bizonytalanság a reklámköltések egészére nézve komoly visszatartó erőt jelent, a mobil platform ellenszélben is szépen építkezik.
Irigylésre méltó lassulás
Ha bejön az informatikai kutatócég középtávú előrejelzése, akkor ez 2017-re hatványozottan elmondható lesz. Akkorra ugyanis nem kevesebb mint 41,9 milliárdos piaci tortát vizionál a Gartner, azaz némileg lassul, de még így is 30 százalék körüli lehet az éves átlagos bővülés. Az enyhe lassulás mögött a kutatók szerint az áll, hogy a mobil képernyőkön elérhető, hirdetésbefogadásra alkalmas tartalmak, oldalak gyorsabban nőnek majd, mint a hirdetők kereslete. Ugyanakkor a mobil eszközök elterjedése, illetve a platformon használt hirdetési formák folyamatos fejlődése bőséges munícióval szolgál a más szektorokban rég nem látott kétszámjegyű növekedésre.
Ami a különböző hirdetési formátumokat illeti, ott továbbra is a standard banneres megjelenés hozza a legtöbb forgalmat. Igaz, a trendelőrejelzés azt mutatja, hogy az alkalmazásokban elhelyezett bannerek helyét egyre inkább a mobil weboldalakon feltűnő reklámok veszik át. A videók a vizsgált periódus második felében erősödhetnek, köszönhetően a tabletek még erőteljesebb elterjedésének, hiszen okostelefonokon bár ugyanúgy lehetséges az akadásmentes filmnézés, mégsem annyira kényelmes a felhasználók többségének. A térképes illetve keresésre épülő mobil hirdetések szintén fokozatosan fognak teret nyerni. Ennek oka, hogy egyre nagyobb fogyasztói rétegről lehet majd tudni, hogy konkrétan merre jár, vagy azért, mert ezt telefonján, táblagépén automatikusan engedélyezik, vagy azért, mert a geolokációs adatokkal operáló szolgáltatásokat (például Foursquare) használnak. A nagyobb közönség pedig a kisebb vállalkozások figyelmét is felkeltheti.
Amerika visszainteget
Régiók szerinti bontást vizsgálva természetesen elsősorban Észak-Amerika "okolható" a változásokért. Az amerikai piacon vannak a legnagyobb költők és ott van - Japánt és Dél-Koreát leszámítva - a legérettebb stádiumban a mobil technológia használata a fogyasztók körében. Nyugat-Európa hasonló úton jár, ám kicsit lassabban követi a tengerentúli trendet. Az elkövetkező években azonban itt is egyre természetesebb része lesz a mobil a komplex hirdetési kampányoknak. A platformra érkező pénzek elsősorban a korábban nyomtatott sajtóra, rádióra költött büdzsékre lesznek káros hatással.
Ami a szűkebb régiónkat illeti, a Kelet-Európa mellett Latin-Amerikát, Afrikát, Közel-Keletet is magában foglaló feltörekvő térségekben egylőre még várni kell a mobil hirdetések robbanásszerű elterjedésére, hiszen itt a technológia elterjedése és a gazdasági problémák egyaránt hátráltató tényezőnek tekinthetők. A bázis alacsony értéke miatt viszont néhány év múlva a régió növekedése bizonyosan meghaladja majd a világátlagot. A Magyar Reklámszövetség legfrissebb elérhető felmérése szerint 2012-ben a digitális csatornákon elköltött nettó 35,6 milliárd forintból nem egészen 900 millióval vette ki a részét a mobil platform.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak