A Tesla részvényei közel 10 százalékkal erősödtek azt követően, hogy vasárnap a járműgyártó megkezdte egy kis robotaxi-flotta tesztelését a texasi Austinban, első ízben szállítva fizető utasokat emberi sofőrök aktív közreműködése nélkül. A tucatnyi önvezető Teslával levezényelt fuvarokat egy korlátozott zónában 4,2 dolláros fix díjért kínálták, és a távoli operátorok által ellenőrzött ellenőrzött próbaüzem során "biztonsági sofőrök" is ültek az anyósülésen, hogy szükség esetén beavatkozhassanak – olvasható a Reuters hét elején közölt beszámolójában.
A tesztek sikere kulcsfontosságú a Tesla számára, miután Elon Musk az önvezetés és robotok felé terelte a vállalatot, ahogy az öregedő modellkínálat és a kínai versenytársak megjelenése rövidre zárta a Tesla EV-piaci dominanciájáról szóló terveket. A mostani bemutató ugyanakkor csak az első lépés abban folyamatban, amit a hírügynökségnek nyilatkozó iparági elemzők és technológiai szakértők hosszú és nehéz feladatnak neveztek – Musk ugyanis áprilisban arról beszélt, hogy a jövő év második felében már Tesla robotaxik milliói furikáznak majd teljesen önállóan az utakon.
A Tesla évek óta ígérgeti saját önvezető fuvarmegosztó szolgáltatásának beindítását, amelynek lényege az lenne, hogy új járműveit, vagy akár korábban vásárolt és szoftverfrissítésekkel felhúzott autóit, pénztermelő robotaxivá alakítja ügyfelei számára. Ez azonban nagyságrendekkel nehezebb dolognak ígérkezik egy texasi demó megszervezésénél, amelyhez az utasokat is egyesével válogatták össze a fekete öves Tesla-influenszerek közül, és amelynek során nemcsak a műveleti területet, de még a megfelelő időjárási viszonyokat is kijelölték.
Az érdekes rész később következik
A kommentárok felhívják rá a figyelmet, hogy a Waymo önvezető autókkal kapcsolatos erőfeszítései például 2009-re nyúlnak vissza, amikor a Google elindította önvezető projektjét. Ott az első prototípus 6 évvel később gördült ki a közutakra (egyébként az is Austinban), és a Waymo az elmúlt 10 évben 1500 robotaxiból álló flottát épített ki néhány nagyvárosban, amit 2026 végére duplázna meg. Igaz, a Tesla ennél gyorsabban terjeszkedhet, miután a Waymo már kikövezte az útját bizonyos szabályozási és technikai kihívások leküzdésével, nem beszélve tömeggyártási kapacitásairól.
Itt érdemes megjegyezni, hogy a Waymo Jaguar I-PACE terepjárókat vásárol és szerel fel a Tesláénál jóval drágább érzékelőkkel és technológiával, a szakértők azonban megkérdőjelezték a Tesla alkalmazott megoldásainak hatékonyságát. A nagyrészt kamerákra és a mesterséges intelligenciára épülő megközelítés a redundáns érzékelők (radar, LiDAR) nélkül ugyanis könnyen zavarba jön esőben, ködben vagy éles napfényben, sőt olyasmire is képes, hogy fékezés nélkül nekivezesse a Teslákat egy tájképpel díszített falnak.
A Tesla által Austinban is alkalmazott óvintézkedések éppenséggel nem azt mutatják, hogy a vállalat feltétlenül megbízna saját technológiájában, és ezt a Waymo korábbi vezérigazgatója szerint jól is teszi, mivel az "messze elmarad [a Waymo] robusztus megközelítésétől és jól dokumentált biztonságától". Közben még a Google önvezető vállalkozása is kénytelen volt egy sor vizsgálattal szembenézni a baleseteit követően, így kérdéses, hogy a Tesla "ami a csövön kifér" stratégiája mire jut majd a szabályozóknál és a közbizalom alakításában.
Az austini teszt előtt Musk az X-en fejtegette, hogy a robotaxik egy szoftverfrissítésen kívül alig különböznek bármelyik másik Teslától, vagyis "minden Tesla képes felügyelet nélküli önvezetésre". A vállalat közben Kínában már kénytelen volt megváltoztatni a Full Self-Driving (FSD, teljes önvezetés) vezetéstámogató funkció nevét, és az Autopilot kifejezést is hanyagolnia kell a továbbiakban, mivel formálisan saját maga is elismeri, hogy az FSD valójában nem nyújt teljes autonómiát, és az Autopilotnak sincs sok köze a repülésből ismerős funkciókhoz.
Cyber Threat Intelligence: üzleti előny a sötét adatokból
Egyetlen kompromittált jelszó. Egy belépési pont, amit már nem használnak. Egy korábbi alkalmazott adatszivárgása. Ezek ma már nem csupán technikai hibák, hanem valós üzleti fenyegetések, amelyek a digitális alvilág piacán előbb bukkannak fel, mint ahogy a cég egyáltalán észrevenné.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak