A generatív algoritmusoknak köszönhetően sosem volt könnyebb kipécézni és szakmányban gyártott hamis tartalmakkal lejáratni egy brandet. Mindezt a potenciális áldozatok is kezdik felismerni.
Hirdetés
 

Igazság nélküli világ (World Without Truth) címmel adott ki új könyvet a Gartner, amely elsősorban a nagyvállalatok marketingeseinek szemét szeretné felnyitni az MI-vezérelt dezinfomációs kampányokban rejlő veszélyekre. Az amerikai kutatócég elemzése szerint két éven belül a vállalkozások felénél lesz olyan költségtétel, amely az ilyen akciókkal szembeni védelmet erősíti akár termékek és szolgáltatások formájában, akár a megfelelő stratégia kialakításához (TrustOps) kapcsolódva. Hogy milyen gyorsan kell reagálni a cégeknek a technológiai fejlődésre, azt jól szemlélteti, hogy ugyanez az arány jelenleg 5 százalék alatt van a Gartner becslése szerint.

A kiadvány szerzői világossá teszik, hogy ma már nem csak a celebritások "kiváltsága" az, hogy generatív algoritmusokkal készített hamis felvételekkel, videókkal járatják le őket. A könnyen elérhető és készíthető deepfake tartalom pedig ugyanúgy lehet személyes bosszú eszköze, mint ahogy alkalmas egy versenytárs márkájának befeketítésére.

Ismerd meg ellenséged

A dezinformáció és a szintetikus tartalom elterjedése alapvető hatást gyakorol a brandek megítélésére. Éppen ezért fontos, hogy a marketingvezetők felkészültek legyenek az ilyen irányú fenyegetésekre, és olyan stratégiát kövessenek, amely képes megvédeni a szervezet hírnevét és az ügyfelekkel ápolt viszonyát.

A fentiek kapcsán a könyv négy fő területet emel ki. Egyrészt ellenörzési szabványok, tanúsítványok bevezetésével kell erősíteni a hitelességet, azaz világossá tenni a külvilág felé, hogy mit tekinthetnek valóban eredetinek. Másrészt támaszkodni kell a már említett TrustOpsra, ami egy vállalati szintű, holisztikus megközelítést takar, ahol minden a bizalom megteremtése körül forog. A marketingeseknek egyúttal rednkívül proaktívan kell pásztázniuk az online médiát és platformokat, hogy a lehető leghamarabb felismerjék a brandre káros akciókat. Végezetül érdemes segítségül hívni a viselkedéstudományt is, ami mind a kollégák, mind a fogyasztók körében segíthet felerősíteni az egészséges szkepticizmust és a kritikus gondolkodást.

Nem kizárólag technológiai kérdés

A kötetet társszerzőként jegyző Andre Frank hangsúlyozza, hogy a dezinformáció jelenségét nem lehet csupán technológiai vagy biztonsági kérdésként kezelni, mivel az alapvető hatással van a marketingre is. A Gartner alenöke szeirnt "ahogy csökken a közvélemény bizalma az intézményekben és a médiában, úgy lesznek a márkák egyre sebezhetőbbek a célzott dezinformációs kampányokkal szemben".

Ha egy algoritmusok által generált márkaellenes kampány virálissá válik, az akár órák alatt képes lehet lerombolni a cégbe vetett fogyasztói bizalmat. Ennek megfelelően a Gartner összefoglalója azzal a figyelmeztetéssel zárul, hogy ugyan kutatási adatok szerint a vezetők többsége felismerte már ezt a fajta fenyegetést, ennek kezelését viszont kevesen tették még stratégiai prioritássá.

Piaci hírek

Az MI sem csodaszer a folyamatautomatizálásban, de megkerülhetetlen

A mesterséges intelligencia bevezetésének az egyik legegyszerűbb terepe a folyamatautomatizálás. Vagy mégsem?
 
Hirdetés

A "jó gazda" szemlélet menti meg az MI-költségvetést

A 4iG IT minden lehetőséget biztosít ügyfeleinek ahhoz, hogy a FinOps eszközeivel teljes körű kontrollt gyakorolhassanak IT-költéseik felett – még akkor is, ha a mesterséges intelligencia miatt új, nehezen becsülhető, dinamikusan változó költségstruktúrákat kell kezelniük.

Hogyan lehet összehangolni a CAPEX és OPEX költségeket a FinOps módszerekkel?

a melléklet támogatója a 4iG

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.